وضعیت قرمز در صنعت فولاد و نفت / ۴۰ میلیون بشکه نفت بلاتکلیف و توقف صادرات فولاد

در حالیکه کشور روسیه به دنبال شناسایی بازارهای هدف در صنعت نفت و فولاد و جبران خسارت وارده به این کشور به سبب تحریم های بین المللی به واسطه جنگ در اوکراین است وزارت صمت در اقداماتی عجیب و با افزایش عوارض صادرات عملاً صادرات را در حوزه فول...

در حالیکه کشور روسیه به دنبال شناسایی بازارهای هدف در صنعت نفت و فولاد و جبران خسارت وارده به این کشور به سبب تحریم های بین المللی به واسطه جنگ در اوکراین است وزارت صمت در اقداماتی عجیب و با افزایش عوارض صادرات عملاً صادرات را در حوزه فولاد متوقف کرده و از بازار نفت نیز خبرهای خوبی مخابره نمی شود.

از دست دادن بازار صادرات فولاد به چه قیمتی

 

به گزارش اختصاصی رصد روز ، فروردین سال جاری عوارض صادرات فولاد ۱۸ درصد افزایش پیدا کرد. این موضوع که به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت با هدف ایجاد توازن در بازارو جلوگیری از خام فروشی انجام شد حالا تیر و ترکشهایش را به اقتصاد کشور می فرستد تا امیدها در جهت ارتقای جایگاه بین المللی کشورمان کاهش پیدا کند.

به گفته رضا شهرستانی در حالیکه روسیه به مشتریان خود تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی می داد افزایش عوارض صادراتی عملاً صادرات فولاد را به خطر انداخته و حالا باید منتظر تصاحب این بازار توسط روسیه بود. این در حالیست که اگر جلوی این اتفاق گرفته نشوذ درامد ارزی ۶ میلیارد دلاری کشور با یک چالش جدی روبرو خواهد بود. کشورهایی مانند کره، تایلند، چین و افغانستان به روسیه سفارش داده اند. وضعیتی که تنها یک پیام مخابره می کند ” مشتریان خود را از دست می دهیم

همه این اتفاقات در شرایطی می افتد که سالانه در کشور ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می شود که نیاز بازار داخلی ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن است.

پیش بینی های نادرست صادرات نفت را تهدید می کند

 

تصور بسیاری بر این بود که شروع جنگ در اوکراین جای روسیه را در بازارهای جهانی تنگ کرده و در این فرصت می توان با بهره گیری از توان تولید در حوزه نفت و گاز زمینه را برای صادرات بیشتر مهیا کرد. کشورهای اروپایی با ترس از دست دادن یکی از منابع مهم انرژی در دنیا بر سر تحریم نفت روسیه به توافقی دست پیدا نکردند و از طرفی کشورهای اوپک نیز هیچ تعهدی را در خصوص افزایش تولید ندادند. در این بین برخی کشورهای پرجمعیت دنیا مانند هند و چین نیز خرید نفت از روسیه را افزایش دادند.

در این شرایط وخیم ۴۰ میلیون بشکه نفت ایران در آبهای آسیا بدون مشتری مانده است و ۲۰ نفتکش ایران نزدیک ‎سنگاپور لنگر انداخته‌اند که برخی از ماه فوریه (بهمن) تاکنون معطل هستد. رویترز با اعلام این خبر نوشته که ‎#چین خرید نفت خود را از ‎#ایران به شدت کاهش داده و به خرید نفت از ‎روسیه روی آورده.

اینکه چنین وضعیتی میوه حاصل از نهال چه سیاستی است فعلاً دردی از اقتصاد بیمار کشور دوا نمی کند اما برای جبران این موضوع باید فکر چاره بود زیرا هر روزی که در این موضوع از دست می دهیم یک قدم به بحران نزدیکتر می شویم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار