پیش ‌بینی بورس فردا ۳۰ آبان ۱۴۰۱

بورس یکشنبه شاهد بازگشت نماگرهای به مسیر صعودی بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ به گزارش رصد روز،برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این...

بورس یکشنبه شاهد بازگشت نماگرهای به مسیر صعودی بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش رصد روز،برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز پس از یک برگشت قدرتمند از روند منفی روز گذشته، توانست بازدهی مثبتی را به ثبت برساند و ریزش خود را جبران کند. شاخص کل بورس در انتهای معاملات امروز توانست افزایش ۰.۸۳ درصدی را تجربه کند و شاخص هم‌وزن نیز با عملکردی بهتر با رشد ۱.۲۳ درصدی همراه شد. از نکات مثبت معاملات امروز بازار سهام، ورود دوباره سرمایه از سمت کدهای حقیقی بود به طوری که ۵۷ میلیارد تومان خالص خرید به ثبت رسید. در سمت دیگر اما ارزش معاملات نتوانست تغییر قابل توجهی داشته باشد و به یک عدد ۳۵۶۹ میلیارد تومانی بسنده کرد.

پس از کاهش نماگرهای تالار شیشه‌ای در روز گذشته، انتظارات برای برگشت سریع به مدار مثبت کمی دور از ذهن بود اما رنج‌های مثبتی که در برخی نماد گروه خودرویی در پایان معاملات شکل گرفت، بار دیگر بورس تهران را با لیدر قدیمی خود همراه کرد تا شاهد برگشت دوباره شاخص کل بورس به بالای کانال ۱.۴ میلیون واحدی باشیم. البته در این میان می‌توان دلایل دیگری را نیز برای برگشت بازار امروز شناسایی کرد.

همکاری بورس کالا و خودروسازان

یکی از دلایل افزایش تقاضا به گروه خودرویی در مدت اخیر، عرضه تولیدات این شرکت‌های خودروسازی در بورس کالا است که اکنون وارد فاز جدیدی شده است. در ابتدای این امر تنها شاهد برخی از تولیداتی که اغلب به عنوان محصولات لوکس شرکت‌ها شناخته می‌شدند بودیم اما اکنون با قطعی شدن خبر عرضه هزار دستگاه پژو ۲۰۷ و احتمال عرضه ۲۰۶ و سمند در آینده نزدیک، به نظر می‌رسد که تولیدات پرتیراژ خودروسازان نیز وارد این اتفاق مثبت خواهند شد.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند بخش عمده‌ای از تفاوت قیمت کارخانه و بازار را از جیب دلالان بازار خودرو به جیب شرکت‌های تولیدکننده وارد کند و خودروسازانی که سال‌هاست به دلیل قیمت‌گذاری دستوری با مشکلات و زیان‌دهی‌های سنگینی روبرو بوده‌اند، روزهای بهتری را پیش روی خود ببینند. در این بین نماد «کالا» به نمایندگی بورس کالا نیز در این روزها بسیار مورد توجه بورسی‌ها قرار گرفته است.

رشد آهسته و پیوسته دلار نیما

دلار نیمایی امروز خود را به بالای قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رساند و اکنون فاصله چندانی با کانال جدید ۲۸ هزار تومانی ندارد. این موضوع که مدتی است به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنایع و اهالی بازار سرمایه تبدیل شده است، ‌ می‌تواند سیگنال مناسبی را به بازار مخابره کند. چندی پیش و پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، ‌ فاصله نرخ نیما و فردوسی به حوالی ۳۰ درصد رسیده بود و در برهه‌ای با کاهش دلار در بازار آزاد به حوالی ۸ درصد نزول کرد. اکنون اما مدتی است که پس از سقف‌شکنی دلار فردوسی، بار دیگر فاصله بین این دو نرخ به بالای ۲۰ درصد رسیده و نگرانی بابت مشکلات شرکت‌های صادراتی که بخش عمده‌ای از بورس تهران را تشکیل می‌دهند، افزایش یافته است.

اکنون روند رو به رشد آن می‌تواند اتفاق مثبتی باشد و در صورتی که طی روزهای آتی بتواند به کانال بالاتر نفوذ کند، خبر خوبی برای بورس تهران خواهد بود. از این رو می‌توان انتظار داشت در روزهایی که نرخ دلار بازار آزاد از سقف تاریخی خود عقب‌نشینی کرده و نوسان اندکی دارد، رشد دلار نیمایی باعث ایجاد محرکی جدید برای ادامه صعود بورس تهران باشد.

انتظار برای روند متعادل

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد که فارغ از بحث تعداد اندکی صنایع همچون گروه خودرویی، دیگر صنایع روندی متعادل را در پیش گرفته‌اند و نوسانات مثبت یا منفی شدیدی را در آن‌ها مشاهده نمی‌کنیم. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران فعلا به دلیل وجود ابهامات قدیمی در سطح سیاسی و اقتصادی، احتیاط را اولویت فعالیت خود قرار داده‌اند و احتمال یک روند متعادل با نوسان اندک طی روزهای پیش رو، منطقی‌تر از دیگر احتمالات خواهد بود.

تحلیل شاخص کل بورس
تحلیل شاخص کل بورس

همانطور که در تصویر پیداست، شاخص کل بورس در نمودار تکنیکالی خود مسیر پرمانعی را در ادامه صعود خواهد داشت و طبق تحلیل امروز با برخورد به یکی از مقاومت‌های مشخص شده، روندی کاهشی به خود گرفت. پس از صعود پرشتاب بورس تهران و ثبت یک بازدهی ۱۵ درصدی برای نماگر اصلی بازار، بعید به نظر نمی‌رسد که بازار سهام برای مدت کوتاهی به استراحت نیاز داشته باشد و دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد. همانطور که در اندیکاتورها نیز پیداست، می‌توان اندک اصلاحی را برای شاخص کل بورس در روزهای پیش رو متصور بود. در اندیکاتور RSI یک مقاومت داینامیک وجود دارد که با توجه به حضور در محدوده بالای مرز ۷۰، قدرت بیشتری نیز خواهد داشت و می‌تواند روند صعودی را متوقف کند. در ایچی‌موکو نیز کندل‌ها از خط کیجنسن فاصله گرفته‌اند و ابرکومو در حال تشکیل یک دره است که می‌تواند در نقش یک آهنربا عمل کرده و کندل‌ها را به سمت خود بکشاند.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار