رشد پایه پولی و نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ چقدر بود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد نقدینگی و پایه پولی در اسفند 1402 کاهش یافته به گونه‌ای که نرخ رشد پایه پولی به کف 20 ماهه و رشد نقدینگی به کف 59 ماهه خود رسیده است.

به گزارش رصد روز، نرخ رشد پایه پولی یا همان ترازنامه بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به مرز ۲۸ درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهشی قابل توجه در نرخ رشد این کل پولی است. از سویی دیگر نرخ رشد نقدینگی نیز همانطور که در گزارش‌های پیشین بررسی شده به کف تقریبا ۵ ساله خود رسیده است. همچنین ضریب فزاینده نقدینگی نیز که بیانگر تکثیر نقدینگی به ازای هر واحد پول پرقدرت است، از اسفند ۱۴۰۱ تا پایان سال گذشته با کاهش مواجه شده است.

رشد ۲۸.۱ درصدی پایه پولی در انتهای ۱۴۰۲
بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نرخ رشد پایه پولی در انتهای سال ۱۴۰۲ به طور رسمی معادل ۲۸.۱ درصد اعلام شده است. به همین ترتیب مشاهده می‌شود رقم پایه پولی در این مقطع از حدود ۸۶۰ همت افزایش یافته و به بیش از هزار و ۱۰۷ همت رسیده است. شایان ذکر است در گزارش‌های قبلی نرخ رشد تخمین زده شده پایه پولی بیش از ۲۹ درصد برآورد شده بود اما گزارش‌های رسمی حاکی از پایین‌تر بودن رشد تحقق یافته نسبت به رقم برآورد شده تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ هستند. بر این اساس مشاهده می‌شود رقم رشد به ثبت رسیده به پایین‌ترین نقطه از مرداد ماه ۱۴۰۱ رسیده است.

کف ۵ ساله رشد نقدینگی در اسفند ماه رقم خورد
آمارها از نقدینگی نیز حاکی از رشد ۲۴.۳ درصدی در پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به مقطع مشابه در ۱۴۰۱ هستند و به همین ترتیب مشاهده می‌شود رقم نقدینگی از ۶ هزار و ۳۳۷ همت در سال گذشته به بیش از ۷ هزار و ۸۸۰ همت در سال جاری رسیده است. در گزارش‌های پیشین به شکل مستقل روند رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که نرخ رشد نقدینگی در انتهای سال ۱۴۰۲ پایین‌ترین نرخ تجربه شده پس از اردیبهشت ۱۳۹۸ است.

کاهش ضریب فزاینده در پایان ۱۴۰۲
به‌طور کلی هرچند پایه پولی هسته اصلی پول در جامعه را تعیین می‌کند اما اصلی ترین عامل پولی اثرگذار در رشد سطح قیمت‌ها بر اساس رابطه مقداری پول، نقدینگی شناخته می‌شود به همین ترتیب سیاستگذاران تاکید زیادی بر کنترل رشد نقدینگی دارند. بر اساس گفته کارشناسان دلیل کاهش رشد نقدینگی در سال‌های اخیر، اولا به کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها مربوط است اما در ماه‌های اخیر، پایه پولی که کانال اثرگذار دیگری بر نقدینگی است نیز با کاهش سرعت رشد همراه بوده است.

علاوه براین موضوع، ضریب فزاینده نقدینگی که بیانگر این است به ازای هر واحد پول منتشر شده از بانک مرکزی پقدر نقدینگی به جریان اقتصادی جامعه اضافه می‌شود، از اسفند سال ۱۴۰۱ با رقم ۷.۳۷ کم و بیش شروع به کاهش کرده و نهایتا در پایان سال گذشته با ۷.۱۱ واحد رسیده است. این ضریب از تقسیم کردن نقدینگی به مقدار پایه پولی به دست می‌آید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار