چالش دولت رییسی با حداقل دستمزد سال آینده

عدد سبد معیشت هر چه باشد به عنوان اولین آزمون دولت رییسی در رابطه با تحقق شعارهای انتخاباتی‌اش در حوزه معیشت خانوارهای کارگری معرفی می‌شود. زیرا از این طریق میتوان رویکرد دولت جدید نسبت به اجرای بند دو ماده ۴۱ قانون کار (تاثیر سبد معیشت د...

به گزارش رصد روز، عدد سبد معیشت هر چه باشد به عنوان اولین آزمون دولت رییسی در رابطه با تحقق شعارهای انتخاباتی‌اش در حوزه معیشت خانوارهای کارگری معرفی می‌شود. زیرا از این طریق میتوان رویکرد دولت جدید نسبت به اجرای بند دو ماده ۴۱ قانون کار (تاثیر سبد معیشت در حداقل دستمزد) را سنجید.

 طبق اعلام قبلی، قرار شده بود در جلسه دوشنبه ۴ بهمن کمیته دستمزد و نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی اعداد مربوط به سبد معیشت را اعلام کنند.

حالا اما فرامرز توفیقی، رییس کمیته دستمزد شورای عالی کار، می‌گوید: درباره درصد تاثیر هر مولفه در سبد معیشت، نظرات و نگاه‌ها متفاوت بود. در این باره بحث بسیار شد اما در نهایت به جمع‌بندی نهایی برای این که عدد سبد معیشت چقدر باشد، نرسیدیم.  البته درباره درصد وزنی هر عامل بسیار صحبت شد ولی به نتیجه‌ای نرسید. نیاز بود وزارت اقتصاد اطلاعات جدیدی بدهد تا بتوانیم درصد وزنی را نهایی کنیم.

او می‌افزاید: قرار شد دوشنبه جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار شود و در آن سبد معیشت تعیین شود چون شنبه دو هفته آینده قرار است درباره دستمزد سال ۱۴۰۱ تصمیم‌گیری شود.

توفیقی در تشریح جلسه دیروز عنوان می‌کند: دیروز نماینده وزارت اقتصاد و دارایی که قبلا گزارشی درباره سبد معیشت در بحث خوراکی و آشامیدنی و مولفه‌های موثر در سبد معیشت ارائه کرده بود، گزارش و نتایج جدیدی را درباره سایر مولفه‌های موثر ارائه کرد. سبد معبشت از خوراکی‌ها، مسکن، حمل‌ونقل، ارتباطات، مسکن و …تشکیل می‌شود. سالیان سال است که کمته دستمزد مطابق با فرمولی که از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کرده، بخش خوراکی سبد معیشت را جمع‌بندی می‌کند.

او ادامه می‌دهد: حالا هم به مدلاسیون بخش خوراک رسیده‌ایم اما هر عددی در این بخش اعلام کنم نمی‌تواند نشانگر عدد سبد نهایی باشد چون وزن تاثیر هر عامل بر سبد معیشت متفاوت است که برای آن هم باید تصمیم‌گیری شود.

این عضو شورای عالی کار می‌گوید: عدد سبد معیشت هر چه باشد به عنوان اولین آزمون دولت رییسی در رابطه با تحقق شعارهای انتخاباتی‌اش در حوزه معیشت خانوارهای کارگری معرفی می‌شود. زیرا از این طریق میتوان رویکرد دولت جدید نسبت به اجرای بند دو ماده ۴۱ قانون کار (تاثیر سبد معیشت در حداقل دستمزد) را سنجید.

توفیقی تصریح می‌کند: همین الان بدون اعلام سبد معیشت جدید، حداقل دستمزد از سبد سال قبل دو میلیون و ۷۵۰هزارتومان عقب است. امسال هر عددی به سبد معیشت اضافه شود این شکاف را بیشتر می‌کند. نه توقع بخش کارگری این است که شکاف یکساله حل شود نه توان دولت و کارفرما است که یکساله برطرفش کند اما خواست ما رفتن به سمت این تعادل و جبران کاهش قدرت خرید کارگری است.

این نماینده بخش کارگری درباره وضعیت تعیین مزد منطقه‌ای نیز عنوان می‌کند: سال گذشته مرکز پژوهش‌های سازمان تامین اجتماعی پذیرفت که تحقیق روی مساله مزد منطقه‌ای را انجام دهد، این پژوهش همچنان ادامه دارد اما یقینا نتایج آن به امسال نخواهد رسید.

از حرف تاجیک بد برداشت شده

روز گذشته خبرگزاری مهر به نقل از محمدرضا تاجیک، عضو شورای عالی کار، نوشت: «صحبت‌های غیرکارشناسی زیادی در مورد عدد سبد معیشت صورت گرفته و ارقامی در حدود ۱۲ میلیون تومان اعلام شده در حالی که به نظر می‌رسد سبد معیشت بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان باشد».

توفیقی درباره عدد اعلام شده برای سبد معیشت می‌گوید: از حرف آقای تاجیک بد برداشت شده است. نظر نویسنده متن به نظرات آقای تاجیک ورود کرده بود. هیچ عددی از سوی آقای تاجیک برای سبد معیشت اعلام نشده بود چون هنوز به اجماع عددی نرسیدیم.ضمن اینکه عدد نهایی و تلاش برای جبران شکافش با دستمزد رویکرد دولت رو نشان میدهد و مهم است اما درحال حاضر برای نمایندگان کارگری راه رسیدن به این عدد مهم است نه عدد نهایی.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط