سبزپوش شدن شاخص بورس اروپا و آمریکا

شاخص بورس اروپا و آمریکا بالا رفت.

به گزارش رصد روز ،به نقل از بلومبرگ، میزان رشد بخش خرده فروشی آمریکا که بار اصلی رشد اقتصادی این کشور را به دوش می کشد در ماه سپتامبر به بالاترین سطح سه ماه اخیر خود رسیده است و این مساله می تواند بیانگر به حرکت درآمدن موتور رشد اقتصادی این کشور باشد. در عین حال هنوز سرمایه گذاری ها به ویژه در بخش های تولیدی با سطوح قبل از بحران کرونا فاصله زیادی دارد و این نشان می دهد که از نظر بسیاری از فعالان اقتصادی، فاصله زیادی تا سطح ایده آل باقی مانده است. همین کاهش سرمایه گذاری ها خود را به شکل رشد منفی غیرمنتظره بخش تولید در ماه قبل نشان داده بود. بانک جی پی مورگان- بزرگ ترین بانک آمریکایی نسبت به تداوم روند افزایشی بخش خرده فروشی در ماه های پایانی سال ابراز امیدواری کرده است.

با این حال وضعیت بازار کار در آمریکا هنوز نتوانسته است به شرایط قبل از بحران بازگردد و داده های منتشرشده نیز نشان می دهند که درخواست برای دریافت مزایای بیکاری در این کشور بر خلاف انتظارات به بالاترین سطح خود از ماه آگوست رسیده است. این مساله نشان می دهد که احیای اقتصادی مجددا آهسته شده و بازگشت به شرایط قبل طول خواهد کشید.

وضعیت به ویژه در ایالت های اوهایو، میشیگان و ایلینوی وخیم بوده است و فعالان نگران اند با ادامه روند فعلی شیوع کرونا، شرایط در ایالت های بیشتری رو به وخامت رود. انتظار می رود متوسط نرخ بیکاری امسال در آمریکا به ۸.۹ درصد و در چین به ۳.۸ درصد برسد هر چند که شمار بالایی از شاغلان احتمالا با کاهش دستمزد و مزایا مواجه خواهند شد.

ریچارد کلاریدا- قائم مقام رییس بانک مرکزی آمریکا – با اشاره به پیامدهای وسیع ویروس کرونا بر روی اقتصاد این کشور گفته است: بیرون آمدن از این چاله طول خواهد کشید، شاید یک سال زمان لازم باشد تا سطح تولیدات ناخالص داخلی مان به قبل از آغاز بحران برگردد. وی مسیر احیای اقتصاد را طولانی و دشوار دانست و افزود: برای بازار کار شاید حتی زمان بیشتری لازم باشد تا همه چیز به حالت قبل برگردد.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصاد جهانی با اشاره به شیوع گسترده کرونا و پیامدهای آن روی کسب و کارها و تجارت اعلام کرد انتظار می رود متوسط رشد اقتصادی ۱۸۹ کشورهای جهان امسال به منفی ۴.۴ درصد برسد که اگر چه ۰.۸ درصد بیشتر از برآورد قبلی است اما در صورت تحقق، بدترین عملکرد از زمان بحران مالی بزرگ دهه ۱۹۳۰ تاکنون خواهد بود.

گیتا گوپیناث – کارشناس ارشد امور اقتصادی صندوق بین المللی پول – در همین رابطه گفت: در شرایطی که اقتصاد جهان در حال بازگشت تدریجی از پیامدهای کرونایی است، ا یک مسیر طولانی، غیر مطمین و دشوار را پیش روی خود خواهیم داشت. اگر روند شیوع بیشتر ویروس مهار نشود این امکان وجود دارد که شرایط اقتصادی مجددا رو به وخامت رود.

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، متوسط رشد اقتصادی جهان در سال آینده مجددا  مثبت خواهد شد و به ۵.۲ درصد می رسد.

در خبری امیدوارکننده برای وال استریت، شاخص خوش بینی اقتصادی آمریکا در ماه اکتبر به ۵۵.۲ واحد رسیده که این رقم ۷.۲ واحد بیشتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. همچنین شاخص سیاست گذاری فدرال نیز بالاترین جهش ماهانه خود طی ۱۳ ماه اخیر را تجربه کرده است و این مساله می تواند به نوعی بیانگر خوش بینی فعالان اقتصادی به افزایش شتاب رشد اقتصادی آمریکا در ماه های پایانی سال باشد هر چند که ثبت رشد منفی برای مجموع سال ۲۰۲۰ در این کشور تقریبا اجتناب ناپذیر خواهد بود.

کشمکش بر سر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید در برابر کرونا در آمریکا هنوز ادامه دارد و روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. نانسی پلوسی- رییس کنگره از ترامپ خواسته است تا در خواسته های خود تجدید نظر کند. با این حال کارشناسان معتدند بعید است دموکرات ها اجازه اجرایی شدن این بسته را در استانه انتخابات بدهند. از سوی دیگر در مجلس سنا، میچ مک کانل- رییس این مجلس از ارایه بسته پیشنهادی جمهوری خواهان تا هفته آینده خبر داده اند.

لورتا مستر- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در کلیولند گفت: حتی بدون بسته های حمایتی بیشتر نیز روند احیای اقتصادی ادامه می یابد اما از سرعت آن به شدت کاسته خواهد شد. خیلی ناامیدکننده است که هنوز نتوانسته ایم بر سر اجرایی شدن یک بسته جدید به توافق برسیم. با این حال بانک مرکزی کارهای زیادی انجام داده است و نرخ بهره بسیار پایین یک فرصت طلایی را برای تامین نقدینگی مورد نیاز کسب و کارها فراهم کرده است.

تاکنون بیش از ۳۹ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۵۵۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۷۰۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۲۳ هزار و ۴۵۸ نفر، برزیل با ۱۵۳ هزار و ۲۱۴ نفر، هند با ۱۱۳ هزار و ۳۲ نفر، مکزیک با ۸۵ هزار و ۲۸۵ نفر و انگلیس با ۴۳ هزار و ۴۲۹ نفر بوده است.

بورس آمریکا  

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و  ۴۹۴.۲۰ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۱ درصد صعود تا سطح ۳۴۸۳.۴۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۶ درصد ریزش در سطح ۱۱ هزار و ۷۱۳.۸۷ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۱.۴۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۱۹.۵۸  واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با رشد ۱.۶۹ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۹۰۸.۹۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با افزایش ۲.۰۴ درصدی در سطح ۴۹۳۵.۸۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۴۸ درصد بالا رفت و به ۶۸۴۹.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۴۱ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۴۱۰.۶۳ واحدی پایین رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۰.۹۴ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۳۸۶.۷۹ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” ریزش ۰.۱۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۷۹۱.۶۸ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۵۴ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۱۷۶.۷۹  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۲۴ درصد کاهش به ۴۰.۷۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۰.۶۱ درصدی به ازای ۴۲.۸۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۴۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۹۹.۲۹ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۲۸ درصدی به ازای ۲۴.۲۸ دلار مبادله شد.

 

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار