رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: مجلس نمایندگان قانون متمم ۲۵ ام را مورد ملاحظه قرار خواهد داد؛ اما پس از موعد مقرر، اقدام بعدی آوردن پرونده استیضاح ترامپ به صحن مجلس است.

وی در این باره افزود: رئیس جمهور یک تهدید قریب الوقوع برای قانون اساسی، کشور و مردم آمریکا است و باید فوراً از سمت خود برکنار شود. رئیس جمهور اهداف ضد آمریکایی دارد که هدف آن براندازی دموکراسی است. مجلس نمایندگان به لایحه‌ای که خواستار فعال سازی متمم ۲۵ برای برکناری رئیس جمهور است رأی خواهد داد.

این در حالیست که ساعاتی قبل طرح برکناری دونالد ترامپ رییس جمهور کنونی آمریکا به اتهام تحریک به شورش در مجلس نمایندگان آمریکا توزیع شد.

 

بر اساس اعلام این خبرگزاری، موضوع فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی در این پیش‌نویس مطرح شد؛ اما به دلیل اعتراض نمایندگان جمهوری‌خواه، نشست رأی گیری در مورد آن به فردا سه شنبه موکول شد.

دموکرات‌ها در کنگره به دنبال برکناری ترامپ از قدرت هستند

دموکرات‌ها در کنگره آمریکا از مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری و اعضای کابینه دونالد ترامپ خواسته‌اند با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده، رئیس‌جمهوری این کشور را برکنار کنند.

در قطعنامه ارائه شده از سوی دفتر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده از معاون ترامپ خواسته شده «آنچه که برای یک ملت وحشت زده آشکار است را اعلام کند؛ اینکه رئیس جمهوری قادر به انجام موفقیت آمیز وظایف و اختیاراتش نیست».

متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا روال قانونی انتقال قدرت از رئیس‌جمهور به معاونش را به شکل موقت یا دائمی مشخص می‌کند.

نانسی پلوسی گفته است دموکرات‌ها به دنبال دومین استیضاح ترامپ هستند.

پلوسی اعلام کرد که ترامپ، «تهدید آنی» برای دموکراسی آمریکا و قانون اساسی است.

این در حالیست که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیروز یکشنبه در نامه‌ای خطاب به قانونگذاران نوشت که در هفته جاری، اعضای این مجلس نخست قطعنامه‌ای را به رأی می‌گذارند که در آن از «مایک پنس» معاون رئیس جمهور و اعضای کابینه می‌خواهد تا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را پیش از ارائه طرح استیضاح از سمت خود برکنار کنند.

در این قطعنامه از مایک پنس خواسته شده تا به اصلاحیه ۲۵ اُم قانون اساسی آمریکا استناد کند؛ اصلاحیه‌ای که به مایک پنس و اعضای کابینه ترامپ امکان می‌دهد تا در صورت عدم توانایی رئیس جمهور برای انجام وظایف رسمی خود، وی را از این سمت برکنار کنند.

گفتنی است که تا شامگاه یکشنبه به وقت محلی، ۲۱۰ تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا- حدود اکثریت اعضا- از طرح استیضاح ترامپ پشتیبانی کرده‌اند.

گفتنی است که روز چهارشنبه همزمان با برگزاری نشست کنگره برای تأیید آرای الکترال انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، «دونالد ترامپ» با ارسال پیام‌هایی در توئیتر و فیسبوک حامیان خود را به برگزاری تجمع اعتراضی در برابر کنگره و اعتراض به آنچه که وی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری می‌خواند، دعوت کرد.

«مایک پنس» فقط ۲۴ ساعت وقت دارد ترامپ را برکنار کند

در یورش ناگهانی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به داخل کنگره این کشور ۵ تن کشته شدند که به گفته پلیس، تمام کشته شدگان از طرفداران دونالد ترامپ بودند. همچنین تاکنون پلیس آمریکا ۵۲ نفر را در این اعتراضات بازداشت کرده است