رشد ۳۵ هزار واحدی شاخص کل در پایان معاملات امروز ۱۹ بهمن

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه با جهش ۳۵ هزار و ۱۵۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۴۹۷ واحد رسید.

به گزارش رصد روز، این اولین واکنش سهامداران به مصوبه روز گذشته شورای عالی بورس درباره تغییر دامنه نوسان قیمت سهام به منفی دو تا مثبت شش درصد به حساب می‌آید که قرار است از شنبه ۲۵ بهمن‌ماه اجرایی شود. امروز شاخص کل به لطف صف‌های خرید سنگین در نماد‌های شاخص‌ساز مثل فارس، فولاد، فملی، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو، ۳.۱ درصد افزایش داشت، اما شاخص هم‌وزن به رشد ۱.۲ درصدی بسنده کرد.

شاخص کل امروز کار خود را با جهش ۲۲ هزار واحدی آغاز کرد. در ابتدای معاملات و در کمتر از چند دقیقه هجوم خریداران برای نماد‌های مختلف به حدی بالا بود که در مدت کوتاهی اغلب نماد‌های شاخص‌ساز شاهد تشکیل صف خرید هستند. بعد ۳۰ دقیقه از شروع بازار شاخص کل ۱.۹۲ درصد رشد کرده و شاخص هم‌وزن ۴۵ صدم درصد. موضوعی که نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ امروز شرایط خیلی بهتری دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به فولاد، فملی، شستا، فارس، شپنا، وبملت و خودرو اشاره کرد که بیشترین تاثیر را روی رشد شاخص کل گذاشته‌اند. رشدی که نشان می‌دهد سهامداران بورس از تصمیمات پرحاشیه روز گذشته شورای عالی بورس یعنی اعمال دامنه نوسان غیرمتقارن منفی ۲ تا مثبت شش درصدی از روز شنبه استقبال می‌کنند.

استقبال بورس از دامنه نوسان غیرمتقارن

در ساعات ابتدایی معاملات امروز انگار که سهامداران از تصمیمات شورای عالی بورس و دامنه نوسان نامتقارن استقبال کرده باشند، شاهد بازاری سبزرنگ هستیم. در این بازار از مجموع ۳۱۴ نماد بورسی معامله شده، ۲۵۱ نماد روند صعودی دارند و تنها ۶۳ نماد در مدار نزولی حرکت می‌کنند. همچنین در بازار فرابورس از مجموع ۲۱۶ نماد معامله شده در ساعات ابتدایی، ۱۳۳ نماد سبزنگ هستند و شاهد کاهش قیمت سهام در ۸۳ نماد هستیم.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه

با خبر اعمال دامنه نوسان غیرمتقارن از روز شنبه هفته آینده، انگار که کل سهام موجود در بورس به طور ناگهانی ارزنده شده باشند، شاهد تشکیل صف‌های خرید سنگین در نماد‌های مختلف هستیم. درست یک روز بعد از بازار سراسر قرمزرنگی که در آن حقوقی‌ها حدود دو هزار میلیارد تومان سهام را از صف‌های فروش خریدند. در بازار امرزو صندوق‌های سرمایه‌گذاری که عموما بدون دامنه نوسان و بعضا با دامنه ۱۰ درصدی معامله می‌شوند، بهترین شرایط را در بین گروه‌های مختلف دارند. پالایش و دارایکم بعد از چند روز ریزش مداوم، دوباره به صف خرید برگشته و ۱۰ درصد افزایش قیمت پیدا کردند.

تقریبا تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی امروز بیش از پنج درصد و بعضا مثل آوا بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کنند. گروه خودرو و ساخت قطعات امروز سراسر سبزرنگ است. خساپا، خودرو، خگستر و خپارس صف خرید دارند و تنها چند نماد از جمله خنصیر، خفنر، خکرمان و خکار با روند صعودی بازار همراهی نمی‌کنند. در بین فلزات اساسی شاهد تشکیل صف خرید برای فملی و فولاد و نماد‌های کوچک و متوسط فلزی هستیم. زنگان، کویر و فمراد از معدود نماد‌های قرمزرنگ فلزی به حساب می‌آیند. محصولات شیمیایی به جز شتوکا تماما در مدار صعودی افتاده و برای اغلب نماد‌های گروه صف خرید تشکیل شده است. فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، سرمایه‌گذاری‌ها، سیمانی‌ها، هولدینگ‌ها، استخراج کانه‌های فلزی، بیمه‌ها، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی، کاشی و سرامیک و عرضه برق و گاز از جمله گروه‌های سراسر سبزرنگ بازار امروز هستند. در هر گروهی نماد‌های بزرگ شرایط بهتری نسبت به نماد‌های کوچک دارند.

۴۰ درصد بازار قفل در صف خرید

صف‌های خرید رفته رفته با ادامه روند معاملات بیشتر و بزرگتر شدند تا نهایتا در ساعات پایانی معاملات امروز شاهد تشکیل صف خرید برای ۲۶۵ نماد یعنی ۴۱ درصد بازار سرمایه هستیم. ارزش کل صف‌های خرید در این ساعات به حدود سه هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان می‌رسد. در بازار صعودی امروز، ۹۸ نماد یعنی ۱۵ درصد بازار صف فروش دارند و ارزش مجموع صف فروش آن‌ها رقمی حدود هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان است.

پالایش؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

صندوق ETF پالایشی یکم امروز در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار گرفته. با توجه به دامنه نوسان دوبرابری این صندوق، شاهد افزایش ۱۰ درصدی قیمت هر واحد آن به حدود هشت هزار تومان هستیم. ارزش صف خرید تشکیل شده برای صندوق پالایش در ساعاتی پایانی معاملات به حدود ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسد. دارا یکم با شرایط مشابه در رتبه دوم سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار گرفته و ارزش صف این صندوق دولتی تقریبا ۱۹۰ میلیارد تومان است. شپنا و خساپا هم با صف خرید ۱۲۵ میلیارد تومانی در کنار یکدیگر در رتبه سوم قرار دارند. وتجارت، شستا، فولاد، کزغال، سپیدار، رافزا و غگیلا دیگر نماد‌های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز هستند.

کدما؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

بازار سبزرنگ امروز، علاوه بر صف‌های خرید، صف‌های فروش سنگین هم دارد. از نمونه آن‌ها کدما است که حالا بیش از یک هفته است که در فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش خودنمایی می‌کند و امروز هم با صف ۶۵ میلیارد تومانی در صدر این فهرست قرار گرفته است. کساوه با صف فروش ۴۳ میلیاردی و قثابت با صف فروش ۳۰ میلیاردی در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. گدنا، چخزر، زنگان، بپاس، شتوکا، حتوکا، داسوه، وسخراج و کسرام دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

 

جهش ۳۵ هزار واحدی، اولین واکنش بورس به دامنه نوسان غیرمتقارن

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه با جهش ۳۵ هزار و ۱۵۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۴۹۷ واحد رسید. این اولین واکنش سهامداران به مصوبه روز گذشته شورای عالی بورس درباره تغییر دامنه نوسان قیمت سهام به منفی دو تا مثبت شش درصد به حساب می‌آید که قرار است از شنبه ۲۵ بهمن‌ماه اجرایی شود. امروز شاخص کل به لطف صف‌های خرید سنگین در نماد‌های شاخص‌ساز مثل فارس، فولاد، فملی، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو، ۳.۱ درصد افزایش داشت، اما شاخص هم‌وزن به رشد ۱.۲ درصدی بسنده کرد.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار