رئیس سازمان بورس

نگاههای سینوسی اعتماد سرمایه گذاران را سلب می کند

نگاههای سینوسی و نگاههای بخشی به برخی از حوزه های بازار سرمایه سبب می شود تا اعتماد سرمایه گذاران سلب شود که برگرداندن آن راحت نیست.

به گزارش رصد روز،دکتر عشقی رئیس سازمان بورس در نمایشگاه کیش اینوکس بیان کرد: امیدواریم این نمایشگاه به توسعه بیشتر بازار مالی کمک کند. بازار سرمایه به عنوان یک بازوی اصلی در تامین مالی کشور در کمتر از ده سال گذشته نقش کمرنگی داشت. اما از سال ۸۴ به بعد این نقش پر رنگ شد. در سال ۱۴۰۱ در مجموع سیستم بانکی ما علاوه بر تسهیلات گذشته ۱.۵۰۰ همت در تأمین مالی نقش آفرینی کرد که این رقم در بازار سرمایه ۶۰۰ همت بود بنابراین نقش ببازار سرمایه از ۱۴ درصد در سال ۹۵ به ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید.

وی افزود: تعداد نهادهای مالی فعال در سال گذشته به ۱۰۰۰ نهاد رسید. در سال جاری به ۲۰۰ نهاد دیگر مجوز تأمین مالی داده شد. و نزدیک به ۸۰۰ شرکت ناشر در بورس داریم که برنامه ریزی بلند مدت ما بر محور تأمین مالی استوارست. روند تشکیل سرمایه در دهه گذشته مظلوب نبوده لذا بحث تشکیل سرمایه اهمیت ویژه ای دارد که ۲ یرنامه جامع در این خصوص در جال پیاده سازیستو بحث ارتقای حاکمیت شرکتی، ارتقای ابزارها و نهادهای مالی و رشد بخش خصوص با جدیت در حال پیگیریست. بخش خص.وص در این باره نقش محوری دارد و ما حتماً تبعات و نتایج چنین تلاشهایی را خواهیم دید.

عشقی در پایان اشاره کرد: یکی از مهمترین عوامل رونق بازار سرمایه بحث ریسک پذیر بودن است. نگاههای سینوسی و نگاههای بخشی به برخی از حوزه های بازار سرمایه سبب می شود تا اعتماد سرمایه گذاران سلب شود که برگرداندن آن راحت نیست. ما در یک فقره فقط ۲ همت تأمین مالی داشتیم که نشان از ظرفیت پیدا و پنهان دارد. درخواست همه جامعه سرمایه گذاری چه در دولت و چه در نظام اقتصادی ایجاد درگاهی برای بهینه سازی ظرفیتهایی است که هنوز هم شناخت جامعی از آن وجود ندارد. ما می توانم در موارد متعدد ثابت کنیم که بخش خصوص و بازار سرمایه می تواند مدعی ایجاد تحولات عمیق در حوزه اقتصاد باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار