چه بر سر بورس آمد و چگونه احیا می‌شود؟

جمعی از فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای خواستار حمایت و صیانت وزارت اقتصاد و سایر نهادهای حاکمیتی از جمله بانک مرکزی از بازار سرمایه به عنوان ثروت ملی شدند.

به گزارش رصد روز، روند نزولی بازار سرمایه هر روز بیشتر از دیروز امید سرمایه‌گذاران این بازار را نا امید می‌کند و باعث از بین رفتن سرمایه آنها می‌شود. به طوریکه شاخص کل بورس که سال جدید را در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد آغاز کرده بود، دوباره تا کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. این موضوع سبب شده تا جمعی از فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای با تاکید بر اینکه اعتماد از بازار سرمایه رفته است، از عملکرد بانک مرکزی انتقاد کرده و خواستار حمایت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی از بازار سرمایه شده‌اند.

در بخشی از این نامه با اشاره به بررسی‌های انجام شده آمده است که این بررسی‌ها رابطه علی و یک سویه‌ای را میان رشد نقدینگی و بازدهی بازار سرمایه نشان می‌دهد و «و رابطه عکس وجود نداشته است. به عبارت دیگر رشد نقدینگی منجر به تغییرات در بازدهی بازار سرمایه در ایران شده است. با توجه به نتایج بدست آمده توصیه می‌شود هنگام تدوین سیاست‌های پولی در سطح کلان، آثار ناشی از تصمیم‌های مزبور بر شاخص بازار سهام و سایر بازارهای مالی مد نظر قرار گیرند. همچنین اعمال سیاست‌­های برنامه­‌ریزی نشده و غیرمنتظره می­‌تواند منجر به بی‌­ثباتی در بازارهای مالی از جمله بازار سهام شود. هر چقدر شوک سیاست پولی در اقتصاد بزرگ‌تر باشد، منابع ایجاد شوک می‌تواند گسترده‌­تر باشد و به تبع آن نابسامانی بیشتری در اقتصاد ایجاد کند. با توجه به این امر، تلاش برای ایجاد انضباط پولی و مالی در دولت و پرهیز از اعمال سیاست­‌های غیرمنتظره و پیش­‌بینی نشده از اهمیت زیادی در بازار سهام ایران برخوردار است.»

وظایف قانونی بانک مرکزی

در بخش دیگری از این نامه آمده است: مطابق قانون، بانک مرکزی وظیفه دارد با اتخاذ سیاست‌های مناسب پولی، ضمن حفظ ارزش پول ملی، زمینه هدایت صحیح نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصاد و در نهایت رسیدن به هدف رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را فراهم آورد. این درحالی است که در سال گذشته ابتدا با کاهش و سپس با افزایش ناگهانی نرخ سپرده بین بانکی باعث ورود ناگهانی سرمایه‌ها به بازار بورس و در ادامه سبب بی‌اعتمادی به بازار و زمینه ریزش آن را فراهم نمود. قطعا این سیاست‌ها بی‌اعتمادی به سیاست‌گذار و فرار سرمایه به سمت خروج از اقتصاد ملی در قالب رمزارزها و خرید ملک در خارج شده است، آن هم در شرایط تحریم های ظالمانه که کشور نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار است»

راهکار های پیشنهادی

در بخش پایانی این نامه با تاکید بر ارزشمندی بازار سرمایه در شرایط کنونی، سعی شده است به اختصار، جمع‌بندی از راهکارهای کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در راستای برون رفت از این بحران ارائه گردد تا در صورت تایید سیاست‌گذاران ، بتوان هرچه سریع‌تر وارد مرحله اجرا شده و از خسارات آینده جلوگیری نماییم:

۱. اجرای تکلیف قانونی تخصیص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بورس از تاریخ تصویب قانون تا کنون

۲. الزام به بازگرداندن وجوه خارج­ شده از بورس توسط دولت در راستای ایفای نقش حمایتی بانک مرکزی از ثروت ملی

۳. تخصیص خطوط اعتباری بدون بهره به ناشران جهت خرید سهام خزانه

۴. تخصیص خطوط اعتباری خاص به نهادهای مالی جهت خرید سهام (کارگزاری‌ها، بانک‌ها، ناشران و …)

۵. کاهش نرخ بهره خطوط اعتباری بانک‌ها به فعالان بورس

۶. الزام مدیران شرکت‌های دولتی و زیر مجموعه‌هایشان و حتی بانک‌ها در راستای حمایت از سهام زیر مجموعه­‌های خود به ویژه سهامی که در دوره رونق از جانب این بخش‌ها واگذار شده ­است. شایان ذکر است طبق مصاحبه‌های اخیر ریاست محترم بانک مرکزی، ایشان معتقد است قیمت‌­های کنونی بازار سرمایه ارزنده است و به طور طبیعی این موضوع از نقطه نظر اقتصادی نیز توجیه‌­پذیر است .

۷. عدم الزام صندوق‌ها به خرید اوراق بدهی دولتی.

۸. ارائه تسهیلات به دارندگان سهام عدالت در جهت رفع نیاز آنها به فروش سهام در بازار و پذیرش سهام به عنوان وثیقه تسهیلات از جانب بانک‌های عامل.

۹. منطقی کردن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها با توجه به نرخ با ثبات ارز در سامانه نیما.

۱۰. عدم اتخاذ تصمیم و قوانین جدید تاثیرگذار بر بورس بدون هماهنگی با شورای عالی بورس.

۱۱. سپرده­‌گذاری مالیات نقل و انتقال سهام به مدت یکسال در صندوق توسعه بازار (بالغ بر ۱۸ همت).

۱۲. واریز جریمه تخلفات بازار سرمایه به صندوق توسعه بازار.

۱۳. حضور رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در جلسات هیات دولت و عضویت در شورای پول و اعتبار با حق رای جهت دفاع از منافع سهامداران در مواقع اتخاذ سیاست‌هایی که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌­دهد.

۱۴. کاهش نرخ بهره بین بانکی و سود سپرده بانکی در راستای حمایت از تولید و اجرای طرح­‌های توسعه­‌ای.

۱۵. همراهی با سازمان بورس اوراق بهادار برای انتشار اوراق توسط صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار در راستای حمایت این صندوق‌ها از بازار با توجه به ارزندگی قیمت سهام .

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار