ظریف در سفر به کشورهای حوزه قفقاز به دنبال چیست؟

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای منطقه قفقاز به منظور افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و هماهنگی است، اظهار کرد: با توجه به تغییر و تحولاتی که در واشنگتن به وجود آمده همکاری با کشورهای منطقه و هماهنگی...

به گزارش رصد روز، مهدی مطهرنیا با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه و برخی از کشورهای حوزه قفقاز گفت: سفر ظریف به روسیه مرکز ثقل اهمیت این سفر است. طبیعتا همکاری‌های منطقه‌ای پس از شکل‌گیری وضعیت کنونی در واشنگتن و تغییر و تحولاتی که ایجاد شده و آن چیزی که در بحران قره‌باغ رخ داد نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر و تحولاتی که در واشنگتن رخ داده و جهت‌گیری جدیدی که درباره تهران به وجود آمده است، همانطور که آقای ظریف اظهار کرد ضرورت سفر و همکاری مسکو – تهران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و ایران در تلاش است تا با روسیه و چین زمینه‌ی نوعی همکاری در جهت مواجه با ایالات متحده را مورد توجه قرار دهد.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: همانطور که کارشناسان پیش بینی کردند آنچه که بایدن در مورد برجام می‌گفت و در ایران هم تصور می‌شد، محقق نشد زیرا بایدن در نخستین ساعات ریاست جمهوری خود فرمان اجرایی یکسری دیگر از مسائل را صادر کرد که شامل برجام نبود در نتیجه ایران در وضعیت نامناسبی قرار می‌گیرد و زمینه‌هایی ایجاد می‌شود تا در پرتوی رویکرد تیم بایدن در ارتباط با ایران و نوع برخورد دیپلماتیک با ایران و کنشگران دیپلماسی از جمله وندی شرمن، رابرت مالی، بلینکن و غیره زمینه تعامل اروپای متحد با آمریکا نسبت به ایران افزایش یابد. اگرچه چالش‌های اسرائیل و کشورهای همسو با آن با تیم جدید کاخ سفید وجود دارد.

وی همچنین اظهار کرد: بنابراین عملکرد ظریف در این سفر و اعلام رسمی آن از طریق شخص وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه مطبوعاتی، برای هماهنگی بیشتر با مسکو در زمینه‌ی مساله ایران است. در واقع ظریف و تصمیم‌گیران موجود در ایران سعی کرده و اندیشیده‌اند که علی‌رغم ظواهر موجود از سوی بایدن در مساله هسته‌ای و شعار بازگشت به برجام این احتمال وجود دارد که تحریم‌های جدیدی اضافه نشود، اما تحریم‌های موثر هم برداشته نخواهد شد بنابراین در این سفر زمینه هماهنگی بیشتر مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مساله‌ی بازگشت آمریکا به برجام حتی در موضع‌گیری آشکار سیاستمدران اسرائیل در بخش نظامی هم منعکس شده و این مساله نمایانگر آن است که بازگشت آمریکا به برجام در افکار عمومی به گونه‌ دیگری است و احتمال خطر جنگ اقتصادی علیه ایران افزایش پیدا می‌کند.

مطهرنیا خاطر نشان کرد: بنابراین ایران برای ایجاد فضای مثبت بهتر این ملاقات‌ها را انجام می‌دهد با توجه به این‌که در آن سوی خلیج فارس هماهنگی برخی از کشورهای منطقه با تلاویو را مورد توجه دارد، اما تلاش می‌کنند از منظر شمال کشور هم زمینه‌ی ایجاد همگرایی تهران با آن کشورها به وجود آید گرچه نفوذ اسرائیل حتی در شمال ایران هم وجود دارد.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط