عوارض جانبی مصرف بیش از حد دانه‌ های چیا

این روز‌ها بسیاری از افراد دانه‌های چیا را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند و هدفشان افزایش کیفیت رژیم غذایی، لاغری و مواردی مشابه است، اما آیا واقعا دانه‌های چیا بدون خطرند؟

به گزارش رصد روز ، بعضی از افراد ممکن است عوارض جانبی ناشی از خوردن بیش از حد دانه چیا را تجربه کنند. این عوارض جانبی ممکن است شامل مشکلات گوارشی، واکنش‌های آلرژیک یا افزایش وزن باشد. با این حال، برای اکثر افراد، دانه‌های چیا یک افزودنی مناسب و مغذی در یک رژیم غذایی متعادل است.

 دانه‌های چیا دانه‌هایی خوراکی اند که از گیاهی متعلق به خانواده نعناع‌ها به نام Salvia hispanica تهیه می‌شود. این دانه‌های ریز تیره  غنی از مواد مغذی غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ است و منبع معتبری از سایر ترکیبات فعال زیستی ضروری محسوب می‌شوند.

مصرف دانه چیا ممکن است فواید سلامتی از جمله کاهش فشار خون، کاهش التهاب و بهبود سلامت دستگاه گوارش را به همراه داشته باشد.

با این حال، برخی از افراد، اگر مقادیر زیادی دانه چیا بخور ند (از جمله مبتلایان به دیابت، فشار خون و آلرژی)، ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنند. افزون بر این ها، زیاده روی در مصرف دانه‌های چیا  منجر به مشکلات گوارشی شود.

در بیشتر موارد، مردم باید دانه‌های چیا را قبل از مصرف در آب خیس کنند یا هنگام خوردن آن‌ها آب بنوشند تا به هضم مناسب کمک کند. دانه‌های چیا ساییده نیز جایگزین مناسبی برای دانه‌های کامل است چرا که بدن قادر است مزایای غذایی کامل دانه‌های چیا را بهتر جذب کند.

افراد همچنین می‌توانند دانه‌های چیا جوانه زده را انتخاب کنند. اجازه دادن به جوانه زدن دانه‌های چیا در دسترس بودن منبع معتبر پروتئین‌ها را بهینه می‌کند و محتوای کلسیم آن‌ها را افزایش می‌دهد.

دانه‌های چیا دارای یک ترکیب مغذی هستند، حاوی:

۱۵-۲۵ ٪ پروتئین
۱۵-۳۵ ٪ چربی
۱۸-۳۵ ٪ فیبر غذایی
۱۸-۳۱ ٪ کربوهیدرات
آن‌ها همچنین منابع مناسبی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی حیاتی هستند.

دانه‌های چیا درصد بالایی از اسید‌های امگا ۳ و امگا ۶ دارند. از آنجا که بدن به طور طبیعی منبع قابل اعتماد نمی‌تواند این مواد مغذی را ایجاد کند، همه باید از این اجزای ضروری رژیم غذایی استفاده کنند. برخی از مزایای سلامتی دانه‌های چیا شامل بهبود قند خون و کاهش فشار خون منبع معتبر است.

گزینه‌های جایگزین دانه‌های چیا شامل سایر مواد غذایی حاوی فیبر زیاد مانند سبزیجات، حبوبات، مغز‌ها، میوه‌ها و غلات است. بذر کتان نیز  جایگزین خوبی برای دانه‌های چیا است، زیرا بسیاری از مزایای سلامتی آن را ارائه می‌دهد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

انتخاب

مطالب مرتبط