عوامل سفیدی زودرس مو‌ها را بشناسید

یک متخصص پوست گفت: استرس، باعث مرگ زودتر سلول‌های رنگدانه ساز ریشه مو و همچنین سفیدی زودرس آن می‌شود.

به گزارش رصد روز ، محمد رضوانی متخصص پوست، مو و زیبایی  اظهار کرد: سفید شدن مو‌ها در پیش از ۲۰ سالگی در سفید پوستان و پیش از ۳۰ سالگی در سیاه پوستان بروز پیدا می‌کند و به عنوان سفید شدن زودرس تلقی می‌شود.

او افزود: در پروسه پیر شدن، سلول‌ها توانایی و کارایی خودشان را از دست می‌دهند و این اتفاق در مورد ریشه سلول‌ها یا همان فولیکول مو می‌تواند برای سلول رنگدانه ساز زودتر رخ دهد.

رضوانی ادامه داد: با بالا رفتن سن، مو‌ها سفید می‌شوند با این حال در این شرایط مو‌ها زنده هستند و رشد می‌کنند، ولی سلول رنگدانه سازی که باید رنگدانه تولید کند و در اختیار ساقه مو قرار دهد، از بین می‌رود که در این شرایط باعث سفیدی مو‌ها می‌شود.

او ادامه داد: از جمله دلایل سفید شدن زودرس مو‌ها عوامل تغذیه‌ای هستند که در این میان کمبود ویتامین‌ها مانند ویتامین B12 و  B6 و B5 و ویتامین D و E از جمله این دلایل است. کمبود بعضی از املاح شامل مس، آهن و روی هم باعث سفیدی زودرس مو‌ها می‌شود.

او در رابطه با عوامل سفیدی زودرس مو‌ها بیان کرد: استرس، یکی دیگر از دلایل سفید شدن مو‌هاست. ثابت شده است استرس باعث مرگ زودتر سلول‌های رنگدانه ساز ریشه مو‌ها می‌شود، برای مثال فردی که شغل پر استرسی دارد بعد از گذشت ۱ یا ۲ سال ناگهان مو‌های سفیدش بیشتر می‌شود.

این متخصص پوست تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل سفیدی زودرس مو‌ها استعمال دخانیات است. افرادی که سیگار می‌کشند معمولا بیشتر و زودتر از بقیه دچار سفیدی زودرس مو‌ها می‌شوند.

رضوانی بیان کرد: کم کاری تیروئید هم از علت‌های بروز سفیدی مو‌ است. لک و پیس در ناحیه مو‌ها هم می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. مواد شیمیایی که شایع‌ترین آن‌ها هیدروژن پر اکسید موجود در رنگ‌های مو است هم از دلایل سفیدی زودرس مو‌هاست.

او افزود: برای درمان این مشکل ابتدا برای تشخیص کمبود عوامل تغذیه‌ای مانند ویتامین‌ها و املاح آزمایش‌هایی گرفته می‌شود.

این متخصص پوست گفت: منابع غذایی مانند ویتامین D موجود در غذا‌های دریایی و قارچ ها، منبع مس موجود در جگر و عدسی و ویتامین B۱۲ موجود در گوشت و ماهی، هم چنین آنتی اکسیدان بسیار مناسبی که در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، روند سفیدی مو‌ها را کند‌تر می‌کند.

رضوانی افزود: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که سفید شدن مو‌ها با افزایش سن یک روند طبیعی است بنابراین در این شرایط نمی‌توانیم از سفید شدن مو‌ها جلوگیری کنیم و فقط در شرایطی که فرد سفیدی زودرس مو داشت، علت بروز را شناسایی و روند این مشکل را کند‌تر می‌کنیم.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار