پرداخت وام‌ به کسب و کارهای اینترنتی آغاز شد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری از اختصاص تسهیلات جدید از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی کسب و کارهای اینترنتی خبر داد. شرایط دریافت تسهیلات چیست؟ به گزارش رصد روز،به دنبال تهیه بسته حمایتی برای کسب‌وکارهای اینترنتی از سوی ...

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری از اختصاص تسهیلات جدید از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی کسب و کارهای اینترنتی خبر داد. شرایط دریافت تسهیلات چیست؟

به گزارش رصد روز،به دنبال تهیه بسته حمایتی برای کسب‌وکارهای اینترنتی از سوی دولت، روز گذشته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری از اختصاص تسهیلات جدید از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی کسب و کارهای اینترنتی و دانش‌بنیان آسیب‌دیده خبر داد.

درحالی که قطعی اینترنت در ۷۰ روز گذشته، زیان‌ و آسیب‌های کلانی به کسب و کارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال کشور وارد کرد، حالا دولت قصد دارد بخشی از این خسارت‌ها را با تسهیلات جبران کند.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بانک مرکزی مکلف شده است از طریق شبکه بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیانی که از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند، ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با هدف کمک به اشتغال دانش‌بنیان و خلاق پرداخت کند.

حالا به نظر می‌رسد که فرایند اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای اینترنتی برای جبران خسارت‌های وارد شده آغاز شده است. اما شرایط چیست و به هر کسب‌وکار چقدر وام تعلق می‌گیرد.

دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در این باره گفت: «از آنجا که تعداد قابل توجهی از پلتفرم‌ها و کسب‌ وکارهای اینترنتی آسیب‌دیده، در گروه شرکت­‌های دانش‌بنیان و خلاق هستند، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بسته‌ای برای کمک به این شرکت‌ها تدارک دیده تا با این اقدام فرصت مناسبی برای بهبود این کسب‌ وکارها و انطباق با شرایط پیش آمده را فراهم کند.»

شرایط وام صندوق نوآوری و شکوفایی چیست؟

دهقانی فیروزآبادی درباره اینکه کدام کسب و کارهای اینترنتی و شرکت‌های دانش بنیان مشمول این تسهیلات می‌شوند، گفت: «از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مورد نظر عمدتاً در یکی از حوزه‌های «پلتفرم‌های کاربردی و کسب‌وکاری»، «نرم‌افزارهای محتوامحور»، «آموزش مجازی» یا «صنعت بازی‌­های اینترنتی» فعالیت دارند یا بازاریابی و فروش محصولات آنها از طریق پلتفرم های خارجی انجام شده است.»

علی وحدت، هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی شرایط دریافت این بسته حمایتی را اینگونه اعلام کرد: «ملاک تشخیص آسیب‌دیدگی این شرکت‌ها، کاهش حداقل ۲۰ درصدی تعداد نصب، کاربر فعال، میزان بازدید یا ترافیک داده آن­ها در مهر ۱۴۰۱ نسبت به مرداد ۱۴۰۱ است و این تسهیلات شامل شرکت‌های می‌شود که دارای سوابق فروش هستند و فروش سال ۱۴۰۰ آن‌ها کمتر از ۵۰ میلیارد تومان باشد.»

همچنین، او نرخ بازپرداخت تسهیلات را ۹ درصد اعلام کرد و گفت: «این تسهیلات از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌­های پژوهش و فناوری با نرخ ۹ درصد و با حداقل تضامین و وثایق مورد نیاز و از طریق بانک‌های همکار صندوق با نرخ ۱۲ درصد پرداخت می‌شود. در ضمن، بازپرداخت آن پس از گذشت ۶ ماه از تاریخ دریافت تسهیلات توسط شرکت، آغاز می‌شود.»

مبلغ تسهیلات ۶ برابر مجموع هزینه‌ حقوق و دستمزد

روز گذشته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری با بیان اینکه تسهیلات هر شرکت متناسب ماهیت فعالیت آن و شرایطی که در آن قرار دارد تعیین می‌­شود، گفت: «برای هر شرکت تا ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که با نرخ ترجیحی و به‌صورت یکجا پرداخت شده و در یک دوره ۱۲ ماهه بازپرداخت می‌شود.»

براساس اعلام علی وحدت، هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی مبلغ تسهیلات هر شرکت معادل ۶ برابر مجموع هزینه‌های حقوق و دستمزد شرکت بر اساس لیست بیمه مهرماه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

همچنین، برای شرکت‌های دانش‌بنیان این تسهیلات تا سقف یک میلیارد تومان به طور مستقیم توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌ها اعطا خواهد شد و شرکت‌هایی که میزان تسهیلات آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، برای دریافت تسهیلات از محل منابع اهرمی صندوق نوآوری و شکوفایی به شبکه بانکی معرفی خواهند شد. تسهیلات شرکت­‌های خلاق نیز در سقف ۳۰۰ میلیون تومان و از طریق عاملیت صندوق‌­های پژوهش و فناوری پرداخت می‌شود.

کسب و کارهای اینترنتی و شرکت‌های دانش بنیان که قصد دریافت این تسهیلات را دارند، می‌توانند به سایت رسمی صندوق نوآوری و شکوفایی و سامانه ارائه خدمت (غزال) مراجعه کنند.

تسهیلات، ضررهای کسب و کارهای اینترنتی را جبران می‌کند؟

در این میان، بر اساس اطلاعاتی که در پایگاه سامانه نظام صنفی رایانه‌ای کشور منتشر شده است و به گفته محسن عامری دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی، حجم بازار اینستاگرام ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و دو میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در این شبکه حضور دارند.

همچنین وبسایت جهانی «نت بلاکس» مدعی شد که قطعی اینترنت در ایران ساعتی ۱.۵ میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به ایران وارد می‌کند که این یعنی روزانه هزار میلیارد تومان به کسب و کارهای اینترنتی و اقتصاد کشورمان خسارت وارد می‌شود. البته فعالیت نت‌بلاکس مربوط به وضعیت اینترنت در کشورهاست و مبنای محاسبه بازار اقتصادی در این آمار نامشخص است.

گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از تاثیر محدودیت‌ها و قطع اینترنت بر کسب‌وکارها نشان می‌دهد تا ۱۷ مهرماه، بیش از ۴۱ درصد شرکت‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

حالا آیا با وجود این خسارت‌های کلان، آیا تسهیلاتی که با شرایط ویژه اعطا می‌شوند، می‌تواند ضررهای کسب و کارهای اینترنتی جبران کند؟ همچنین، کسب‌ وکارهای کوچکی که شرایط دریافت وام را ندارند، خسارت آن‌ها چگونه جبران می‌شود؟

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار