نتیجه اجرای مدیریت و نظارت صحیح بر شرکتهای فرعی و زیرمجموعه در بانک صادرات

بانک صادرات از معدود بانکهای کشورست که با عملکردی مناسب موجی از تغییرات مثبت را در ساختار مالی شرکتهای فرعی و زیرمجموعه خود ایجاد کرده. به گزارش اختصاصی رصد روز، بدون تردید نظارت مستمر بر شرکتهای زیرمجموعه و فرعی خصوصاً در شبکه بانکی از م...

بانک صادرات از معدود بانکهای کشورست که با عملکردی مناسب موجی از تغییرات مثبت را در ساختار مالی شرکتهای فرعی و زیرمجموعه خود ایجاد کرده.

به گزارش اختصاصی رصد روز، بدون تردید نظارت مستمر بر شرکتهای زیرمجموعه و فرعی خصوصاً در شبکه بانکی از مطالبات جدی منتقدان و فعالان اقتصادی است. حضور اجبارگونه برخی از شرکتها در بین شرکتهای فرعی و وابسته بانکهای کشور و تحمیل برخی بنگاههای زیان ده به بهانه تهاتر بدهی های بخش دولتی به شبکه بانکی عملاً مسیر حل موضوعات مربوط به شرکتهای فرعی و وابسته بانکهای کشور را با چالش جدی روبرو کرده.

در عین حال باید به این قضیه نیز اشاره کرد که با قبول مسئله فوق الذکر سرنوشت برخی از شرکتهای اصلی زیرمجموعه بانکها گاهاً با تسامح و مماشات در سطوح مدیریتی محتوم شده که آسیب جدی برای شبکه بانکی به همراه دارد.

نظارت مستمر بر شبکه بنگاههای اقتصادی که با هر کیفیت و کمیتی در لیست شرکتهای فرعی و وابسته بانکهای کشور مشاهده می شود نتایج اثربخشی را رقم خواهد زد که مهمترین وجه آن مدیریت هزینه هاست. ریل گذاری صحیح در این باره سبب خواهد شد تا این شرکتها در مسیر درآمدزایی مستمر قرار گرفته و در توسعه کسب و کار پذیرای ایده های جدید باشند.

به اعتقاد برخی از منتقدان یکی از پاشنه های آشیل های شبکه بانکی عدم توجه مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بر زنجیره شرکتهای زیر مجموعه است. به اعتقاد این گروه وقتی که شرکتی به واسطه قرارگیری در لیست شرکتهای فرعی و وابسته یک بانک فرصت دارند تا ساختار مالی را ترمیم کنند نقش نظارتی و مدیریتی بانک این امکان را فراهم می آورد تا شرکتها در قبل عملکرد خود پاسخگو باشند و این موضوع به بهبود فرآیند بهره وری این شرکتها کمک خواهد کرد.

ارزش آفرینی بانک صادرات در شرکتهای فرعی و زیرمجموعه

بانک صادرات از معدود بانکهای کشورست که با عملکردی مناسب موجی از تغییرات مثبت را در ساختار مالی شرکتهای فرعی و زیرمجموعه خود ایجاد کرده. دامنه برخی از تحولات ایجاد شده در این شرکتها به اندازه ای قابل توجه است که می توان انتظار داشت الگوی بنگاهداری بانکی توسط بانک صادرات تبیین و به اشتراک گذاشته شود.

شرکت واسپاری سپهر صادرات از جمله شرکتهای زیرمجموعه بانک صادرات است که در پایان سال مالی منتهی به آذرماه ۱۴۰۱ سود انباشته اش به میزان ۱۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد و به یک هزار و ۴۴۸ میلیارد ریال رسید. این شرکت همچنین موفق شد طی این بازه زمانی ۱۸۴ درصد سرمایه گذاریهای کوتاه مدت خود را ارتقاء داده و به بیش از ۲۹۷ میلیارد ریال برساند.

نیروگاه سیکل ترکیبی سپهر زواره اصفهان از دیگر شرکتهای فرعی بانک صادرات در پایان سال مالی خود در سال ۱۴۰۱ زیان انباشته سال ۱۴۰۰ را به سود انباشته در سال قبل تبدیل کرد. گفتنی است این شرکت در سال ۱۴۰۰ با زیان انباشته ۲۱۸ میلیارد و ۱۳۱ میلیون ریالی روبرو بود که در سال ۱۴۰۱ این مقدار به سود انباشته ۳۸ میلیارد و ۲۲۶ میلیون ریال تغییر کرد.

صنایع شیمیایی پتروثمین سپاهان یکی دیگر از شرکتهای فرعی بانک صادرات است که سال مالی خود را در سال قبل با کاهش ۷۳ درصدی زیان انباشته پشت سر گذاشت.

هرچند که تعداد شرکتهای زیر مجموعه بانک صادرات از مقداری که در این گزارش به آنها اشاره شد بیشترست اما اشاره به این شرکتها به سبب تغییرات قابل توجه در ساختار مالی به خوبی نشان دهنده اهمیت نظارت و مدیریت بر کیفیت عملکرد شرکتهای زیرمجموعه و فرعی بانکهاست که می تواند نتایج اثربخشی را به همراه داشته باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط