ناکامی بازار سرمایه پشت در مقاومت

شاخص کل بازار سرمایه، با رسیدن به مقاومت مهم دو‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی فشارش افتاد و عقب‌نشینی کرد.

به گزارش رصد روز، شاخص کل بازار سرمایه، به مقاومت مهم دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی رسید و بازهم نتوانست با این مقاومت سرشاخ شود و عقب‌نشینی کرد. به عبارتی فشار بازار سرمایه در رویارویی این مقاومت افتاد و نتوانست پیشروی کند.

همزمان با رسیدن شاخص کل به پشت در مقاومت دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی، ارزش معاملات خرد نیز کاهش پیدا کرده است، که اگر روند صعودی به خود نگیرد کار برای شکست مقاومت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی سخت می‌شود.

اطلاعیه بانک مرکزی در این شرایط، اوضاع را برای بازار سرمایه سخت‌تر کرد. اعتمادی که پس از سال‌ها جذب بازار سرمایه شده و ابزارهای معاملاتی بازار سرمایه دچار ریسک شد و همین موضوع نیز در ناکامی شاخص کل در رسیدن به مقاومت بی‌تاثیر نبود.

اطلاعیه بانک‌ مرکزی چه بود؟
بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای بر روی سایت رسمی خود، خبر از ممنوعیت ارائه گواهی سکه بر مبنای مسکوکات و شمش طلا داد.

بانک مرکزی اعلام کرد که ارایه گواهی سپرده در قبال دریافت شمش اقدامی است که موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده و می‌تواند از یک سو تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید کند و از سوی دیگر، اسباب تضییع حقوق و منافع عامه را فراهم کند.

ریسک اطلاعیه بانک مرکزی برای صندوق‌های طلا
البته این تصمیم بانک مرکزی اگر عملیاتی شود و بانک مرکزی دست برتر را بگیرد، تنها دارندگان اوراق ضرر نخواهند کرد. در حال حاضر چندین صندوق طلا در میان صندوق‌های بورسی است که پشتوانه دارایی این صندوق‌ها انواع اوراق گواهی سکه، طلای آب‌شده و شمش است و خریداران با توجه به پشتوانه دارایی صندوق‌ها اقدام به مبادله می‌کنند. اگر تصمیمات بانک مرکزی عملیاتی شود علاوه بر معاملات اوراق و گواهی مربوط به طلا، صندوق‌های طلای بورسی که با پشتوانه اوراق سکه و طلا معامله می‌‌‌شوند نیز به بن‌بست می‌خورند.

چندی پیش رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا اعلام کرد که تا کنون بیش از بیست همت نقدینگی سرگردان به صندوق‌های طلا، جذب شده‌اند.

پس از اطلاعیه بانک مرکزی، بورس کالا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۴۰۰ هزار سرمایه‌گذار بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال دارایی بر مبنای طلا دارند. در همین راستا بورس کالا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شورای عالی بورس با هر گونه بازار طلا خارج از بورس مخالفت کرده و مراتب را به بانک مرکزی اعلام کرده است.

تمام طلاهای موجود در بورس کالا موجود است و امکان هیچ‌گونه سواستفاده و قاچاقی وجود ندارد. بر اساس این اطلاعیه، شورای عالی بورس بر توسعه معاملات اوراق بهادار بر طلا و صندوق‌های طلا در بازار سرمایه تاکید و با انتقال معاملات اوراق بهادار مبتنی بر طلا و صندوق‌های مبتنی بر طلا در بازارهای خارج از بورس که به نظر می‌رسد مقصود، مرکز مبادله ارز و طلا بوده مخالفت کرده است.

اثر انتقام بر بازار ارز و بورس
شب قبل سپاه پاسداران از حمله به مقر جاسوسی موساد در کردستان عراق خبر داد، مسولان آمریکایی البته اعلام کرده‌اند که مواضع آمریکایی مورد اصابت قرار نگرفته است ولی خبرگزاری المیادین اعلام کرد ایران محل آموزش نیروهای داعش خراسان را هدف قرار داده است. داعش خراسان مسئولیت حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان را برعهده گرفته بود.

با انتشار این خبر، تتر در معاملات شبانه دچار هیجان افزایشی شد، انتظار می‌رود بازار سرمایه هم در ساعات ابتدایی معاملات امروز نسبت به این خبر بی‌توجه نباشد، ولی بررسی گذشته شاید به بررسی شرایط موجود کمک کند. پس از ترور شهید سلیمانی در عراق، بازار ارز دچار نوسان افزایشی شد و بازار سرمایه فروریخت. هرچند با حمله موشکی ایران به عین الاسد در آن زمان ترس معامله گران در ابتدا بیشتر شد ولی با فاصله زمانی بسیار کمی ترس بازار ریخت چراکه مشخص شد قرار نیست سطح تنش‌ها از این بالاتر برود، سکه و دلار مسیر رفته را بازگشتند و بورس اصلاح قیمت خود را جبران کرد.

حباب سکه و درهم کاهش یافت
قیمت درهم در معاملات روز قبل نزولی شد، به همین خاطر حباب درهم کاهش قابل توجهی را تجربه کرد که نشان‌دهنده عقب نشینی انتظارات افزایشی معامله‌گران درهم است.

حباب سکه امامی نیز یک کانال عقب نشسته که نشان‌دهنده عقب‌نشینی هیجانات افزایشی معامله گران سکه و درهم است.

تتر تنها بازیگر سربه هوایی بازار ارز بود که در معاملات شب گذشته افزایش پیدا کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار