هفته آینده چه سهمی بخریم؟

به گفته یکی از کارشناسان بازار سرمایه، در هفته آینده با ثابت ماندن قیمت کامودیتی‌ها و نرخ دلار، به نظر می‌رسد چهار گروه مهم بازار، لیدرهای اصلی باشند. به گزارش رصد روز،امیرعباس کریم‌زاده، تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با اتفاقات مهم بازار...

به گفته یکی از کارشناسان بازار سرمایه، در هفته آینده با ثابت ماندن قیمت کامودیتی‌ها و نرخ دلار، به نظر می‌رسد چهار گروه مهم بازار، لیدرهای اصلی باشند.

به گزارش رصد روز،امیرعباس کریم‌زاده، تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با اتفاقات مهم بازار سرمایه در هفته آخر آذرماه و پیش‌بینی خود از وضعیت بازار در هفته اول دی‌ماه به اقتصاد ۱۰۰ گفت: بازار سهام در هفته اخیر به واسطه رشد نرخ دلار تا محدوده ۳۹۸۰۰ تومان رشد خوبی را تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی دید؛ این عدد شاخص گویای این است که بازار سهام حتی نسبت به سایر بازارهای موازی عقب‌تر است. در بازار شاهد این بودیم که در هفته اخیر اخباری درخصوص توقف محصولات خودرویی در بورس کالا منتشر شد و بعد تکذیب شد؛ انتشار این اخبار در بازار و تکذیب آن نگرانی‌هایی درخصوص ابهاماتی درباره روند مثبت بازار ایجاد می‌کند و به عقیده بنده دولت باید درخصوص انتشار این اخبار کذب می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر منفی بگذارد مقابله کند. ولی به هرحال انتشار این خبر اثر سریع روی بازار گذاشت و روز دوشنبه تحت تاثیر این خبر عرضه‌ها بیشتر شد.

کریم‌زاده اضافه کرد: در روز سه شنبه اما اخباری درخصوص دیدار آقای عبداللهیان با بورل مطرح شد که منجر به کاهش ارزش دلار شد. بعد از آن با پیش شرط‌هایی که مطرح شد، دوباره نرخ دلار افزایشی شد و بازار سهام در روز جاری تحت تاثیر این خبر دوباره رشد خود را آغاز کرد.

وی در رابطه با اتفاقات هفته جاری بیان کرد: در هفته اخیر همچنین اخباری درخصوص نرخ اوره داشتیم که ممکن است بحث معافیت مالیاتی همچنان برقرار شود ولی فعلا هنوز این خبر تصویب نشده است. نکته‌ای که بازار با آن روبه‌رو است، این بازار نسبت به سایر بازارهای موازی از سطح ارزندگی بالایی برخوردار است و این ارزندگی حتی در تمام سهام‌ها و گروه‌ها دیده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درخصوص گروه خودرویی و پتروشیمی گفت: بحثی که وجود دارد اینکه بازار سرمایه حتی در گروه خودرو نیازمند این است که اخبار به واقعیت بپیوندد، یعنی فاصله بین صحبت و اجرا دور نباشد. با این حال عرضه محصولات خودرو در بورس کالا قطعی و نهایی شده و این عرضه قطع نخواهد شد؛ این موضوع باعث حذف دلالان خواهد شد و سود شرکت‌ها در فصول بعدی رشد خیلی خوبی خواهد داشت. در گروه پتروشیمی اقبال با گروه بوعلی بود و P/E این سهم در محدوده‌های ۵ تا ۵.۵ قرار بگیرد و باید این نکته را در نظر گرفت که نسبت به گروه متانول در حساسیت کمتری نسبت به قیمت نفت برخوردار هستند و سود پایداری خواهند داشت.

وی ادامه داد: در گروه‌هایی که هم در بورس اوراق و بورس کالا عرضه دارند، باید به این نکته توجه داشت که در سال‌جاری شاهد رشد بالای ۳۰ درصد نرخ دلار نیمایی هستند. باتوجه به صحبت‌های اخیر آقای قالیباف پایبند به این بودند که نرخ دلار نیمایی نباید فاصله زیادی را دلار آزاد داشته باشد، از این منظر می‌توان نتیجه گرفت که ممکن است به آرامی نرخ دلار هم صعود کند. در این صورت رشد خوبی را در برخی شرکت‌های پتروشیمی صادرات‌محور خواهیم داشت. از این جهت می‌توانیم در سال آینده، شاهد P/Eهای مفیدتری باشیم.

کریم‌زاده همچنین با تحلیل کامودیتی‌ها اضافه کرد: در گروه فلزاتی هم این منظر وجود دارد. نکته‌ای که بازار در هفته اخیر با آن روبه‌رو شد، انتشار افزایش نرخ بهره امریکا بود که کامودیتی‌ها واکنش خاصی نسبت به آن نداشتند. حالا با توجه به این شرایط می‌توان عنوان کرد که اگر باتوجه به آن سیاست غیر تورمی در امریکا پیش‌بینی شده و به آرامی نرخ بهره درحال افزایش است، به قیمت کامودیتی لطمه خاصی وارد نخواهد کرد.

وی در پایان مدعی شد: در نتیجه با ثابت ماندن قیمت کامودیتی‌ها و نرخ دلار می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در هفته آینده گروه خودرو، پتروشیمی، پالایشی‌ها و سیمانی‌ها با رشد همراه باشند.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار