شاهین؛ اولین خودروی داخلی با گارانتی سه ساله و مجوز فروش به اروپا

در دنیای امروز که عبور و مرور با خودرو بخش مهمی از زندگی مردم را تشکیل می‌دهد، ایمنی و کیفیت این وسیله نقلیه، در حفظ سلامتی و جان افراد جامعه، نقش مهمی در انتخاب خودرو توسط مشتریان را بر عهده دارد.

به گزارش رصد روز، در این شرایط شرکت‌های خودرویی مطرح، بیش از همیشه به دنبال آن هستند که خودروهای ایمن‌تر و باکیفیت‌تر به بازار عرضه کنند.

شرکت سایپا در حال حاضر به عنوان یک مجموعه بزرگ خوروسازی در کشور است سهم مهمی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص می‌دهد و در طراحی و تولید خودروی شاهین، توجه به این نکات را در دستور کار خود قرار داده است، به طوری که برای خودروی شاهین سه سال گارانتی یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش در نظر گرفته است.

این اقدام برای اولین بار در مورد یک خودروی داخلی انجام می‌شود و بیانگر این موضوع است که کیفیت عرضه شده در این خودرو به شرکت سازنده توان داده است تا بدون نگرانی، سقف گارانتی خودروهای داخلی را تا رقم بالاتری نسبت به قبل رشد بدهد.

این اقدام گامی موثر و قابل لمس در افزایش کیفیت برای عرضه به مشتریان است و شاخص کیفیت خودرو در کشور را رشد می‌دهد.

در کشور ما گزارش ماهیانه و سالیانه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارائه می‌شود که بیانگر شاخصی برای افزایش کیفیت خودروها است.

در تدوین این شاخص‌ها، استانداردهای بین‌المللی مدنظر است که در خطوط تولید خودروها تست و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در روند این تست، نکات منفی خودروها مشخص می‌شود و بر این اساس ستاره‌های کیفی به خودروها تعلق می‌گیرد و رسانه‌ها در این حوزه به انعکاس وضعیت کیفی خودروهای موجود در بازار کشور می‌پردازند.

اطمینان خاطر از کیفیت خودرو شاهین با داخلی‌سازی قطعات میسر شد و درواقع سایپا با اطمینان از کیفیت قطعاتی که در داخل تولید شده است، در جهت ارتقای کیفیت گام برداشته است. با وجود ارائه این گزارش، بازخوردهای نظرات مردمی حاکی از این است که کیفیت باید در هنگام استفاده از خودرو حس شود.

این موضوع شرکت‌های خودروسازی را بر آن داشته است تا علاوه بر افزایش کیفیت در خطوط تولید به منظور دریافت ستاره کیفی، اقدامات دیگری برای کسب اعتماد و اطمینان خاطر مشتریان انجام بدهند.

شاهین، برآیند داخلی‌سازی و استاندارد

اطمینان خاطر از کیفیت خودرو شاهین با داخلی‌سازی قطعات میسر شد و درواقع سایپا با اطمینان از کیفیت قطعاتی که در داخل تولید شده است، در جهت ارتقای کیفیت گام برداشته است.

وجود تحریم‌ها که محدودیت‌هایی را برای خودروسازان داخلی به دنبال داشت، باعث شد تا سایپا نتواند از ظرفیت شرکت‌های خارجی استفاده کند. با این حال این شرکت توانست محصول شاهین را با کیفیتی به بازار بفرستد که در مشتری احساس مطلوب کیفیت را ایجاد کند.

انتشار ویدئوی آزمون عملکرد سیستم ایربگ در کشور برای نخستین‌بار

سایپا تست‌ها و آزمون‌هایی که خودروی شاهین در ضمن پروسه تولید خود در داخل و خارج از کشور گذراند را منتشر کرد که این اقدام نیز برای اولین بار در کشور در مورد یک داخلی انجام شد و توانست حس امنیت و آرامش خاطر را در مشتریان ایجاد کند، به طوری که اکنون شاهین به عنوان محصول جدید گروه خودروسازی سایپا می‌تواند همپای محصولات معتبر از شرکت‌های مشهور دنیا جوابگوی نیاز مشتریان باشد.

ویدئو آزمایش کیفی و ایمنی خودروی شاهین به عنوان یک خودروی ساخت داخل برای نخستین‌بار در ایران توسط شرکت سازنده، سایپا منتشر شد.

در این ویدئو که از انجام موفقیت‌آمیز آزمایش توسعه و عملکرد کیسه‌های هوا(ایربگ) خودرو شاهین حکایت دارد، لحظه برخورد خودرو به مانع و عملکرد کیسه‌های هوا برای حفظ سلامتی سرنشین به نمایش درآمده است.

تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه‌رو مورد سنجش قرار گرفته است.

در بحث عملکرد کیسه‌های هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ تست اول، عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا به عنوان معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است.

تست دوم که یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸ است، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود.

با توجه به این‌که تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه‌رو مورد سنجش قرار گرفته است.

موفقیت شاهین در تست لازم برای مجوز فروش در اتحادیه اروپا

پس از انتشار ویدیوی تست تصادف از روبه‌روی «سایپا شاهین» که برای صحه‌گذاری عملکرد کیسه‌های هوا انجام شد، گروه خودروسازی سایپا ویدئو تست‌ تصادف دیگری از این خودرو را نیز منتشر کرده است.

در یکی از آخرین بررسی‌های انجام شده بر روی سازه «شاهین» در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی، محصول جدید سایپا توانسته از تست R95 استاندارد ECE سربلند و موفق بیرون بیاید.

تست تصادف ECE R95 به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) را مورد بررسی قرار می دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می شود.

تست تصادف و تأییدیه ECE R95 یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. در این تست هم سایپا شاهین در نسخه پایه به یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی رفته و توانسته است استاندارد ECE R95 را به دست آورد.

شاهین، ایمن‌ترین خودروی ملی

حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه‌گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… باعث شده است که شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته ECE R95 را به دست آورد و به این ترتیب در جایگاه ایمن‌ترین خودروی ملی قرار بگیرد.

بنابر اعلام سایپا، در آینده نزدیک، نتایج بخش‌های دیگر تست‌های شاهین بر مبنای ECE در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

قطعه نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار