فعالان مشاغل خانگی ملزم به بیمه کردن کارکنان خود هستند

یک مقام استانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: تمام فعالان مشاغل خانگی که تسهیلات دریافت کرده‌اند، ملزم به بیمه نمودن خود و کارکنان خود در صندوق بیمه اجتماعی هستند.

به گزارش رصد روز، به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر، مصدق کشاورزی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر با اشاره به بیمه‌های رایج در کشور گفت: بیمه‌های اختیاری درکنار بیمه‌های اجباری می‌توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد رفاه و آسایش خاطر جوامع داشته باشند.

وی با اشاره به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: روستاییان و عشایر باید از این مزایایی که دولت برای آن‌ها ایجاد کرده است استفاده کنند، دولت در این بیمه با پرداخت دوسوم حق بیمه بارهزینه آن را خود تقبل کرده و شخص بیمه شده فقط یک سوم حق بیمه خود را پرداخت می‌کند که این مبلغ نسبت به سایر بیمه‌ها بسیار کم است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر تسهیل در انتقال سوابق بیمه‌ای را دلیل دیگر استقبال از بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر دانست و گفت: باتوجه به آن که اخیرا وزیر تعاون ابلاغ کردند که انتقال سوابق بیمه‌ای بین صندوق‌ها امکان‌پذیر است این موضوع به نوعی خود کمک کننده است و رغبتی در افراد ایجاد می‌کند تا بتوانند از این فرصت بیمه‌ای استفاده کنند.

کشاورزی ادامه داد: ارائه امکانات و خدماتی مانند بیمه در روستاها موجب کندتر شدن مهاجرت روستاییان به شهرها، امنیت روانی و اجتماعی در روستاها می‌شود، امروزه نقش صندوق بیمه اجتماعی در تثبیت جمعیت روستاها و ادامه فعالیت کشاورزی و عشایری برکسی پوشیده نیست.

وی با بیان این که همواره دغدغه اغلب مردم برای دولت‌ها مهم بوده است، گفت: بیشترین دغدغه مردم مسائل اقتصادی است و یکی از کارکردهای مهم دولت‌ها و جوامع امر ساماندهی اوضاع اقتصادی است. اگر دولتی می‌خواهد سطح رضایتمندی از خود را بسنجد باید توده مردم را مورد توجه قرار دهد. جمعیتی که سریع‌تر تحت تاثیر فشارهای اقتصادی قرار می‌گیرند و امنیت شغلی خاصی را ندارند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر افزود: تعریف از امنیت مواد غذایی بیشتر به شیوه زندگی مردم باز می‌گردد زمانی که شیوه زندگی مردم شیوه زندگی سالمی باشد قطعا در حوزه اقتصادی نیز می‌تواند دارای ثبات و اثرگذار باشد، جامعه روستایی، کشاورز و عشایر ما یکی از موثرترین حقله‌های امنیت غذایی کشور هستند، که کمتر تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و اجتماعی قرار می‌گیرد، لذا در کشور روستاها جایگاه ویژه‌تری دارند و پایگاه اشتغال در آن‌ها بیشتر است.

وی گفت: بیمه‌های روستایی در ایجاد نشاط در روستاها و امنیت روستایی به شدت تاثیرگذار است که ماندگاری، ثبات اقتصادی و امنیت را به همراه دارد.

کشاورزی با بیان اینکه تمام فعالان مشاغل خانگی که تسهیلات دریافت کرده‌اند ملزم به بیمه نمودن خود و کارکنان خود در صندوق بیمه اجتماعی هستند، گفت: دولت در سال گذشته از محل پایداری اشتغال روستایی و عشایری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به روستاهای بوشهر تخصیص داده است و از این طریق ۴ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کردیم. که همین تعداد نیز باید در صندوق بیمه اجتماعی عضو شوند.

وی چالش اصلی در کم توجهی به بیمه راعدم شناخت جوامع نسبت به بیمه‌ها بیان کرد و گفت: به دلیل اینکه ما انسانها تا زمانی که به خطر نیفتیم به فکر بیمه نیستیم، کمتر به بیمه توجه می‌کنیم. دلیل اصلی کم توجهی به بیمه، عدم شناخت نسبت به مزایای بیمه، نداشتن دوراندیشی و افق کار و آینده است. قطعا در روستاها با این مسئله بیشتر گریبان گیر هستیم و نیاز داریم که بیشتر کار و ترویج کنیم.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر با بیان اینکه باید شکاف طبقاتی در بین بیمه‌ها کمتر شود، گفت: برطبق آمارها تا پایان آبان ماه سال جاری حدود ۸ هزار ۳۲۷ نفر از افراد استان بوشهر تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار دارند، حدود حدود ۴۰۰ نفر از مزایای مستمری بیمه صندوق اجتماعی استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

ایلنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار