پیش‌ بینی بورس فردا ۱۹ مهر ۱۴۰۱

نماگرهای بورسی امروز نیز هر چند کمتر اما با افت مواجه شدند و خروج پول نیز ادامه یافت. بورس فردا چگونه خوهد بود؟ به گزارش رصد روز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خو...

نماگرهای بورسی امروز نیز هر چند کمتر اما با افت مواجه شدند و خروج پول نیز ادامه یافت. بورس فردا چگونه خوهد بود؟

به گزارش رصد روز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز برخلاف روند مثبتی که در ابتدای معاملات خود شروع کرده بود، نتوانست تقاضا را حفظ کند و با برگشت عرضه‌ها شاهد عقب‌نشینی دوباره نماگرهای اصلی بازار بودیم. شاخص کل بورس با کاهش ۰.۱۲ درصدی به مرز روانی ۱.۳ میلیون واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز به واسطه عملکرد بهتر در برخی صنایع همچون غذایی و زراعی، ریزش کمتری را تجربه کرد و ۰.۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات نیز همچنان با نوسان در محدوده رکودی عدد ۲۲۶۴ میلیارد تومانی را به ثبت رساند و برخلاف شروع معاملات که با ورود پول همراه بود، ۱۹۳ میلیارد تومان از سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات خارج شد.

برگزاری جلسات حمایتی در سطح کارشناسان و مدیران اقتصادی در روزهای گذشته نیز تاکنون نتوانسته است مانع ریزش بیشتر بازار سهام شود و به نظر می‌رسد که همچنان وجود ابهامات و فضای عدم‌اطمینان اجازه شروع روند صعودی را به بورس تهران نمی‌دهد. امروز اما خبرها و رخدادهایی در داخل و خارج بازار سرمایه رخ داد که می‌تواند بر روند بورس در روزهای آتی تاثیرگذار باشد و در سمت دیگر روند تکنیکالی نیز ممکن است که به شرایط فعلی بازار کمک‌رسانی کند.

سیگنال مثبت به متانول‌سازها
امروز روابط عمومی سازمان بورس (سنا) در گزارشی از رد هرگونه افزایش نرخ و سقف گاز در بودجه سال ۱۴۰۲ توسط سازمان برنامه و بودجه خبر داد. موضوعی که باعث شد برخی نمادهای پتروشیمی به خصوص متانول‌سازانی همچون پتروشیمی زاگرس که تاثیر زیادی از این تصمیم می‌پذیرند، با افزایش تقاضا همراه شوند و به صف خرید نیز برسند.

موضوع افزایش نرخ گاز در هاب‌های اروپایی در سال جاری به دلیل تاثیری که بر نرخ خوراک پتروشیمی‌هایی مانند «زاگرس» و «شفن» دارد، چالش‌های زیادی را در وضعیت سودآوری این شرکت‌ها ایجاد کرد و شاهد کاهش قیمت زیادی در سهام آن‌ها بودیم. طی ماه‌های اخیر و پس از تشدید بحران گازی اروپا و نگرانی از شروع فصل سرما، همواره انتقادهای زیادی بر فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مطرح بوده است و اکنون باید دید که تصمیم‌گیری در این زمینه تنها به عدم تغییر نرخ و سقف منجر می‌شود یا در ادامه شاهد تغییر این فرمول خواهیم بود. قیمت گاز طبیعی در دو هاب اروپایی تاکنون چیزی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد از سقف خود عقب‌نشینی کرده‌اند و طبق فرمول نرخ خوراک، اکنون قیمت ۳۰ سنت برای پتروشیمی‌ها لحاظ می‌شود که با وجود این کاهش شدید، سقف ۵هزار تومانی عددی حدود ۲۰ سنت را نشان می‌دهد.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که با توجه به این خبر مثبت و همچنین کاهش قیمت زیادی که این سهام طی چند ماه اخیر تجربه کرده‌اند، در روزهای آینده نیز تقاضا در این نمادها ادامه داشته باشد اما باید دید که آیا شرایط بازار اجازه تداوم روند صعودی را می‌دهد یا خیر.

بازگشت بازارهای جهانی
بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها امروز در اولین روز کاری هفته جدید میلادی کار خود را از سر می‌گیرند و در ساعات ابتدایی شاهد نوسانات اندکی در قیمت کالاهای پایه هستیم. نفت در شروع معاملات خود با کاهش ۱ دلاری به ۹۷ دلار رسیده است و طلا نیز حوالی ۱۶۸۰ دلار نوسان می‌کند و شاخص دلار در حال ورود دوباره به ۱۱۳ واحد است. در سمت دیگر اما مس روند رو به رشدی را شروع کرده و نزدیک به یک درصد رشد را نشان می‌دهد. خبر سیاست‌های اخیر روسیه در قبال دکتر مس باعث شده است که این کامودیتی با افزایش قیمت مواجه شود.

هفته گذشته برای بازارهای جهانی هفته پر آماری بود و افزایش شاخص PCE و کاهش نرخ بیکاری نشان داد که فدرال رزرو همچنان در جهت کاهش تقاضا به اندازه کافی موفق نبوده است و باید در انتظار اقدامات جدی‌تری در جهت افزایش نرخ بهره در نشست‌های بعدی باشیم. بازارهای جهانی هم‌اکنون یک افزایش ۰.۷۵ درصدی را در نشست ماه نوامبر پیش‌بینی می‌کنند. بنابراین در سمت بازارهای جهانی همچنان شرایط برای بورس تهران به خوبی دنبال نمی‌شود و چشم‌انداز مثبتی نیز نمی‌توان برای آن متصور بود.

تکنیکال ناجی بورس تهران می‌شود؟
همانطور که در گزارش‌ روزهای گذشته نیز تاکنون چندین بار اشاره شده است، محدوده ۱.۳۱ تا ۱.۲۹ میلیون واحد از اهمیت زیادی برای بورس تهران برخوردار است و می‌تواند نقطه‌ای برای برگشت بازار به سمت بالا باشد. همانطور که در تصویر نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، اندیکاتورها فعلا در وضعیت مساعدی قرار ندارند اما در محدوده حمایتی قابل قبولی قرار گرفته است. برای مثال اندیکاتور RSI همچنان در زیر محدوده ۳۰ واحد نوسان می‌کند و یکی از الزامات تداوم روند صعودی، برگشت این اندیکاتور به بالای مرز ۳۰ است تا شاهد خروج بازار از فاز اشباع فروش باشیم. در سمت دیگر اندیکاتور ایچی‌موکو نیز شرایط نامناسبی را دنبال می‌کند و تمامی اجزای آن در گارد نزولی قرار دارند. از منظر این اندیکاتور نیز در ابتدا نیاز است که خط کیجنسن افقی شود و خط کیجنسن با رفتن به زیر کندل‌ها، آن‌ها را به سمت بالا همراهی کند. بنابراین برای یک برگشت پایدار نیاز است که در روزهای آینده شرایط خوبی در بازار رقم بخورد تا شاهد تداوم روند صعودی باشیم اما برای فردا می‌توان به بازگشت به مدار صعودی امیدوار بود.

پیش بینی بورس فردا
بنابراین به طور کلی می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به نکات گفته شده، بورس فردا نیز در کلیت خود شاهد رونق بسیار بالایی نباشد اما حمایت تکنیکالی می‌تواند مانع از ریزش‌های بیشتر شود و انتظار می‌رود که در برخی صنایع به دلیل خبرها و یا گزارش‌های خوبی که منتشر شده است، شاهد تقاضای بهتری نسبت به کل بازار باشیم.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۹ مهر ۱۴۰۱

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار