پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

با شروع سال ۱۴۰۱ بورس بیش از ۱۰ درصد بازدهی مثبت داشت. به گفته کارشناسان اگر اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد، بورس همچنان صعودی می‌ماند. بورس روز دوشنبه هفته اخیر از محدوده یک میلیون و ۵۲۹ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید. شاخ...

به گزارش رصد روز، پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، شاخص کل بورس اوراق بهادار در طی معاملات روز جاری رشد ۰.۸۹ درصدی را تجربه کرد و در ارتفاع ۱.۵۷۸ میلیون واحدی قرار گرفت. اهمیت این اتفاق آنجاست که این عدد بالاترین سطحی است که شاخص کل توانسته از پیک خود در ۷ شهریور ماه سال گذشته در آن بسته شده است. اما بالاترین سطح کشف شده عدد ۱.۵۸۵ میلیون واحدی را نشان می‌دهد که احتمال آن می‌رود فردا توسط شاخص کل بورس فتح شود. دیگر نماگر مطرح بازار سهام که نماینده سهام کوچکتر بازار است عملکرد بهتری را نسبت به همتای خود به جای گذاشت و جهش ۱.۴۲ درصدی را ثبت کرد. حال ببینیم در پیش بینی بورس فردا باید انتظار چه اتفاقاتی را داشته باشیم.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

ارزش معاملات خرد بازار سهام و حق تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در صندوق‌های سهامی به عدد ۸ هزار میلیارد تومان رسید که در نوع خود رکورد قابل توجهی است. از این میان شاهد ورود پول ۱۳۵ میلیارد تومانی توسط کدهای حقیقی به گردونه معاملات بازار سهام بودیم. با این وجود که این عدد به خودی خود سیگنالی مثبت جهت ادامه رشد بازار سهام محسوب می‌شود اما به نسبت ارزش معاملات امروز عدد چشم‌گیری گمارده می‌شود.

آمار معاملات ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
آمار معاملات ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

از نظر تکنیکالی شاخص کل بورس در یک قدمی مقاومت مهم استاتیک خود قرار گرفته است. اندیکاتور RSI شاخص کل هنوز درگیر مقاومت داینامیک خود است، اما در صورتی که فردا هم شاخص کل کار خود را در مدار مثبت به پایان برساند شاهد قرار گیری این اندیکاتور بالای این مقاومت هستیم. فلذا از این نظر روز مهمی را شاخص کل بورس در پیش روی خود دارد. لازم به ذکر است در صورتی که این اندیکاتور پایین‌تر سطح ۸۴ واحدی شاهد چرخش قیمتی باشد، واگرایی منفی موجود در آن تایید می‌شود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

 

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره داشت آن است که شاخص هم‌وزن به واسطه معاملات امروز بازار سهام از سطح تکنیکالی مهمی عبور کرد. به طوری که نه تنها کانال نزولی میان مدت در این شاخص شکسته شد، بلکه حتی شاهد عبور این شاخص از مقاومت استاتیک مهم آن هم بودیم. به همین واسطه از نظر تکنیکالی این شاخص شرایط بسیار مساعد‌تری نسبت به شاخص کل بورس دارد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل هم‌وزن
تحلیل تکنیکال شاخص کل هم‌وزن

 

باتوجه به آنکه روند طی شده توسط شاخص کل بورس در طی روز جاری معاملاتی اکیدا صعودی بود و با شیبی مثبت کار خود را به پایان رساند می‌توان این پیش بینی را داشت که شاخص کل بورس و همچنین شاخص کل هم‌وزن فردا در مدار مثبت کار خود را آغاز خواهند کرد اما به واسطه مقاومت‌های تکنیکالی فوق الذکر احتمال افزایش عرضه‌ها و افزایش محسوس ارزش معاملات خرد سهام بسیار بالاست.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

با شروع سال ۱۴۰۱ بورس بیش از ۱۰ درصد بازدهی مثبت داشت. به گفته کارشناسان اگر اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد، بورس همچنان صعودی می‌ماند.

بورس روز دوشنبه هفته اخیر از محدوده یک میلیون و ۵۲۹ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس در این هفته ۲٫۲ درصد رشد کرد.

نیما نائینیان، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در حال حاضر رفتار سهامداران در بازار سرمایه تغییرکرده و با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کرده و به عبارتی بورس در حال پوست‌اندازی و بازگشت اعتماد است.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته حجم نقدینگی بورس افزایش یافته اظهار می‌کند: این مساله منجر به ادامه تورم در کشور و افزایش انتظارات تورمی شده است. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌ها در گزارش‌های دوره‌ای نشان دادند که به سودسازی خوبی رسیده‌اند که این دو موضوع تقاضای بازار برای سهام را بیشتر کرده است.  با توجه به رشدهایی که طی چند ماه گذشته در بازار سهام اتفاق افتاده شاهد افزایش ورود جریان نقدینگی بوده‌ایم که موجب شده بازار سرمایه کمی از آن اعتماد رفته را به خود جلب کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی از صنایع از جمله صنعت بانکداری روزهای سبز کمی را در ماه‌های گذشته به خود دیده‌ است، اضافه می‌کند: در هفته گذشته وضعیت بانکی‌ها کمی بهتر شد و توانست کمی از حالت اصلاحی خارج شود. صنعت بانکداری در حال حاضر به مذاکرات برجام گره خورده و با توجه به اینکه بیش از دو ماه است که از برجام خبری نیست، به همین علت روند مثبتی را طی ماه‌های گذشته در این صنعت شاهد نبودیم، در صورتی که گروه های ریالی مثل غذایی، زراعت، سیمانی و .. با توجه به بحث‌های تورمی به یک رشد معقول رسیده‌اند.

محرک‌های رشد بورس چیست؟

نائینیان توضیح می‌دهد: سایر سهم‌ها نیز مثل کامودیتی‌ها از طریق افزایش قیمت جهانی، به یک رشدی رسیده‌اند، اما در گروه بانکی شاهد بلاتکلیفی هستیم و با وجود عوامل محرکی مثل تسعیر نرخ ارز، تاثیر آنچنانی در این صنعت نداشته است که باید دید علت آن چیست. ترازهای مالی این صنعت به نسبت قبل وضعیت بهتری داشتند و در حال حاضر بیشترین مسئله تاثیرگذار بر این صنعت مشخص شدن مذاکرات برجامی است.

وی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها همچنان صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه خود را در سامانه کدال منتشر نکرده‌اند، می‌گوید: براساس قوانین ناشر بورسی، شرکت اصلی و گروه‌های تلفیقی حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی زمان دارند که صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را ارائه کنند که باید هر چه سریعتر به این امر اقدام کنند تا سهامداران این صنعت بتوانند برای آینده سهم خود بهتر تصمیم‌گیری کنند. آمار ماهانه بانک‌ها نشان می‌دهد که کاهش یا حتی تغییر خاصی در میزان سپرده‌ها وجود ندارد و اصولا سپرده‌ها خیلی به بازارهای جانبی ارتباطی نداشته است. بانک‌ها دو نوع جذب سپرده دارند یکی مستقیم و از طریق شعب و دیگری غیرمستقیم و از طریق صندوق‌هایی که درآمد ثابت هستند که در حال حاضر هر دوی این منابع ورودی خوبی دارند و روند کاهشی نداشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دو عامل در آینده نمادهای بانکی تاثیرگذار است، اظهار می‌کند: اولی برجام که اگر به نتیجه برسد به علت اینکه راه مراودات بین‌المللی‌ باز می‌شود و شرکت‌های داخلی از طریق بانک‌ها معامله می‌کنند، از نظر عملیاتی و روانی روی سهام بانک‌ها تاثیر بسیار مثبتی دارد. دومین عامل عملیات داخلی بانک‌هاست، جراحی ترازنامه بانک‌ها که از سال ۹۲ آغاز شده ادامه دارد و صورت‌های مالی برخی از آن‌ها تقریبا بهینه شده و می‌توان گفت روند سودسازی آن‌ها نسبت به سال‌های پیش تا حدودی بیشتر شده است. پس مطمئنا امسال هم صورت مالی بانک‌ها نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و این خبر خوبی برای سهامداران آنهاست.

نائینیان در نهایت می‌گوید: برخی از بانک‌ها از جمله بانک دی و بانک آینده به علت ابهامات در صورت‌های مالی چندین ماه است که بسته هستند و خشم و ناراحتی سهامدارانشان را برانگیخته است. اما بقیه سهم‌های این صنعت به روال عادی و معقول خود ادامه می‎دهند. با توجه به اینکه بازار سرمایه درحال حاضر وضعیت مطلوب و متعادلی دارد می‌توان در نمادهای کم‌ریسک این صنعت سرمایه‌گذاری کرد.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

امروز بازار سرمایه با تقاضا بازگشایی شد. شاخص کل در ابتدا ۸ هزار و ۲۷۴ واحد رشد کرد و این روند مثبت و صعودی تا پایان زمان معاملاتی ادامه داشت و در نهایت این رقم به ۱۳ هزار و ۹۶۱ واحد افزایش یافت. امروز شاخص کل هم وزن، ارزش و حجم معاملات نیز رشد قابل ملاحظه ای داشتند.

طی جریان معاملات امروز بازار سرمایه نمادهای «تاپیکو»، «وغدیر»، «شبندر»، «پارسان»، «شبریز» و «اخابر» بیشترین تاثیر مثبت و معاملات نماد «خودرو» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که محرک بازار بورس در چند هفته اخیر بر خلاف تصور ها رشد قیمت دلار نبوده و تنها چیزی که باعث رشد بازار شده، انتظارات تورمی سرمایه گذاران است! به عبارتی سرمایه گذاران با انتظارات تورمی و همچنین ترس پایین اومدن ارزش ریال وارد بازار بورس شدند!

و اما بازار بورس فردا یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ چه خواهد شد؟ انتظار می رود که روند متعادل و مثبت بازار بورس امروز فردا نیز ادامه داشته باشد.

از شهریور سال ۹۹ تا کنون، این اولین باری است که شاخص کل هم وزن در نماد هفتگی وارد محدوده اشباع خرید میشود! در صورتیکه در هفته جاری در این محدوده بماند، حتی با وجود یک اصلاح اندک (پول بک به سقف کانال) میشه انتظار یک رالی صعدی جدید رو از بازار داشت، با مشاهده نرخ تورم به دور از انتظار نیس که شاخص کل از سقف قبلیش عبور کند!

در شرایطی که بازار به هر دلیلی موفق به حفظ این محدوده نشود و وارد کانال نزولی شود، ممکن است اصلاح شدیدی داشته باشد که گزینه دوم با توجه به انتظارات تورمی به دور از تصورات است!

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار