روسیه سیاست دلارزدایی را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا افزایش می‌دهد

روسیه سیاست کاهش استفاده از دلار را به عنو ان ابزار مقابله با تحریم افزایش می‌دهد و برای نخستین بار جایگاه دلار در صادرات روسیه غالبیت خود را از دست داده است.

به گزارش رصد روز، به نقل از بلومبرگ، تلاش‌ روسیه برای کنار زدن دلار از بازارهای جهانی سهم صادرات غیردلاری روسیه را افزایش داد. در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ سهم صادرات غیردلاری روسیه به کمتر از ۵۰ درصد رسید. این در حالی است که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ این رقم ۶۱ درصد بود و این نخستین باری است که دلار آمریکا غالبیت خود را در صادرات محصولات روسیه از دست می‌دهد.

این گزارش می‌نویسد: تلاش روسیه برای کاهش صادرات با ارز دلار به نفع یورو تمام شده و سهم صادرات روسیه را از ۲۱ درصد در سه ماهه چهارم ۲۰۱۹ به ۳۶ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش داده است. پیمان‌های تجاری چین و روسیه به عنوان کاتالیست تضعیف جایگاه دلار به حساب می‌آید که با ارزهای ملی و یا با یورو جایگزین شده‌اند. بیش از سه چهارم تجارت چین و روسیه با ارز یورو انجام می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر دلارزدایی از این کشورها تأکید دارد تا نفوذ این ارز را نه تنها در روسیه بلکه در کشورهای دیگر کاهش دهد.

از سوی دیگر پوتین معتقد است در شرایط تحریم‌های آمریکا علیه این کشور دلارزدایی بهترین سلاح می‌تواند باشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در آخرین دور تحریم‌های آمریکا ۱۰ دیپلمات روسی و تعدادی از نهادها و افراد را تحریم کرد.

گفته شد که این در پاسخ به مداخلات روسیه در تحریم‌های سال گذشته آمریکا اعمال شده است.

از راه‌های دیگر روسیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، افزایش ذخایر طلا و یورو در ذخایر بین المللی توسط بانک مرکزی این کشور بوده است.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط