مدیر عامل چادرملو: شرکت های پروژه محور می توانند مسیر توسعه را هدفمند نمایند

مهندس ناصر تقی زاده مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملودر گفت و گویی در خصوص چالش ها ی موجود در اجرای پروژه های حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور اظهار داشت : ایران یکی از کشور های دارای رتبه در زمینه معادن در سطح جهان و اولین کشور خاورمیا...

به گزارش رصد روز، مهندس ناصر تقی زاده مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملودر گفت و گویی در خصوص چالش ها ی موجود در اجرای پروژه های حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور اظهار داشت : ایران یکی از کشور های دارای رتبه در زمینه معادن در سطح جهان و اولین کشور خاورمیانه از نظرداشتن ذخایر معدنی است اما با وجود همه این ظرفیت ها نتوانسته ایم از این ویژگی ها برای رشد اقتصادی کشور استفاده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر عموم معدنکاران با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کنند، در چند سال اخیر بسیاری از معادن بزرگ
وکوچک کشور با موانع گوناگونی در بهره برداری و استخراج روبه رو شده اند که این مشکلات موجب تعطیلی بخش قابل توجهی از
معادن و کاهش شدید فعالیت بسیاری دیگر از معادن شده است..

مهندس تقی زاده با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد ایران و تحریم های گسترده اقتصادی ، یکی از مهمترین مزیت های ایران برای عبور از این بحران را توجه بر منابع معدنی و پتانسیل های بالقوه در داخل کشور دانست و گفت: . معتقد هستم با سرمایه گذاری در بخش معدن می توان ارزش افزوده ناشی از فروش و صادرات مواد معدنی را افزایش داد و از طرفی سرمایه گذاری در بخش فرآوری باعث رونق اکتشاف، استخراج و بهره برداری خواهد شد.

وی تاکید کرد: البتـه باید قبـول کرد که تاکنون با وجود ذخائر فراوان معدنی، سرمایه گذاری های انجام شده در فعالیت های اکتشافی ، تجهیز معادن و بهره برداری از معادن توسط دولت کافی نبوده است. موانع موجود در صدور مجوز های اکتشاف و بهره برداری از معادن موجب گردیده بخش خصوصی واقعی و توانمند در حوزه فعالیت های معدنی رغبتی نداشته باشد.

لذا یکی از مهمترین اولویت های بخش معدن برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی که مورد نظر و تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد ، اصلاح و ثبات قوانین و مقررات، با توجه به بازارهای صادراتی و ایجاد زمینه های مناسب برای ورود فن آوری های جدید دنیا به کشور مرتبط با این بخش است. در اینصورت با توجه به تنوع ذخائر معدنی و ظرفیت بالای این بخش ، مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاریهای بخش خصوصی فراهم می گردد و معادن و صنایع معدنی که از محورهای اساسی توســعه اقتصــادی کشــور می باشــد رونــق خواهد یافت و با حمایـت های دولت از بخش خصوصی در تأمیــن تجهیزات و ماشین آلات ، فن آوریهای نوین در امر اکتشاف ، تجهیز ، فرآوری و بهره برداری از معادن، ارزش افزوده و اشتغال زائی و توسعه مناطق محروم ، ایجاد زمینه های توسعه اقتصادی و رقابت پذیری هم فراهم خواهد شد.

مدیر عامل چادرملو تصریح کرد : حدود ۸۳ درصد معادن کشور در مناطق محروم و روستائی استقرار دارند، لذا این مسأله اهمیت فعال شدن معادن و استفاده از ذخائر ماده معدنی و در نتیجه اشتغال زائی و رفع محرومیت را باعث خواهد شد. طبق آمار ها تعداد ۶,۲۴۲ معدن و صنایع معدنی در ۲۶ استان کشور، همجوار مناطق روستائی و محروم واقع شده اند که دارای ذخائر قابل توجهی برای استخراج هستند که در صورت بهره برداری، علاوه بر ایجاد اشتغال موثر موجب رونق اقتصادی این مناطق خواهد شد.

مهندس تقی زاده در خصوص اهمیت حضور شرکتهای سهامی عام پروژه در بازار سرمایه به منظور تأمین مالی پروژه ها نیز افزود: هر چند گسترش بحران ویروس کرونا ضربه غیرقابل انکاری به اقتصاد جهان وارد و کسب و کارها در سطح بین المللی و ملی را تحت الشعاع خود قرار داده است اما همچنان یکی از مزیتهای مهم اقتصادی کشور سرمایه گذاری جهت توسعه فعالیت های معدنی و مجتمع های فولاد سازی کشور است و به اعتقاد من بهترین منبع تامین مالی برای توسعه این فعالیت ها، ورود شرکت هایی سرمایه پذیر و پروژه محور به بازار بورس و برخورداری از سرمایه های خورد و کلان این بازار است، چرا که صنایع فولاد در ردیف صنایع بزرگ با تکنولوژی عظیم و پیشرفته محسوب و به علت تأثیر زیادی که در جهت توسعه سایر صنایع کشورها دارند، صنعت مادر نیز نامیده می شـود و هر کشـور که مـراحل اولیـه توسعـه و ایجاد زیربناها را سپری می نماید، لزوماً می بایست اقدام به ایجاد صنایع مادر نماید، و در شرایط فعلی و با توجه به مواردی که اشاره شد سرمایه گذاری شرکت های توانمند در شرکت های پروژه محور می تواند مسیر توسعه را هدفمند نماید از این رو شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بررسی همه جوانب امر تصمیم به مشارکت با ۱۷ درصد سهم در شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات نمود که به زودی وارد بازار بورس می شود .

مدیر عامل چادرملو تاکید کرد: شرکت تجلی به عنوان اولین شرکت پروژه محور علاوه براینکه می تواند بازوی توسعه طرح های شرکت های فعال در این صنعت باشد، می تواند فرهنگ سرمایه گذاری و روشهای نوین تامین مالی را نیز توسعه ببخشد و از طرفی بازدهی و سودآوری سهامداران را تضمین کند.این شرکت در حال حاضر در اجرای چندین پروژه بزرگ تولید فولاد، کلاف، آهن اسفنجی، کنسانتره و گندله مشارکت دارد و پروژه های دیگری نیز در حوزه های تولیدی و حمل و نقل ترکیبی در دستور کار قرار داده است که بازدهی و سودآوری بالایی خواهند داشت .

مزیت این گونه شرکت ها، سرمایه‌گذاری مستقیم عموم مردم در پروژه‌های منتخب، امکان جذب سپرده های خرد و هدایت آنها به
پروژه‌های عظیم، تسهیل در تامین مالی پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت، کم‌هزینه‌ترین و سریعترین روش تامین مالی پروژه‌های منتخب، توسعه ابزارهای نوین کنترل کمی و کیفی وسرعت‌بخشی در تکمیل پروژه‌ها از مزایای شرکت‌های پروژه محور هستند.

مهندس تقی زاده در پایان با یاد آوری دورنمای ترسیم شده در طرح جامع فولاد کشور گفت : براساس آخرین پایش های انجام شده در مورد اهداف برنامه های تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ ، جهت حصول به برنامه ۵۵ میلیون تن فولادخام، نیاز به ۸۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن می باشد که بمنظور تولید این مقدار محصول می بایست ۱۶۲میلیون تن سنگ آهن از معادن استخراج گردد.

ظرفیت ایجاد شده تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۹۵ میلیون تن و پیش بینی تا سال ۱۴۰۴ حداکثر تا ۱۴۰ میلیون تن می باشد که مقدار ۲۲ میلیون تن کسری وجود دارد. لذا چنانچه عملیات اکتشافی جدید و افزایش ذخائر سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولاد کشور انجام نپذیرد بزودی صنعت فولاد کشور نیز دچار رکود و یا وابسته به واردات مواد خام می گردد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

 

روابط عمومی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو

مطالب مرتبط

آخرین اخبار