شاهکار صادرات و واردات به روایت آمار!!!/ باگ بزرگ تعاملات تجاری با چین

بررسی آمار صادرات و وادرات در ۸ ماهه نخست سال حکایت از ارقامی حکایت دارد که می تواند برای منتقدین جالب توجه باشد. ضمن اینکه در این گزارش به مسئله تعاملات تجاری با چین از جهت کیفیت پرداخته شده است.  به گزارش اختصاصی رصد روز، بررسی ها مشخص ...

بررسی آمار صادرات و وادرات در ۸ ماهه نخست سال حکایت از ارقامی حکایت دارد که می تواند برای منتقدین جالب توجه باشد. ضمن اینکه در این گزارش به مسئله تعاملات تجاری با چین از جهت کیفیت پرداخته شده است. 

به گزارش اختصاصی رصد روز، بررسی ها مشخص می کند که در ۸ ماهه امسال ۲۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تن انواع محصولات به کشور وارد شده که ارزش ریالی آن به بیش از ۷ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال می رسد و ارزش دلاری آن حدود ۳۷ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار نشان می دهد این در حالیست که در همین بازه زمانی ما با صادرات بیش از ۷۰ میلیون و ۴۰۲ هزار تن که به لحاظ متغیر وزنی ۲۰۱ درصد بیش از حجم واردات است ۳۲ میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار ارزآوری داشتیم یعنی میزان ورود و خروج ارز به لحاظ صادرات و واردات کفه ترازو را به نفع واردات سنگین می کند. گفتنیست ارزش ریالی صادرات کشور در ۸ ماهه امسال ۸ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۴۹۴ میلیون ریال بود.

باگ بزرگ تعاملات تجاری با چین

سایر نتایج حاکی از آنست که در ۸ ماهه ۱۴۰۱ میزان صادرات به سرزمین اژدها به لحاظ وزنی ۲۰ میلیون و ۲۷۷ هزار تن بود که ارزش دلاری ۱۰ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار ثبت شد در مقابل ۲۷ میلیون و ۵۳۶ هزار تن کالا از چین به کشور وارد شد که ارزش دلاری آن ۹ میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار بود.

اما موضوع مهم در رابطه با این تعامل تجاری نگاهی به کیفیت کالاهای وارداتی از چین و کالاهای صادراتی از ایران است که می تواند جای تأمل و مداقه گویی داشته باشد.

عمده کالاهای وارداتی از چین محصول نهایی هستند و در طرف مقابل در شرایطی که جبهه تولید کشور همواره با چالش مواد اولیه روبروست بخش عمده ای از صادرات ما به کشور چین شامل مواد اولیه است که در اوضاع و احوال تحریمی منطقی به نظر نمی رسد

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار