مطالبات غیرجاری ۲۰ بانک و مؤسسه اعتباری ۱۲۲ برابر بیش از اختلاس خاوری

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]آسیب پذیری اقتصاد کشور از ناحیه نظام بانکی با توجه به عمق و میزان اثرگذاری شبکه بانکی بر کسی پوشیده نیست و در دوره ای که بیشترین نظارت...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]آسیب پذیری اقتصاد کشور از ناحیه نظام بانکی با توجه به عمق و میزان اثرگذاری شبکه بانکی بر کسی پوشیده نیست و در دوره ای که بیشترین نظارت بر بانکهای کشور اعمال شد شاهد خلق بیش از ۱۲ میلیارد دلار مطالبات غیرجاری در ۲۰ بانک و مؤسسه اعتباری بودیم. [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز، خروج سرمایه هرچقدر که از شبکه بانکی راحت باشد اما ورود و بازگشت آن دشوار است. این قضیه وقتی بیشتر تأثیر خود را نشان میدهد که به بررسی مطالبات غیرجاری شبکه بانکی کشور پرداخته شود.

اصولاً مطالبات غیرجاری به آن دسته از تسهیلاتی گفته می شود که از آخرین سررسید و پرداخت اقساط آن بیش از ۱۸ ماه گذشته باشد و در ۹۰ درصد مواقع مطالبات مشکوک الوصول و یا معوقی که رقمهای قابل توجه را شامل می شوند دیگر به بانک بازگردانده نخواهند شد و نیازمند طی کردن پروسه قضایی است و این یعنی شکل گیری و خلق آنها در بازه زمانی قابل توجهی بوده و قطعاً بخشی از این مطالبات مربوط به تسهیلات تکلیفی می شود که بر دوش بانکها گداشته می شود البته این گزاره به این معنی نیست که بخش عمده مطالبات غیرجاری بانکها مربوط به تسهیلات تکلیفی است بلکه به این معناست که این تسهیلات نیز در به وجود آمدن مطالبات غیرجاری تأثیرگذارند.

کم و زیاد شدن ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در صورتهای مالی بانکها ارتباط مستقیم با مطالبات غیرجاری آنها دارد که عملاً جلوی چرخش نقدینگی قابل توجهی را می گیرد و پولی باید در بازار سهام سرمایه گذاری شود و در اختیار چابکی نظام اقتصادی باشد در گلوگاه رابطه ها و فرمایشات گیر می کند و در نهایت خروجی آن تنها سرمایه های مردم را حیف و میل می کند.

نتایج نشان میدهد که در پایان سال قبل مطالبات غیرجاری ۲۰ بانک و مؤسسه اعتباری  با دلار ۳۰ هزار تومانی به بیش از ۱۲ میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار رسید که معادل ریالی آن ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار ۶۷۳ میلیارد ریال است.

در این بررسی بیشترین میزان مطالبات غیرجاری در سه بانک صادرات، آینده و پارسیان دیده می شود و کمترین مقدار آن نیز در بانک خاورمیانه قرار دارد.

نام بانک یا مؤسسه اعتباری

مبلغ مطالبات غیرجاری (ارقام به میلیارد ریال)

صادرات

۸۸۹.۸۲۱
آینده

۵۶۹.۶۰۸

پارسیان

۵۵۹.۳۹۲
ملت

۵۲۳.۸۸۴

تجارت

۲۷۵.۵۱۰
پاسارگاد

۲۰۳.۲۱۸

سرمایه

۱۲۱.۶۵۲
اقتصاد نوین

۱۱۵.۹۵۶

شهر

۱۱۵.۴۹۱
دی

۱۱۳.۷۶۳

رفاه

۷۲.۶۹۸
سامان

۲۹.۳۲۸

گردشگری

۲۵.۰۹۵
ملل

۲۱.۰۸۴

کارآفرین

۱۴.۹۹۷
پست بانک

۱۳.۶۷۸

سینا

۱۱.۰۵۶
ایران زمین

۱۱.۳۶۴

قرض الحسنه رسالت

۶.۹۹۱
خاورمیانه

۶.۰۸۷

جمع کل

۳.۷۰۰.۶۷۳

۱۲۲ برابر بزرگتر از اختلاس خاوری

برای روشن شدن عمق این فاجعه خاموش باید اشاره کرد که این مقدار ۱۲۲ برابر بزرگتر از اختلاس خاوری و معادل ۳۲ درصد درآمدهای نفتی کشور در سال قبل است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

مطالب مرتبط