فوری/حکم حداقل حقوق بازنشستگان تعیین شد

حداقل حقوق بازنشستگان اعلام شد. به گزارش رصد روز،حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۱ ، با افزایش ۱۰ درصدی ۵ میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسید...

حداقل حقوق بازنشستگان اعلام شد.

به گزارش رصد روز،حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۱ ، با افزایش ۱۰ درصدی ۵ میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اسلامی اظهار کرد: افزایش حقوق به صورت پلکانی نخواهد بود.

محمدرضا میرتاج الدینی در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت که سال آینده حقوق شاغلان دولت و بازنشستگان لشکری و کشور به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا می کند.

به گفته وی مصوبه کمیسیون تلفیق جز «۱» و «۲» بند الف تبصره ۱۲ به شرح زیر است:

الف- در سال ۱۴۰۲ حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر در دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و حقوق و دستمزد مشمول قانون کار شاغل در این دستگاه ها به شرح زیر افزایش می یابد:

۱-ضریب حقوق گروه های مختلف حقوق بگیران به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جز (۱) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

حکم این جز شامل کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص)و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

۲-حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی به میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد.

حداقل حکم  حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی مذکور در سال ۱۴۰۲ معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم حقوق سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال افزایش بند ۲ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

محمد اسدی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته گفت: در صندوق تامین اجتماعی، ۶۰ درصد بازنشستگان ۶ میلیون و کمتر از آن حقوق می‌گیرند اما در کشوری‌ها دو درصد بازنشسته نداریم که ۶.۵ میلیون حقوق بگیرند، همه بیش از این رقم دریافتی دارند. بنابراین دریافتی‌ها اصلاً قابل قیاس نیست. به این ترتیب، اکنون مهم است که فقط یک مطالبه‌ی عام و زیرساختی داشته باشیم و آن اینکه، ۶ میلیون تومان، کف قانونی حقوق، شش روز هم زندگی یک خانواده‌ی ساده را تامین نمی‌کند؛ یک خرید بروی، این پول تمام می‌شود.

کارگران بازنشسته که حدود ۶۵ درصد جمعیت بازنشسته‌ی کشور را تشکیل می‌دهند، دغدغه‌ها و مطالبات بسیار دارند؛ از یک طرف، حداقل مستمری پایین است و از سوی دیگر، هنوز باقیمانده‌ی متناسب‌سازی سال گذشته علیرغم وعده‌های مکرر اجرایی نشده است. در این شرایط، دولت مبلغ عیدی پایان سال را برای گروه‌های مزدی مختلف ازجمله کارگران بازنشسته فقط یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مصوب کرده است.

کارگران بازنشسته در طول سال، مشمول هیچ مدل ترمیم مزد یا کمک معیشت نشدند؛ بازنشستگان سایر سطوح نیز بعد از گذشت پنج ماه توانستند از مستمری خود بهره‌مند شوند، مسیری طولانی که هنوز پرداخت معوقات آن به پایان نرسیده است.

محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) در گفتگوی زیر با تاکید بر اینکه با جدیت پیگیر حقوق مزدی بازنشستگان از جمله ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی سال قبل هستیم؛ می‌گوید: با مستمری ۶ میلیون تومانی، ۶ روز هم به سختی می‌شود زندگی کرد.

تصویب عیدی یک میلیون و هشتصد هزار تومانی توسط هیات دولت، با انتقاد بازنشستگان مواجه شده؛ بعد از گذشت یک سال توام با گرانی، عیدی فقط ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان زیاد شده؛ درحالیکه هزینه‌های زندگی در این مدت بیش از دو برابر افزایش یافته؛ نظر شما چیست و کانون عالی چه پیگیری‌هایی قرار است صورت دهد؟ چند سال پیش تامین اجتماعی، مبلغی روی رقمِ عیدیِ مصوب دولت گذاشت- حدود یک میلیون تومان- آیا می‌توان به تکرار آن امیدوار بود؟

فقط یک سال این اتفاق افتاد آنهم در قالبِ «کمک معیشت» بود و شب عید تامین اجتماعی یک میلیون به بازنشستگان پرداخت؛ آن سال استثنا بود، یکسری اتفاقات رخ داده بود که تامین اجتماعی تصمیم به این پرداخت گرفت. در مورد عیدی باید یک نشست با مدیرعامل تامین اجتماعی داشته باشیم و انتقادات را به ایشان منتقل کنیم؛ الان نمی‌توانم با قطعیت بگویم که آیا تامین اجتماعی یک مبلغ اضافه برای پایان سالِ بازنشستگان درنظر می‌گیرد یا نه، باید اول نشست داشته باشیم.

هیچ حرفی نیست که رقم عیدی بسیار پایین است؛ این عدد (یک میلیون و هشتصد میلیون تومان) هیچ بخشی از هزینه‌های عید خانواده‌های بازنشسته را پوشش نمی‌دهد و به همین خاطر قصد داریم نشستی با مدیرعامل تامین اجتماعی داشته باشیم. روی این عدد واقعاً نمی‌توان اسمِ «عیدی» گذاشت؛ عیدی با این رقم در خورِ کرامت آدم‌ها نیست. وقتی می‌گوییم عیدی، باید چیزی به یک پیرمرد بازنشسته بدهیم که لااقل پول یک دست کت‌وشلوار بشود؛ فرض محال بگیریم که همه در رفاه هستند و سفره‌ها خالی نیست، عیدی باید لااقل پول یک دست کت و شلوار بشود، الان کجا با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود یک دست کت و شلوار خرید؟ رنگین کردنِ سفره‌ی عیدِ بازنشستگان به کنار. دولت عیدی را برای همه گروه‌ها از کارمندان شاغل و بازنشسته گرفته تا نظامی‌ها، یکسان تعیین می‌کند؛ کارگران بازنشسته را هم مشمول همین مصوبه قرار می‌دهد درحالیکه کارگران بازنشسته معتقدند بایستی برابر با کارگران شاغل، عیدی پایان سال بگیرند.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط