نرخ قطعی خوراک به پالایشگاه‌ها ابلاغ شد

نرخ‌های قطعی تخفیف خوراک پالایشگاه ها امروز به صورت رسمی به این شرکت ها ابلاغ شد و حالا باید منتظر اعلام گزارش صورت های مالی ۳ و ۶ ماهه این پالایشی‌ها ماند. نرخ‌ها تاثیرات مثبتی بر سود این شرکت‌ها دارد و درصد تخفیف خوراک چشم گیر است.

به گزارش رصد روز، صاحب ارجمند، مدیر مالی پالایشگاه اصفهان از اعلام نرخ‌های قطعی خوراک پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت:نرخ‌های قطعی پنج ماهه ابتدایی سال امروز اعلام شده و باید تاثیرات آن محاسبه شود به طور کلی این تخفیف‌ها، بر سود شرکت اثرگذاری خوبی دارد.

درصد تخفیف به نرخ نفت خام بستگی دارد، هر چه قیمت نفت کمتر، حاشیه سود بیشتر

وی گفت: نکته اینجاست که در گذشته مبنای نرخ های صادراتی با ۵% تخفیف بوده که در حال حاضر مبنا ، قیمت های جهانی با ۵ دلار کمتر است. با توجه به این که میانگین نرخ نفت خام ۸۰ دلار در نظر گرفته شده این ۵ دلار نسبت به نرخ نفت خام ، تخفیفی حدود ۷۰ درصدی است.

به گفته وی، درصد تخفیف بستگی به قیمت نفت خام دارد، هرچه قیمت نفت خام کمتر باشد حاشیه سود پالایشگاه‌ها و نرخ تخفیف بیشتر خواهد شد. ما برای پنج ماهه نرخ نفت خام را متوسط ۸۰ دلار در نظر گرفته‌ایم.

ارجمند گفت :طبق نرخ گذاری جدید در مقایسه با سال ۹۸ (که بر اساس نرخ های صادراتی بود)، تخفیف ۵ دلاری نسبت به میانگین عمان به دبی داده شده است. در حالی که در سال ۹۸ عدد تخفیف ،معادل ۱‌.۲ دلار بود و این موضوع به نفع پالایشگاه ها است.

مدیر مالی پالایشگاه اصفهان افزود: چون نرخ‌ها اعلام نشده بود ما نیز صورت های مالی سه ماه را منتشر نکردیم ، ولی از هفته آینده تلاش می‌کنیم که صورت‌های مالی سه ماهه و شش ماهه را منتشر کنیم و امیدواریم با توجه به اورهال های امسال و از طرفی افزایش نرخ ها ، EPSخود را محقق کنیم.

از ۱۷ مهر، یک ماه اورهال داریم

وی ادامه داد: باتوجه به اورهال هایی که در سال جاری داشتیم و باعث شده تولید و فروش و سود شرکت تحت تاثیر قرار بگیرد این دستورالعمل نرخ گذاری جدید می تواند در این مورد به ما کمک کند.

این مقام مسئول در «شپنا» با بیان این که تعمیرات اساسی در ۶ ماه ابتدای سال ۳ بار بوده و از ۱۷ مهر ماه هم به مدت ۳۰ روز اورهال داریم ، گفت: پالایشگاه اصفهان طی دو سال گذشته به دلیل کرونا تعمیرات اساسی نداشته و به همین دلیل در سال جاری حجم اورهال ها بیشتر بوده است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار