معاملات روز چهارشنبه نجات‌دهنده بازار سرمایه

در نخستین هفته آذرماه، بازار سهام روندی رو به رشد را طی کرد؛ به نحوی که تا پایان هفته و با کمک جهش بورس در روز چهارشنبه، تمامی شاخص‌های سهامی و نماگر‌های حجم و ارزش معاملات خرد، روندی صعودی را ثبت کردند.

به گزارش رصد روز، بازار سهام که هفته نخست آذر را در مسیری نزولی آغاز کرده بود، به تدریج در طول هفته در جاده افزایشی قرار گرفت و با جهش روز چهارشنبه، هفته را در روندی صعودی به پایان رساند. معاملات آخرین روز هفته نخست آذرماه، برای سهامداران و اهالی بازار سرمایه مسرت‌بخش و امیدوارکننده بود.

با این حال، اما بر اساس دیدگاه‌های کارشناسان بازار سرمایه، نمی‌توان رشد‌ها و جهش‌های یک روزه را به‌عنوان سیگنال صعود بازار تلقی کرد؛ چرا که هم در مسیر نزولی و هم در مسیر صعودی، در صورتی که راه ادامه‌دار و تکرارشوند باشد، به معنای شکل‌گیری یک روند خواهد بود.

به این ترتیب گفته می‌شود اگرچه در آخرین روز معاملاتی هفته نخست آذرماه، سهامداران با دل خوش به تعطیلات رفتند، اما احتمالا در آغاز معاملات هفته آینده، همچنان جانب احتیاط و البته تردید را رعایت خواهند کرد.

بازدهی شاخص‌های بازار سهام
در نخستین هفته آذرماه سال ۱۴۰۲، شاخص کل بورس از کف دو میلیون و ۲۲ هزار و ۳۳۲ واحدی با رشد ۳۸ هزار و ۴۰ واحدی به ارتفاع دو میلیون و ۶۰ هزار و ۳۷۲ واحدی رسید و توانست بازدهی ۱.۸۸ درصدی را ثبت کند.

طی این هفته معاملاتی همچنین شاخص هم‌وزن از کف ۷۰۶ هزار و ۲۲۴ واحدی با رشد ۱۴ هزار و ۴۱۹ واحدی روبرو شد و در سطح ۷۲۰ هزار و ۶۴۳ واحد قرار گرفت تا بازدهی ۲.۰۴ درصدی را ثبت کرده باشد.

به این ترتیب این هفته برخلاف هفته گذشته هر دو شاخص در یک مسیر حرکت کردند و از فاصله آن‌ها در مسیر صعودی کاسته شد.

میانگین حجم و ارزش معاملات خرد
در طول نخستین هفته آذرماه، حجم معاملات خرد مانند هفته‌های قبل در سطوح ۶ و هفت میلیارد برگه سهم پیگیری می‌شد، اما در پایان هفته، حجم معاملات خرد به یکباره جهش کرد و به ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم در روز چهارشنبه رسید. به این ترتیب میانگین حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در نخستین هفته آذرماه به هفت میلیارد و ۷۶۰ میلیون برگه سهم رسید.

ارز معاملات خرد نیز در طول این هفته در سطح چهار هزار میلیارد تومان در جا می‌زد؛ با این حال در جهش روز چهارشنبه، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۶ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان رسید تا میانگین ارزش معاملات خرد را در نخستین هفته آذرماه به چهار هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان برساند.

ورود و خروج پول حقیقی
در نخستین هفته آذرماه، طی سه روز میانی هفته بازار سهام شاهد خروج پول حقیقی بود، اما در نخستین و آخرین روز هفته، تراز پول حقیقی مثبت بود. در نهایت نیز تراز پول حقیقی به سمت خروج سنگینی کرد و به منفی ۹۳ میلیارد تومان رسید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار