در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که ظاهر شدن حلقه های تیره یک موضوع فوق العاده رایج بوده و افراد زیادی با آن درگیر شده و البته این عارضه اگرچه تهدید کننده زندگی نیست اما ممکن است در سلامت عاطفی فرد تأثیر گذار باشد.

در توضیح بروز این مشکل باید اعلام کرد که پوست اطراف چشم نازک و لطیف بوده و عروق خونی تیره و عضله های مسئول حرکت پلک در این بخش قرار داشته که چشم شما را پوشانده است. متاسفانه به دلیل نازک بودن پوست این بخش از صورت، هر نوع رنگ تیره می تواند به راحتی دیده شده و ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

ایجاد شدن حلقه های تیره یا هایپرپیگمانتیشن اطراف چشم، دلایل زیادی از جمله ژنتیک، آلرژی، رسوب رنگدانه های اضافی پوست، افزایش سن، کم خونی، هورمون ها، استرس و البته کمبود خواب دارد. ه گزارش سیناپرس، گاهی تنها یک عامل و گاهی ترکیبی از عوامل فوق باعث بروز تیرگی اطراف چشم شده و به همین دلیل هر یک، نیازمند روش درمانی خاص خود است.

به گفته پزشکان، ابتدا لازم است پیش از انتخاب روش درمانی مناسب، علت این عارضه در فرد مشخص شود.ه گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، اگر رنگدانه سازی بیش از حد پوست عامل این مشکل باشد، شما می توانید با استفاده از کرم های ضد آفتاب از رسوب بیشتر رنگدانه های پوست در این بخش جلوگیری کنید.

کمپرس کیسه چای سرد نیز ممکن است برای کنترل تیرگی اطراف چشم مفید باشد. اگرچه تحقیقات محدودی در مورد کافئین برای کاهش سیاهی حلقه چشم وجود دارد اما این نوع کمپرس می تواند رگ های خونی را باریک کرده و گردش خود را بیشتر کند. به علاوه در مطالعات و پژوهش های متعددی نشان داده شده است که آنتی اکسیدان هایی که در چای سبز و سیاه وجود دارند، باعث بهبود سلامت پوست و جلوگیری از پیری می شوند.

برخی مطالعات نشان می دهند کم خوابی نیز می تواند یکی از عوامل اصلی بروز تیرگی چشم محسوب شده و داشتن خواب و استراحت کافی از ایجاد تیرگی اطراف چشم پیشگیری می کند.

در خاتمه باید به این مساله نیز اشاره کنیم که برای درمان این عارضه بهتر است از مشورت پزشک استفاده کرده و به خاطر داشته باشیم گاهی تیرگی اطراف چشم می تواند دلیل بروز یک بیماری پنهان در بدن باشد که نیازمند توجه و تشخیص توسط پزشک است.