سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛

صرفه جویی قابل توجه شرکتهای دانش بنیان در خروج ارز از کشور

شرکتهای دانش بنیان ما در سال 1401 بیش از 870 میلیون دلار صادرات به 87 کشور مختلف صادرات داشتند و 672 محصول دانش بنیان را صادر کردیم

به گزارش رصد روز،معاونت عملی و فناوری واقتصاد دانش بنیان در همایش کیش اینوکس ۲۰۲۳ اعلام کردم؛ وی در ابتدا گفت: مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده اند ما به قله نزدیکیم و نباید خسته شویم. ما که در حوزه علمی و آموزشی فعالیت می کنیم این سؤال را مطرح کردیم که با وجود مشکلات پیش رو چطور به قله نزدیکی. ما در ۴ دهه پیش بیشترین مشکلمان بی سوادی بود اما امروز وقتی به دانشگاهه مراجعه می کنیم دغدغه ها اینست که چطور می توانیم اقتصاد را دانش بنیان کنیم. پس این نکته امید بخش رهبری درست است. البته این معنای نبود مشکل نیست.معاونت عملی و فناوری واقتصاد دانش بنیان دوره های مأموریتی متنوعی را پشت سر گذاشت. در دوره دوم این نهاد تمرکز به شکل دهی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان معطوف بود. در دوره چهارم تمرکز توسعه اقتصاد دانش بنیان است. فهم و تلقی ما ما از اقتصاد دانش بنیان تغییر کند و آن را محدود به محصولات های تک ندانیم. ما به دنبال آن هستیم که دانش و فناوری را در بخشهای مختلف اقتصادی توسعه دهیم.

وی اضافه کرد: در ما در سال ۹۹ ، ۵۵ شرکت دانش بنیان داشتیم امروز این عدد به ۹۲۶۴ عدد رسیده است. این اعداد گوته تلاشهای صورت گرفته در زیست بوم فناوریست. این شرکتها نیازمند جذب سرمایه هستند که پتانسیل خیلی خوبی دارند اما کمبود نقدینگی و عدم تأمین مال در این باره چالش آفرین است. از منظر صادرات شرکتهای دانش بنیان ما در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۷۰ میلیون دلار صادرات به ۸۷ کشور مختلف داشتند و ۶۷۲ محصول دانش بنیان را صادر کردیم. ۴۱۱ شرکت دانش بنیان رکورد صادرات دارند. یکی از امکاناتی از که از آن استفاده کردیم استفاده از قانون تولید بار اول است که ۱.۴ میلیارد دلار قرارداد با شرکت های دانش بنیان صرفه جویی ارزی داشت.

به شرکتهای دانش بنیان توصیه کی کنم که اگر ایده شما ارزشمندست سرمایه سرمایه گذار هم ارزشمندست و در مذاکره بیش برآوردی از محصولات و خدمات خوبی نداشته باشید تا بتوانید اعتماد سرماه گذار جلب کنید.

سرمایه گذاران در مواجهه با شرکتهای دانش بنیان باید صبوری بیشتری داشته باشید چرا که ممکن است بیان مفهوم و خدمات توسط آنها به درستی صورت نگیرد اما ذاتاً آن محصول ارزشمندست.

بخش دولتی توصیه می کنم به دانش بنیان ها اعتماد کنند.

وی در پایان خطاب به مدیران مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد یکی از خدماتش جذب سرمایه گذار خارجیست اما بیایید از ظرفیت این مناطق برای نوآوری استفاده کنیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار