سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟/ سردرگمی سهامداران برای سجامی شدن

از اردیبهشت ماه که بحث آزاد سازی سهام عدالت مطرح شد عده‌ای از مسئولان آمدند و در رابطه با واریز سود سهام عدالت و مزایای روش غیر مستقیم صحبت کردند، اما نه تنها این صحبت‌ها عملی نشد بلکه در حد یک حرف ماند.

به گزارش رصد روز، از زمان آزاد سازی سهام عدالت تا امروز صحبت های ضد و نقیضی توسط مسئولان در رابطه با روش و زمان  واریز سود سهام عدالت مطرح شده، به طوری که اخیرا شاهد بودیم معاون اداره کل اقتصاد خراسان جنوبی طی مصاحبه ای اظهار کرد: اولین سود سهام شرکت‌های استانی عدالت تا دهه فجر و یا حداکثر تا پایان سال واریز می‌شود، در حالی که این صحبت توسط مسئولان ذی ربط سهام عدالت به جد رد شد.

همین سردرگمی سهامداران سهام عدالت سبب شد تا ما موضوع را از دو مسئول مربوط جویا شویم.

سهامداران سهام عدالت در گیرو دار ثبت نام در سامانه سجام

خزائی محمد خزایی، سرپرست کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در رابطه با علت سردرگمی های به وجود آمده برای سهامداران روش غیر مستقیم، تصریح کرد: عمده ترین مشکلی که سهامداران غیر مستقیم با آن مواجه هستند عدم تعیین و تکلیف است که تعدادی از مسئولان ذی ربط و دولتی   در رابطه با ثبت نام در سجام  مهلت تعیین می کنند.

او تاکید کرد: چنین صحبت هایی در رابطه با ثبت نام در سامانه سجام از ابتدا مورد تائید ما نبوده اما بعضا مسئولان مربوط آمدند و مردم را وادار به ثبت نام کردند به طوری که به همین منظور می توان به صحبت های علیرضا ماهیار معاون فناوری و توسعه نو آوری که طی مصاحبه ای  گفته بود سهامداران عدالت در احراز هویت تعجیل کنند،  اشاره کرد.

سود سهام عدالت باید مانند سال های گذشته پرداخت شود

سرپرست کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در رابطه با نحوه واریز سود سهام عدالت، بیان کرد: مطابق ماده ۱۷ آیین  نامه اجرایی سهام عدالت که در شورای عالی بورس به تائید رسیده بود طی چندین سال سود سهام عدالت از طریق سازمان خصوصی سازی بدون هیچ مشکلی به حساب سهامداران واریز می شد، به همین علت ما امسال هم برای جلو گیری از بروز مشکلات به سازمان خصوصی سازی نامه زدیم تا از طریق همان سامانه سود این مدت واریز کند، اما این امر رخ نداد.

خزائی در رابطه با علت عدم واریز سود سهام عدالت تصریح کرد: تهیه صورت های مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۹ شرکت های سرمایه گذاری متاسفانه به علت تبصره یک ماده ۳ اجرایی سهام عدالت مشکلاتی را برای شرکت ها به وجود آورد در داخل این تبصره آمده روش حسابداری به صورت بکار گیری روش خالص ارزش فروش تکلیف شده در تبصره مذکور  باید جهت ارزیابی پرتفوی سرمایه گذاران سریع المعامله شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت طبق حسابرسی ۱۵ انجام شود، همچنین باید گفت که سازمان به اجرا شدن تبصره یک اصرار دارد عملی شدن این امر به شدت بر بحث مالیات شرکت های سرمایه گذاری استانی  تاثیر می گذارد و به سهامداران آسیب وارد می کند به همین دلیل تا کنون صورت های مالی تائید نشده است.

او بیان کرد: شرکت های سرمایه پذیر موظف هستند تا هشت ماه بعد از برگزاری مجامع سود بدست آمده را از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی به حساب سهامداران واریز کنند.

 

پوررضایی مشاور اجرایی سهام عدالت شرکت سپرده گذاری مرکزی در رابطه با علت عدم واریز سود سهام عدالت به حساب، سهامداران گفت: طی سه  مرحله ای که در گذشته سود سهام عدالت از طرف سازمان خصوصی سازی واریز شد هنوز شرکت های سرمایه گذاری به عنوان ناشر معرفی نشده بودند اما اکنون که سمت شرکت های سرمایه گذاری استانی تحت عنوان ناشر مشخص شده قانون تجارت بر آن ها حاکم می شود.

او بیان کرد: پس از طی کردن پنج مرحله و درج نمادشان استان در بورس براساس قانون تجارت پس از برگذاری مجامع در رابطه با نحوه واریز سود تصمیم گیری می شود.

دریافت خدمات از سامانه سجام به شرط  سجامی شدن

مشاوره اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده گذاری مرکزی بیان کرد: افرادی که قصد دارند که از بازار سرمایه خدمات دریافت کنند می‌ ‌‌توانند در سامانه سجام ثبت نام کنند، همچنین باید گفت افرادی که در سامانه سجام ثبت نام می کنند در نحوه دریافت سود سهام عدالتشان با مشکل برخورد نمی کنند.

معرفی مراکز رایگان ثبت نام سجامی شدن در سامانه سجام

پور رضایی در رابطه با هزینه های دریافتی که بعضی از دفاتر پیشخوان از سهامداران سهام عدالت به منظور ثبت نام در سامانه سجام دریافت کردند، گفت: طی سه ماه گذشته مسئولان استاندارای و دارایی هر استان تلاش زیادی را به منظور برگزاری مجامع و بحث ثبت نام در سجام انجام داده اند تا افراد در زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان با مشکل اقتصادی برخورد نکنند به همین خاطر شرکت سپرده گذاری مرکزی آمد و در سامانه سجام دفاتر پیشخوانی که وجهی دریافت نمی کنند را قرار داد.

او افزود: اما بعضی از سهامداران وقتی به بعضی از دفاتر مراجعه کردند که مورد تائید ما نبوده از آنها وجه زیادی دریافت شده اینکه چه مرجعی باید به این گونه مسائل رسیدگی کند را من اطلاع چندانی ندارم.

در پایان باید گفت با توجه به این مسئله که سهام عدالت مربوط به دهک های پایین جامعه است و بیشتر افراد باتوجه به شرایط اقتصادی که در زمان بحران کرونا برایشان پیش آمده بیش از پیش نیازمند کمک مالی هستند پس مسئولان در عوض صحبت های ضد و نقیض  صحبت هایشان را عملی کنند.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار