سازمان حمایت: مردم به جای مرغ، ماهی بخورند!

در حالی که قیمت هر کیلو ماهی حدودا دو برابر قیمت مرغ است، سازمان حمایت به مردم توصیه کرده به جای مصرف مرغ، ماهی مصرف کنند که ارزش غذایی بالاتری هم دارد!

به گزارش رصد روز،  قیمت مرغ در روزهای اخیر به حدود ۳۵ هزار تومان رسید. این در حالی است که در تمام سه سال گذشته نهاده‌های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته است. اما دولت نه تنها نتوانسته قیمت مرغ را کنترل کند بلکه مرغ افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.

حال مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته است واردات دان برای مرغ یک اشتباه استراتژیک بوده و از طرف دیگر طوری فرهنگ‌سازی شده که مردم اکثرا مرغ مصرف کنند. این در حالی است که مردم می‌توانند به جای مصرف مرغ، ماهی بخورند که ارزش غذایی آن بیشتر است.

پیشنهاد این مقام مسئول در حالی است که قیمت هر کیلو ماهی در بازار حداقل دو برابر قیمت مرغ است. یعنی در حالی که قیمت هر کیلو مرغ حدود ۳۵ هزار تومان است، قیمت ماهی حداقل از ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود.

قیمت هرکیلو ماهی قزل آلا که یکی از ارزانترین و در دسترس‌ترین ماهی‌های موجود در بازار است، حداقل کیلویی ۵۵ هزار تومان است.

یا قیمت اردک ماهی و ماهی سفید حداقل ۷۰ هزار تومان است. نیم کیلو ماهی سوف حدود ۷۰ هزار تومان قیمت دارد و ماهی شوریده ۸۰ هزار تومان و ماهی شیر ۹۰ هزار تومان است.

از طرف دیگر، علی‌رغم گرانی مرغ، یک خانوار چهار نفره می‌تواند یک وعده غذایی را با یک کیلو گوشت مرغ تامین کند که هزینه آن حدود ۳۵ هزار تومان است. اما همین خانوار برای مصرف یک وعده ماهی، حداقل به دوکیلو ماهی نیاز دارند که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان می‌شود.

اگرچه این مقام مسئول به این مساله اشاره کرده که باید سیاست‌ها و استراتژی‌های مصرف مرغ و تولید ماهی تغییر کند، اما ارائه چنین راهکارهایی در این شرایط چندان معقول و منطقی نیست. آن هم برای سازمانی که امسال ۴۴ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ حدود ۷۸ میلیارد تومان بودجه سالانه می‌گیرد که به جای حمایت از مردم و تنظیم بازار، چنین راهکاری ارائه دهد.

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید                      

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار