نقره داغ شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ساختمان ۱۴۰۰ میلیارد تومانی سعادت آباد / هزینه ۱۸۰۰ میلیاردی بورس تهران برای ۳ ساختمان!!!

بررسی ها نشان می دهد که شرکت بورس اوراق بهادار تهران تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای سه ساختمان سعادت آباد، زنجان و شیراز هزینه کرده و این در حالیست که همچنان سرمایه های مردم در این بازار در حال نحیف تر شدن است. به گزارش...

بررسی ها نشان می دهد که شرکت بورس اوراق بهادار تهران تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای سه ساختمان سعادت آباد، زنجان و شیراز هزینه کرده و این در حالیست که همچنان سرمایه های مردم در این بازار در حال نحیف تر شدن است.

به گزارش اختصاصی رصد روز، پروژه ساختمان مرکزی شرکت بورس اوراق بهادار تهران با عرصه و اعیانی به ترتیب معادل ۲.۶۲۱ و ۳۶.۸۸۰ متر مربع در سعادت آباد تهران واقع میدان قیصر امین پور واقع شده است. ساختمان مذکور دارای ۱۷ طبقه (شش طبقه زیر زمین، همکف، نیم طبقه و ده طبقه فوقانی می باشد) که مخارج کل انجام شده آن تاکنون بالغ بر ۱۴.۵۷۳ میلیارد ریال  شامل ۱۳.۱۳۱ میلیارد ریال مربوط به ساختمان و ۱.۴۴۲ میلیارد ریال مربوط به دیتاسنتر بوده و پیش بینی مخارج باقیمانده جهت تکمیل ساختمان سعادت آباد و پروژه دیتا سنتر مبلغ ۵۳۹ میلیارد ریال می باشد.

مساحت مفید قابل استفاده ساختمان ۱۳.۴۷۷ متر مربع می باشد که از آن ۵ طبقه (طبقات ۱ ،۲،۸، ۹ و ۱۰ ) به مساحت ۶.۳۹۳ متر مربع جهت استقرار پرسنل شرکت و ۱.۸۲۶ متر مربع به صورت اجاره مورد استفاده قرار گرفته و طبق گزارشات تفسیری پیش بینی می شود می شود مابقی فضای قابل استفاده ساختمان که چیزی در حدود ۵.۲۵۸ متر مربع است در سال ۱۴۰۱ به صورت رهن و اجاره مورد استفاده قرار گیرد!!!

شرکت بورس اوراق بهادار تهران، بر اساس پروانه ساختمان اخذ شده از شهرداری منطقه ۲ تهران در مورخ ۱۳۹۰/۱۱/۲۴ در ملک سعادت آباد با اخذ کاربری اداری و طبقه همکف و نیم طبقه تجاری اقدام به احداث بنا به مساحت ۳۰۱۴۷  مترمربع شامل ۱۰ طبقه کاربری اداری، تعداد ۱.۵ طبقه کاربری تجاری، تعداد ۲۸۴ پارکینگ و تعداد ۱ طبقه منفی ۶ جهت فضای مورد نیاز دیتا سنتر نمود.

بخش قابل ملاحظه ای از عملیات ساخت و ساز ساختمان در مرداد ماه ۱۳۹۸ خاتمه یافت و شرکت از ساختمان حافظ به ساختمان مزبور نقل مکان نمود، در همین راستا از شهرداری تقاضای صدور پایان کار ساختمان گردید.

پس از بررسی های شهرداری و مطابقت بنای ایجادی با پروانه ساختمان، شرکت جمعا حدود ۵۲۲۵ متر اضافه بنا داشته که باتوجه به احداث بخشی از این بنا در طبقه منفی ۶( پارگینگ مندرج در پروانه ساختمان) به مرکز دیتا سنتر و در طبقه منفی ۱ به همین منوال، شرکت کسری پارکینگ بعد از احداث داشته است. به همین دلیل مو ضوع به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع شد.

در این خصوص با نظر مدیر عامل وقت شرکت جهت دفاع در جلسات رسیدگی کمیسیون از وکیل استفاده شده است، لیکن دفاعیات صورت گرفته نتیجه ای در برنداشت و موارد زیر در کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ شهرداری مصوب شد؛

* تعطیلی محل، قلع و جمع آوری مستحدثات زائد و اعاده محل به کاربرد مجاز قبلی و پارکینگها در مورد تبدیل ۲۳۲۶/۵ متر مربع بنا در زیرزمین منفی شش از ۶۵ واحد پارکینگ به تجاری و مشاعات آن و تبدیل ۱۸۶۱ متر مربع بنا در زیرزمین منفی یک از ۴۷ واحد پارکینگ به تجاری و مشاعات آن.

*محاسبه و اخذ مابه التفاوت کلیه عوارض قانونی تجاری در خصوص ۲۶۷۹۳ متر مربع بنا با در نظر گرفتن عملکرد بورس اوراق بهادار در گروه اصلی تجاری.

* پرداخت عوارض به مبلغ ۱۷۹۵ میلیارد ریال در مورد توسعه ۵۲۲۵ متر مربع بنای تجاری و مشاعات مربوطه در طبقات که زائد بر مساحت مندرج در پروانه ساختمانی می باشد.

*پرداخت عوارض به مبلغ ۳۰۶۵ میلیارد ریال بابت ۵۴۶ واحد کسری پارکینگ تجاری مگر در صورت تامین کسری پارکینگ مورد نیاز در شعاع مناسب بر اساس مصوبات طرح تفصیلی شهر تهران

*قلع و جمع آوری دو دکل مخابراتی منصوبه در بام ساختمان.

از عدم شفافیت تا نقره داغ شدن شرکت بورس اوراق بهادار تهران با جریمه ۴۱۸ میلیارد تومانی

 

پس از آن سازمان بورس نسبت به رای صادره اعتراض و پرونده به دیوان عدالت اداری ارجاع گردید و نهایتاً نتیجه رسیدگی دیوان عدالت در مرحله بدوی و تجدید نظر منجر به تایید رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری شد و بورس اوراق بهادار در خصوص تخلفات ساخت و ساز محکوم گردید.

با توجه به اینکه مو ضوعات مربوط به ساختمان سعادت آباد راساً تو سط مدیریت اجرایی سابق سازمان بورس اوراق بهادار تهران پیگیری می گردید در این زمینه گردش کار عملیات به نحو مشخص، رسمی و شفاف توسط مدیریت اجرایی سابق در اتوماسیون اداری این شرکت منعکس نگردیده و به اطلاع هیئت مدیره نرسید و نتیجه اقدامات انجام شده و آراء صادره )رای کمیسمیون ماده ۱۰۰ در مرحله بدوی به تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ و در مرحله تجدید نظر به تاریخ ۲۳/۰۴/۱۳۹۹ و رای دیوان عدالت اداری در مرحله بدوی مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ )در مقطع زمانی رخداده در سامانه کدال و گزارشگری سالهای مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مورد افشا و اطلاع رسانی به موقع قرار نگرفت.

شایان ذکر است مطابق نامه شماره ۴۰۹۸۶/ ۵۰۲/۶۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۵ شهرداری منطقه ۲ تهران، عوارض مقرر در آرای کمیسیون ماده صد ، عوارض مربوط به تغییر کاربری، کسری پارکینگ، عوارض دیوانی کسری پارکینگ، توسعه تجاری و عوارض ایمنی و ریلی را نیز جمعاً به مبلغ ۹.۸۳۵ میلیارد ریال اعلام شد با توجه به اینکه مبالغ اعلامی توسط شهرداری مازاد بر عوارض مقرر در کمیسیونهای ماده صد قانون شهرداری و رأی دیوان عدالت اداری بود، موضوع مورد پذیرش بورس قرار نگرفت و نهایتا پس از پیگیری ها، مکاتبات و مذاکرات شرکت با شهرداری منطقه ۲ تهران، شرکت ملزم به پرداخت ۴.۱۸۶ میلیارد ریال بابت ۵۲۲۵ متر مربع اضافه بنای تجاری در مشاعات مربوطه و تغییر کاربری پارکینگ به ترتیب به تجاری و انبار تجاری در طبقات منفی ۱ و ۶ گردید که تماما تا پایان سال ۱۴۰۰ پرداخت گردید.

سایر بررسی ها همچنین حکایت از آن دارد که این سازمان در پروژه دیتا سنتر، ساختمان زنجان و شیراز در مجموع ۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال هزینه کرده. جدا از هزینه های صورت گرفته در بخش دیتا سنتر که مورد انتظار همه سهامداران بورسی بود باید از مدیران این سازمان بورس که آیا این مقدار هزینه برای ساختمان مرکزی و دو ساختمان دیگر توجیهی داشت و آیا نمی شد در منطقه ای پائین تر و هزینه های کمتر اقدام به ساخت و ساز کرد؟ و سؤال دوم اینکه نفع مردم از چنین هزینه هایی کجاست و چرا در سبد سهام آنان مشاهده نمی شود؟ در شرایطی که مردم اصلاً از وضعیت بازار سرمایه راضی نیستند آیا چنین هزینه هایی سبب رنجش بیشتر آنان نخواهد بود؟

*هرگونه کپی برداری از این گزارش تنها با ذکر منبع مجاز می باشد

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار