شیر شتر خاصیت ضد دیابتی دارد

پژوهشگران اماراتی معتقدند پپتید‌های استخراج شده از شیر شتر بر گیرنده‌های انسولین انسانی و انتقال گلوکز در سلول‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد.

به گزارش رصد روز، به نقل از اسکای نیوز، شیر شتر به خواص درمانی مفید برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان شناخته شده است؛ به گونه‌ای که به کاهش میزان انسولین مورد نیاز برای کنترل سطح قند خون کمک می‌کند و برای بهبود سطح گلوکز خون ناشتا در بدن مؤثر است.

اگرچه بسیاری از محققان از کشور‌های مختلف جهان خواص ضد دیابت شیر ​​شتر را بررسی کرده اند، اما اینکه چه موادی موثر در مبارزه با دیابت هستند و مکانیسم عملکرد آن‌ها در سطح مولکولی و سلولی به چه شکلی است، هنوز مشخص نیست.

از این رو، آزمایشگاه دکتر محمد ایوب در گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه امارات و دکتر ساجد مقصود، گروه علوم غذایی، کالج غذا و کشاورزی، دانشگاه امارات مطالعه‌ای تحت عنوان ” مکانیسم‌های سلولی و مولکولی خواص ضد دیابتی شیر شتر از طریق تعیین پدیده‌های فراهمی زیستی پپتید‌های فعال آنزیم دی‌پپتیدیل-پپتیداز -۴ و فعالیت گیرنده‌های انسولین” را با پشتیبانی مرکز علوم بهداشتی زاید بن سلطان در دانشگاه امارات انجام دادند.

این مطالعه با هدف تعیین فاکتور یا عوامل ضد دیابت فعال بیولوژیکی در بخش‌های پروتئینی شیر شتر و مکانیسم عملکرد آن‌ها در سطح سلولی مولکولی انجام شد.

دکتر محمد ایوب و دکتر ساجد مقصود اخیراً مطالعه‌ای منتشر کرده اند که ثابت می‌کند پپتید‌های استخراج شده از شیر شتر بر گیرنده‌های انسولین انسانی و انتقال گلوکز در سلول‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد.

این مطالعه برای اولین بار الگو‌ها و اثرات دارویی پروتئین‌های آب پنیر شتر و بخش‌های پپتیدی مشتق شده آن‌ها را بر روی گیرنده‌های انسولین انسانی و روند‌های تاثیرگذار آن‌ها بر توازن گلوکز را شناسایی کرد.

این اکتشافات با شفاف سازی مکانیسم سلولی و مولکولی عملکرد آن، که دلیل منطقی زیادی برای استفاده از شیر شتر در مدیریت دیابت است، خصوصیات ضد دیابت شیر ​​شتر را بیشتر روشن می‌کند.

مطالعه دیگری ثابت کرد که شیر شتر دارای خواص ضد دیابت است و نتایج آن نشان داد که پروتئین‌های شیر شتر بر روی قند خون موش‌های مبتلا به عفونت تأثیر زیادی دارد و این نتایج امیدوار کننده منجر به دستاورد‌های عظیمی در مقابله با دیابت می‌شود.

این نوع تحقیقات ممکن است منجر به ظهور نسل جدیدی از ترکیبات ضد دیابت شود که می‌تواند در تولید مواد غذایی و محصولات کاربردی بر اساس اجزای شیر شتر مورد استفاده قرار گیرد.

این مطالعه یکی از معدود گزارش‌هایی است که یافته‌های علمی بیشتری را در مورد خروجی هیدرولیز پروتئین آب پنیر ارائه می‌دهد که ممکن است دارای اثر ضد دیابت باشد. این مقاله در مجله Science of Diary Science منتشر شده است که یکی از مهمترین مجلات علمی منتشر شده در این زمینه در سراسر جهان، و به طور رسمی توسط انجمن علوم لبنی آمریکاست.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط