روزهای عجیب بورس / سیگنال مثبتی داریم؟

شروع معاملات امروز بازار سهام با ادامه روند نزولی همراه بود و شاخص کل در نیمه اول معاملات بیش از نیم درصد افت کرد و به یک میلیون و ۱۸۷ هزار واحد رسید.

به گزارش رصد روز، روند نزولی بازار سهام با خروج نقدینگی از سوی سهامداران خرد همراه شده و به عقیده کارشناسان هیچ نشانه‌ای برای بازگشت روند صعودی بازار سهام وجود ندارد.

حسین شیبانی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط بورس در روزهای پایانی سال گفت: از لحاظ زمانی در بازده خوبی قرار نداریم و معمولا بورس در اسفند ماه جذاب نیست، زیرا آخر سال است و بسیاری از مردم می‌خواهند بخشی از سرمایه خود را نقد کنند و سهامداران دیگر نیز ریسک بازار سهام این روزها را قبول نمی‌کنند. از طرفی کارگزاری‌ها دارند اعتبارات خود را پس می‌گیرند که این نیز خودش باعث می‌شود عرضه در بازار بیشتر شود. وقتی دامنه نوسان منفی از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش پیدا می‌کند سیگنالی منفی برای خریداران است و به آن‌ها هشدار می‌دهد که روند بورس نزولی است و ما می‌خواهیم با کاهش دامنه نوسان سرعت این روند نزولی را کاهش دهیم.

این کارشناس در رابطه با سیگنال‌های بورس امروز گفت: پالس‌های سیاسی خوبی نداریم، دامنه نوسان منفی ۲ فقط سرعت نزول بازار سهام را کاهش داده است. نشانه بازگشتی در بازار سهام وجود ندارد و وقتی صف‌های فروش بازار با اینکه سنگین نیست جمع نمی‌شود نشانه جو منفی و بدبینی نسبت به بازار سهام است.

این کارشناس در رابطه با زمان بازگشت بورس گفت: به نظر می‌رسد روند بورس زمانی بازمی‌گردد که سیگنال سیاسی مهمی به بازار سهام مخابره شود و جو بازار سهام را تغییر دهد.

کارشناسان عقیده دارند بازار سهام در شرایط حساسی قرار دارد و تا زمانی که پول به بازار سهام تزریق نشود وضعیت تغییر خاصی نخواهد کرد اما برخی از کارشناسان نیز عقیده دارند بازار سهام برای بازگشت به محرکی سیاسی و خبری مهم نیاز دارد. همچنین ریزش شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد باعث می‌شود بازار سهام روند فرسایشی بیشتری داشته باشد و نقدشوندگی بازار سهام را کاهش داده است.

از طرفی برخی از اخبار نسان دهنده آزاد شدن برخی منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی است که این موضوع می‌تواند گام مثبتی در رابطه با روابط دیپلماتیک باشد اما از طرفی نیز می‌تواند باعث کاهش قیمت ارز شود که کاهش قیمت ارز تاثیر منفی بر بازار سهام دارد.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار