شفاف‌سازی فرابورس ایران درباره عرضه اولیه سهام “کرومیت”

فرابورس ایران در خصوص فرایند ارزش‌گذاری و عرضه اولیه سهام شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا با نماد معاملاتی "کرومیت" شفاف سازی کرد.

به گزارش رصد روز، فرابورس ایران در خصوص فرایند ارزش‌گذاری و عرضه اولیه سهام شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا در نماد “کرومیت”، مطالب زیر را جهت شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند:

مبنای کشف قیمت شرکت‌ها در عرضه‌های اولیه، ارزش‌گذاری سهام توسط نهاد‌های مالی واجد شرایط اعم از شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و … است که هریک از این نهاد‌ها می‌توانند از میان روش‌های مختلف ارزش‌گذاری با توجه به مفروضات و ذهنیت مدنظر خود یکی از این انواع روش‌ها را برگزینند.

یکی از روش‌های ارزش‌گذاری در عرضه اولیه سهام شرکت‌ها روش NAV یا همان خالص ارزش روز دارایی‌ها است که توسط کارشناسان رسمی انجام می‌شود که مسئولیت نهایی گزارش با نهاد ارزش‌گذار است و می‌تواند به عنوان یکی از معیار‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

در این میان سازمان بورس و اوراق بهادار و فرابورس ایران، همان‌طورکه در بیانیه سلب مسئولیت نیز آمده است هیچ‌گونه مسئولیتی در این گزارش اعم از تهیه آن یا ارائه توصیه‌ای در این زمینه ندارند.

پس از تهیه و انتشار گزارش ارزش‌گذاری، برگزاری جلسات معارفه با حضور سهامدار عمده، ناشر، مشاور عرضه و ارزش‌گذار، امکان طرح سوالات و ابهامات در خصوص عملکرد شرکت و گزارش ارزش‌گذاری را برای فعالان فراهم می‌آورد.

فرایند عرضه اولیه سهام “کرومیت” در فرابورس ایران به روش ترکیبی انجام گرفت که مرحله کشف قیمت به روش «حراج» و توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط و با توجه به مفروضات و ارزش‌گذاری جداگانه هر صندوق صورت پذیرفت که قاعدتا هیچ محدودیت قیمتی در این مرحله به منظور ارسال سفارش وجود نداشت. با توجه به سفارشات ارسال شده در این مرحله و میانگین قیمت سفارش‌های قابل اجرا، مرحله دوم عرضه اولیه به روش قیمت ثابت کشف شده در مرحله اول و به عموم سرمایه گذاران صورت گرفت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط