پیش بینی وضع هوا فردا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ / کاهش ۱۰ درجه ای دما در استان های شمالی

سازمان هواشناسی با اشاره به وقوع پدیده گرم‌باد و ذوب شدن برف در ارتفاعات نسبت به سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال کولاک برف و بهمن در برخی استان‌ها هشدار داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با اشاره به وقوع پدیده گرم‌باد و ذوب شدن برف در ارتفاعات نسبت به سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال کولاک برف و بهمن در برخی استان‌ها هشدار داد.

پیش بینی وضع هوا فردا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به حاکمیت جو پایدار در کشور تا سه شنبه (۱۶ فروردین) ازافزایش تدریجی دما و وزش باد نسبتا شدید جنوبی و کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل از سه شنبه خبر داد.

صادق ضیاییان  درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد:از امروز تا سه شنبه (۱۴ تا۱۶ فروردین) در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار حاکم است.

وی با اشاره به وزش باد گرم در برخی مناطق کشور طی امروز و فردا(۱۴ و۱۵ فروردین) گفت: در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل به‌ویژه در دامنه و ارتفاعات اردبیل و گیلان افزایش تدریجی دما و وزش باد نسبتا شدید جنوبی رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: اواخر وقت دوشنبه و سه شنبه در ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان افزایش ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود همچنین سه شنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل دما بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد و چهارشنبه (۱۷ فروردین) در برخی مناطق شمال غرب کشور رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود، همچنین سرعت وزش باد در غرب، شمال غرب، جنوب شرق و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز افزایش می‌یابد که خیزش گرد وخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد انتظار می‌رود.

به گفته ضیاییان پنج شنبه (۱۸ فروردین) در برخی مناطق شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز مرکزی رگبار پراکنده رخ می‌دهد همچنین در نیمه غربی، مرکز و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک بیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: از ظهر دوشنبه تا بعدازظهر سه شنبه دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.

پیش بینی وضع هوا فردا 15 فروردین 1401

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۵ فروردین‌ماه) نیمه‌ابری و به‌تدریج ابری و از بعد از ظهر وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و برای روز سه‌شنبه (۱۶ فروردین‌) قسمتی ابری تا نیمه ابری همراه با وزش باد گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۴ و ۱۵ فروردین‌) بندرعباس با دمای ۳۹ و ۳۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۳- و ۱- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی برای آسمان استان تهران طی امروز و فردا (۱۴ و ۱۵ فروردین) ابری و نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما و وزش باد ملایم و از دوشنبه کاهش نسبی دما و بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، آسمان استان تهران طی امروز تا بعدازظهر دوشنبه (۱۴ تا ۱۵ فروردین) قسمتی ابری گاهی نیمه ابری همراه با وزش باد ملایم و افزایش تدریجی دما و از بعد از ظهر دوشنبه تا پنجشنبه (۱۵ تا ۱۸ فروردین) نیمه ابری گاهی ابری همراه با وزش باد در برخی مناطق وزش باد شدید و گاهی خیلی شدید و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

همچنین از اواخر وقت چهارشنبه (۱۷فروردین) و طی روز پنج شنبه در بعضی ساعات بارش باران در برخی مناطق همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فیروزکوه با کمینه دمای منفی ۱ درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته بوده‌ است.

همچنین آسمان تهران فردا (۱۵ فروردین ماه) نیمه ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی سه‌شنبه (۱۶ فروردین ماه) قسمتی ابری تا نیمه‌ابری و وزش باد وگاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی از امروز تا سه‌شنبه در بیشتر مناطق کشور جو پایداری حاکم است، امروز و فردا با توجه به وزش گرم‌باد افزایش تدریجی دما و وزش باد نسبتا شدید جنوبی در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل به‌ویژه در ارتفاعات اردبیل و گیلان روی می‌دهد.

افزایش تدریجی دما در استان تهران

اواخر وقت فردا و سه‌شنبه در ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان افزایش ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. همچنین سه‌شنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل دما ۶ تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز چهارشنبه در برخی مناطق شمال غرب کشور رگبار پراکنده پیش‌بینی شده  و سرعت وزش باد در غر، شمال غرب، جنوب شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز افزایش می‌یابد که خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا را به‌دنبال دارد.

پنجشنبه در برخی مناطق شمال غرب، سواحل دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌‌های جنوبی البرز رگبار پراکنده روی می‌دهد. در نیمه غربی، مرکز و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک روی می‌دهد.

توصیف سامانه: وزش باد گرم جنوبی، افزایش دما و ذوب برف در ارتفاعات

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۵

نوع مخاطره: افزایش دما و ذوب شدن برف در ارتفاعات، وزش باد شدید در ارتفاعات گیلان و اردبیل، کاهش رطوبت.

منطقه اثر: گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات استانهای اردبیل، قزوین، البرز، تهران.

اثر مخاطره: افزایش دبی آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها به علت ذوب برف؛ احتمال کولاک و بهمن در ارتفاعات پوشیده از برف؛ افزایش پتانسیل آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع؛ احتمال آسیب به سازه‌های موقتی و سست، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی در دامنه و ارتفاعات گیلان و اردبیل.

توصیه: احتیاط در تردد در جاده‌های کوهستانی و فعالیت‌های کوهنوردی؛ اجتناب از اطراق و چادر زدن در مناطق بهمن خیز و حاشیه رودخانه‌ها؛ تمهیدات لازم برای پیشگیری از حریق در جنگل‌ها؛ اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع و عرصه‌های جنگلی و رها کردن آن؛ محکم کردن سازه‌های موقتی، تابلوهای تبلیغاتی، پوشش گلخانه‌ها و ..، مراقبت از محصولات کشاورزی آسیب پذیر از گرما.

توصیف سامانه: گرم باد و افزایش دما

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۵

نوع مخاطره: افزایش نسبی دما میانگین ۴ تا ۸درجه و وزش باد شدید در ارتفاعات به‌ویژه در ارتفاعات گیلان.

منطقه اثر: گیلان، مازندران

اثر مخاطره: احتمال خسارت به برخی محصولات کشاورزی و گلخانه‌ها.

توصیه: استحکام سازه‌ها و مدیریت دمای هوای داخل واحدهای گلخانه‌ای و مرغداری‌ها.

خودداری از برافروختن آتش در باغات، مزارع و عرصه منابع طبیعی.

خودداری از محلول پاشی، روغن پاشی و سم پاشی در باغات و مزارع به جهت حفظ سلامت کشاورزان و عدم هدر رفت، در هنگام وزش باد گرم.

ذوب شدن برف در ارتفاعات نسبت به سیلابی شدن مسیل‌ها

محافظت از بره‌ها و گوساله‌های تازه متولد شده در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش دما و وزش باد.

هوادهی و اطمینان از استحکام سازه خزانه برنج، در مناطقی که احیاناً خزانه گیری شده است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار