پرچمداری بانک تجارت در تأمین مالی بخشهای اقتصادی کشور

بانک تجارت با سه رویکرد تأمین مالی، نظارت بر مصارف و هدایت به سمت بازارهای بزرگ به منظور توسعه کسب و کار در دو سال گذشته نقش عمده ای در تأمین مالی بنگاههای اقتصادی و واحدهای تولید و البته شرکتهای دانش بنیان داشته که از این حیث می توان از ...

بانک تجارت با سه رویکرد تأمین مالی، نظارت بر مصارف و هدایت به سمت بازارهای بزرگ به منظور توسعه کسب و کار در دو سال گذشته نقش عمده ای در تأمین مالی بنگاههای اقتصادی و واحدهای تولید و البته شرکتهای دانش بنیان داشته که از این حیث می توان از این بانک به عنوان نمونه ای ممتاز در شبکه بانکی یاد کرد

به گزارش اختصاصی رصد روز، اهمیت تأمین مالی بنگاههای اقتصادی جهت توسعه بازار در شرایط اقتصادی فعلی کشور بر کسی پوشیده نیست. هرچند که ساز و کارهای تأمین مالی واحدهای تولیدی در کشور اغلب تک بعدی و با تکیه بر ظرفیت بانکها انجام می گیرد اما به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی لزوم گسترش استراتژی تأمین مالی واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی صنعتی از طریق صندوقهای توسعه ای و تأمین مالی باید با جدیت دنبال شود چرا که بخش قابل توجهی از منابع مالی بانکها به سمت اشخاص حقیقی می رود که این موضوع سبب می شود تا بنگاهها در جریان تأمین نقدینگی همیشه نتوانند بر ظرفیتهای بانکی حساب باز کنند.

عمده ابزارهای تأمین مالی از طریق بازارهای مالی عرضه و منتشر می شود که این مسئله بسته به تأکید متقاضیان متفاوت است. در بحث اهمیت بازارهای مالی و نقش آفرینی آنها در فضای اقتصادی با توجه به مقدمه بالا باید گفت نظام های مالی کشور اصولاً بانک محور یا بازار پایه هستند که در این میان بانک ها مهمترین واسطه گردش وجوه به حساب می آیند.

شیوه کارکرد نظام بانکی جهت تأمین مالی بنگاههای به این صورت است که بانکها وجود مازاد اشخاص حقیقی و حقوقی را جمع آوری کرده و از طریق تسهیلات در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهند. هرچند که به این شیوه نقدهایی واردست اما هنوز منتقدان این شیوه نیز روش جایگزین دیگری ارائه نداده اند.

بررسی ها نشان میدهد که در نبود ساز و کار مناسب جهت تأمین مالی بنگاههای مختلف نظام مالی از کارآمدی لازم برخوردار نیست این موضوع خصوصاً در کشورهایی که تورم با درآمد سرانه عمومی سازگار نیست بیشتر قابل لمس است از این جهت کشورمان نیز به واسطه تورم موجود جزو کشورهایی است که لزوم تأمین مالی بنگاهها و واحدهای تولیدی در ان توسط شبکه بانکی بسیار مورد نیازست.

رویکردهای نوین بانک تجارت جهت تأمین مالی بخش های اقتصادی

در این میان برخی بانکهای کشور مانند بانک تجارت با تکیه بر روشهای مختلف همیشه جلودار تأمین مالی بنگاههای اقتصادی که ظرفیت تولید بالقوه ای دارند دیده می شود. حضور بانک تجارت در عرصه های مختلف مانند پتروشیمی ها، صنایع مولد، فرآورده های نفتی و… سبب شده تا بانک تجارت امروز یک ظرفیت اساسی جهت تأمین مالی به حساب آید و البته ذکر این نکته الزامی به نظر می رسد که ارتباط مؤثر این بانک با اصناف نیز زمینه ای را فراهم آورده تا مدیران این بانک بیش و پیش از بسیاری از مدیران و فعالان اقتصادی در جریان اقتضائات بازار و کیفیت مسیر حرکت نقدینگی در آنها قرار می گیرند.

بانک تجارت با حمایت گسترده از شرکت های دانش بنیان تسهیلات قابل توجهی را جهت توسعه کسب و کارها به این بخش ارائه داده و در عین حال با حضور پررنگ در در میان استارت آپ ها و فین تک ارزش افزوده قابل توجهی را در این حوزه ها ایجاد کرده است.

از دیگر مواردی که امروز بانک تجارت با پیاده سازی آن سعی در ایجاد لاین جدیدی دارد تأمین مالی بنگاههای اقتصادی با ظرفیت بازدهی متوسط است. تزریق نقدینگی و یا حمایت از طرحهای این بنگاهها در بانک تجارت سبب شده تا اولاً زمینه مطالعه میدانی بنگاههای متوسط و کوچک در شبکه بانکی برای اولین بار ایجاد شود و دوماً ظرفیت های بالقوه این بنگاهها با حمایت های بانک تجارت توسعه پیدا کرده و بلوغ لازم را جهت کسب سهمیه از بازار به دست آورند.

در واقع باید گفت سه رویکرد تأمین، نظارت و هدایت از اهداف اساسی بانک تجارت در حمایت از بخش های اقتصادی مختلف است که می تواند نتایج اثربخشی را رقم بزند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار