فیل‌های ایران تحت پوشش بیمه سینا

بیمه‌نامه ای‌ منحصر به فرد در حوزه حفاظت از محیط زیست و حمایت از گونه‌های کمیاب جانوری توسط بیمه سینا صادر شد. به گزارش رصد روز،  به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بیمه سینا؛ همزمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی(بورس، بانک ...

بیمه‌نامه ای‌ منحصر به فرد در حوزه حفاظت از محیط زیست و حمایت از گونه‌های کمیاب جانوری توسط بیمه سینا صادر شد.

به گزارش رصد روز،  به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بیمه سینا؛ همزمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی(بورس، بانک و بیمه) و در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست جانوری، بیمه‌نامه‌ ای منحصر به فرد در حوزه حفاظت از گونه‌های کمیاب جانوری توسط بیمه سینا صادر شد و تنها فیل های ایران با نام های میهاری، محاسن و مایسا که در سال ۱۳۹۲ از سریلانکا به ایران آمدند، تحت پوشش بیمه ای قرار گرفتند.

این گزارش می افزاید، «حفظ محیط زیست» که سال ها در قالب یک شعار از آن یاد می‌شد و می شود، امروز به اقدامی اجتناب ناپذیر تبدیل شده و هرکس به سهم خود تلاش می‌کند که در این حوزه فعالیتی داشته باشد. سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز به فراخور اهداف و مسئولیت‌های خود، در این زمینه اقداماتی دارند و آن را در حوزه «مسئولیت اجتماعی» تعریف می کنند.

بر اساس این گزارش، اکوسیستم اجزای متعددی دارد که یکی از آنها گونه‌های جانوری است. در جهان امروز، کمک به حفظ و تکثیر گونه‌های جانوری کمیاب و نایاب نه تنها یک الزام، بلکه ضرورتی حیاتی برای ادامه حیات انسان ها نیز دانسته می‌شود. شرکت بیمه سینا نیز در همین راستا و به منظور توسعه پوشش‌های بیمه‌ای و ورود به حوزه بیمه‌های خاص، چند سالی است که بیمه‌نامه‌های منحصر به فردی در بخش محیط زیست جانوری صادر می کند تا به این ترتیب، نه تنها از این گونه‌های جانوری داخل کشور حمایت کند، بلکه «مسئولیت اجتماعی» خود در قبال زیست بوم را پیاده‌سازی کرده باشد.

بهمن علی بخشی مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل بیمه سینا درباره چگونگی طراحی و صدور این بیمه نامه و تجربه ناشی از فعالیت در این حوزه، با محمدرضا پازرئی مدیر بیمه‌های مسئولیت این شرکت گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید؛

در ابتدا در مورد ایده صدور بیمه نامه مسئولیت حیوانات و گونه های کم یاب جانوری توضیح دهید.

حدود ۱۰ سال پیش، دو زنجیره فیل نر و ماده آسیایی متعلق به کشور سریلانکا به کشور ایران اهدا شد و این فیل ها برای نگهداری به مجموعه باغ وحش ارم سپرده شدند. به دلیل منحصر به فرد بودن این حیوانات در کشور، مدیریت باغ وحش ارم که تنها باغ‌وحش مورد تأیید اتحادیه «باغ‌وحش‌های اروپا» در ایران است، تصمیم گرفت این حیوانات را در قبال خطرات احتمالی بیمه کند و تقاضای پوشش بیمه ای را برای شرکت بیمه سینا ارسال کرد. البته آن زمان، چنین بیمه نامه ای در کشور وجود نداشت، بنابراین تصمیم گرفتیم یک محصول بیمه ای جدید در بخش مسئولیت طراحی کنیم.

روند طراحی این بیمه نامه چگونه بود؟

طبیعی بود که بدون داشتن اطلاعات درباره این حوزه، طراحی بیمه نامه ممکن نبود. از این رو ابتدا به جمع‌آوری اطلاعات پرداختیم. بازدیدهای متعدد از محل و شرایط نگهداری ، تغذیه و رسیدگی پزشکی آن ها انجام شد. سپس با بررسی و جستجو توانستیم جدول نرخ مرگ و میر فیل‌های آسیایی را دریافت و تجارب مشابه در دنیا را مطالعه کنیم.

در گام بعدی جلساتی با بیمه مرکزی برگزار شد و چارچوبی هم در قالب طرح های نوین بیمه ای از بیمه مرکزی دریافت و در نهایت، موضوع در شورای فنی شرکت بیمه سینا بررسی شد. این روند دست کم یک سال و نیم زمان برد تا بالاخره در سال ۱۳۹۷ مجوز صدور بیمه مسئولیت فیل‌های باغ وحش برای اولین بار در صنعت بیمه کشور دریافت و این بیمه‌نامه در بیمه سینا صادر شد. بیمه نامه فیل‌ها از آن سال تاکنون هر سال با نرخ و شرایط فنی تمدید شده و جالب است بدانید که با به دنیا آمدن بچه فیل‌ ها در سال ۱۴۰۰، بیمه نامه جدیدی نیز برای او در بیمه سینا صادر شده است.

لطفا در خصوص پوشش‌های این بیمه نامه توضیح مختصری بیان کنید.

پوشش‌های مختلفی از جمله، تلف ناشی از حادثه و هزینه‌های بیماری یا حادثه در قالب میزان ارزش اظهار شده فیل‌ها، تحت پوشش این بیمه نامه است. همچنین خطرات بارداری یا سخت‌زایی در این پوشش‌ها گنجانده شده است. این خطرات احتمالی با مشورت مسئولان باغ‌وحش، نگاهی به نمونه‌های خارجی این بیمه‌نامه‌ها و مطالعات میدانی کارشناسان بیمه سینا طراحی شد و البته با توجه به شرایط، امکان افزودن پوشش‌های جدید دیده شده است.

شرکت بیمه سینا از محل این بیمه نامه خسارتی هم پرداخت کرده است؟

خوشبختانه تا امروز حادثه‌ای واقع نشده و در نتیجه خسارتی هم پرداخت نشده است، اما شرکت برای پرداخت خسارت نگرانی و یا مسئله ای ندارد. البته اقداماتی هم برای جلوگیری از بروز خسارت انجام شده است. به عنوان مثال در یک دوره، فیل نر به فیل ماده صدماتی وارد می‌کرد که با تدبیر مدیران باغ وحش، برای مدتی محل زندگی این دو از هم جدا شد تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

صدور این بیمه نامه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

این بیمه نامه تا زمانی که بیمه‌گذار تمایل داشته باشد، می‌تواند صادر شود؛ ضمن این که تخفیف عدم خسارت هم برای آن در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، مشابه این بیمه نامه در سایر شرکت‌های بیمه وجود ندارد.

درباره اسم و سن فیل ها چه اطلاعاتی دارید؟

فیل نر «محاسن» نام دارد و متولد ۲۰۰۴ و فیل ماده «میهاری» نام دارد و متولد سال ۲۰۰۵ است. و فرزند آن‌ها «مایسا» تنها بچه فیل موجو در کشور ایران است .

تولد یک بچه فیل برای نخستین بار در ایران اتفاق افتاد؛ زایمان فیل‌ها در باغ‌وحش و خارج از حیات وحش و محیط‌زیست طبیعی آن ها رویدادی نادر محسوب می‌شود که نه تنها در ایران تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم بلکه چنین موردی در دنیا نیز کم‌نظیر است.

آیا پس از تجربه فیل ها، بیمه سینا به سراغ بیمه سایر گونه های جانوری هم رفت؟

بله؛ می‌دانید که این روزها نقش سگ‌های زنده‌یاب و موادیاب در ماموریت‌های هلال احمر و پلیس بسیار پررنگ شده است. این سگ‌ها بسیار ارزشمند و قیمتی هستند، بنابراین طبیعی است که هلال احمر و پلیس برای آنها پوشش بیمه‌ای تقاضا کند. شرکت بیمه سینا که تجربه بیمه فیل‌ها را داشت، به این حوزه نیز ورود کرد و بیمه نامه آن را به مجموعه پلیس ارائه و پیشنهاد داد.

بیمه «سگ های زنده یاب و موادیاب » چه پوشش‌هایی دارد؟

این سگ‌ها در ماموریت‌های مختلف حضور دارند و طبیعی است که در معرض انواع خطر ناشی از حادثه و یا بیماری باشند. بنابراین پوشش تلف ناشی از حادثه و بیماری در این بیمه نامه نیز وجود دارد. از سوی دیگر ممکن است اشخاص ثالث مانند مرّبی و یا افراد حاضر در سوانح و حوادث نیز توسط این سگ‌ها در معرض تهدید یا خطر باشند به همین دلیل، چنین خطراتی نیز تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار دارد.

روند طراحی و صدور این بیمه نامه چطور بود؟

تیم کارشناسی شرکت بیمه سینا ابتدا از محل نگهداری سگ ها بازدید کرد و در جریان امور دامپزشکی آنها قرار گرفت. تغذیه سگ‌ها و حتی روند آموزش آن ها توسط مربی شخصی نیز بررسی شد. پس از انجام مطالعات کارشناسی و نیز بررسی نمونه های خارجی، این بیمه نامه نیز طراحی و مجوز آن دریافت شد.

از عمر این بیمه نامه چقدر می گذرد؟

۵ سال است که شرکت بیمه سینا به عنوان تنها بیمه‌گر ایرانی، این بیمه‌نامه را صادر می کند و از محل آن، خسارت هم پرداخت شده است.

در حال حاضر چند قلاده سگ تحت پوشش این بیمه نامه است؟

تا کنون برای ۳۰۰ قلاده سگ زنده یاب، بیمه نامه صادر شده و البته با درخواست بیمه‌گزار، این تعداد می‌تواند افزایش یابد. البته نهادهای مختلفی به فراخور وظایفشان سگ‌های زنده‌یاب در اختیار دارند که در صورت درخواست، امکان صدور این بیمه‌نامه برای آن ها نیز وجود دارد.

خوشبختانه بستر فنی، کارشناسی و محاسباتی این نوع از بیمه‌های مسئولیت در بیمه سینا شکل گرفته؛ بنابراین آمادگی فنی لازم برای صدور این گونه بیمه نامه ها وجود دارد و با توجه به اهمیت حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری و همچنین کاهش خطرات و هزینه‌های ناشی از صدمات واره به گونه های جانوری، ضرورت توجه به این بیمه ها بیش از گذشته احساس می‌شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار