شرایط انجام معاملات الگوریتمی در بورس اعلام شد

سرپرست بورس تهران درباره انجام معاملات الگوریتمی گفت: الگوریتم‌ها حق گذاشتن سفارش در زمان پیش گشایش بازار را ندارند. یعنی معاملات الگوریتمی دارای الزاماتی است که باید همه رعایت کنند.

به گزارش رصد روز، محمود گودرزی، سرپرست بورس تهران، درباره انجام معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه اظهار داشت: انجام معاملات الگوریتمی منوط به داشتن مجوزهای لازم از سازمان بورس است و ادعای افرادی که می‌گویند معاملات الگوریتمی بدون مجوز انجام می‌شود، درست نیست.

وی با اشاره به اینکه انجام معاملات الگوریتمی در صورتی که مجوز داشته باشد، برای همه انجام می‌شود و فقط برای یک عده خاص نیست، تاکید کرد: اگر فردی مصداقی دارد که معاملات الگوریتمی بدون مجوز در حال انجام است، به سازمان بورس معرفی کند تا با آن برخورد شود.

سرپرست بورس تهران ادامه داد: یک سری معاملات وجود دارد که در زیر ۳۰۰ میلی ثانیه انجام می‌شود، بخش‌های نظارتی سازمان بورس و بورس تهران بر انجام این نوع معاملات نظارت می‌کنند. در صورتی که یک معامله‌گر چه به صورت الگوریتمی و چه غیر از آن، در زمان کمتر از ۳۰۰ میلی ثانیه چندین سفارش انجام دهد، با آن برخورد خواهد شد. ما به هیچ فرد یا شرکتی مجوزی در این زمینه نداده‌ایم.

گودرزی با بیان اینکه برخی صحبت‌ها در فضای مجازی بیان می‌شود که بیشتر نشات گرفته از عدم اگاهی افراد است، افزود: افرادی که به معاملات الگوریتمی ایراد وارد می‌کنند، باید بدانند الگوریتم‌ها حق گذاشتن سفارش در زمان پیش گشایش بازار را ندارند. یعنی معاملات الگوریتمی دارای الزاماتی است که باید همه رعایت کنند. در ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط  آمده است که این سامانه ها اجازه قرار دادن سفارش در زمان پیش گشایش بازار را ندارند. افرادی که معتقدند این معاملات نوعی بی عدالتی در حق سهامداران خرد است، از این مساله بی خبر هستند.

سرپرست بورس تهران با اشاره به این موضوع که افرادی که از معاملات الگوریتمی استفاده می‌کنند، اصطلاحا نمی‌توانند سرخطی بزنند،‌ ادامه داد: معاملاتی که توسط الگوریتم ها در زمان بازار انجام می شود، یک برچسب می خورند و بخش های نظارتی به راحتی می‌توانند، این معاملات را تشخیص دهند. افرادی هم که در معاملات پربسامد سفارش‌های زیر ۳۰۰ میلی ثانیه می‌گذارند،‌ توسط سیستم شناسایی شده و به آنها تذکر داده می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه فاصله ایجاد یک سفارش و حذف آن توسط معاملات الگوریتمی باید یک ثانیه باشد، گفت: در صورتی که معاملات الگوریتمی این مساله را رعایت نکنند، تخلف کرده و با آنها نیز برخورد خواهد شد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار