چگونه از کودکان در برابر تاثیرات منفی اخبار ناگوار مراقبت کنیم؟

مراقبت از کودکان در برابر خبر‌های منفی و شوکه کننده یک موضوع مهم آرامش ذهنی است که والدین باید نسبت به آن دقت داشته باشند.

به گزارش رصد روز، شاید برای شما هم پیش آمده است که با خبر‌های ناگوار و تلخ رو به رو شده اید و برای صحبت کردن با فرزند خود و انتقال این نوع خبر‌ها با مشکل رو به رو شده باشید، همچنین ممکن است فرزند شما در خصوص اخبار منفی این روز‌ها مانند اخبار مربوط به کرونا سوال پرسیده باشد؛ بنابراین شما باید راهکار‌های لازم برای مراقبت از فرزندان در برابر اخبار تلخ و ناگوار را بدانید.

در مرحله اول توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد اجازه ندهید کودک زیر ۱۰ سال، اخبار‌های تلخ و شوکه کننده را رصد کند. البته نقش والدین در مرحله اول بسیار حائز اهمیت است؛ در صورتی که خبر شوکه کننده‌ای شنیدید در مورد آن جلوی فرزند خود صحبت نکنید.

با توجه با افزایش خبرها، سعی کنید تا حد امکان در حضور کودک اخبار را به میزان زیاد دنبال نکنید. البته باز هم رفتار والدین در این زمینه بسیار مهم است؛ در واقع طوری رفتار نکنید که فرزند شما احساس کند مخفی کاری می‌کنید.

توصیه می‌شود موقع شنیدن اخبار شوکه کننده و ناگهانی کنار فرزندتان باشید و با آرامش و توضیحات از سهمگین بودن حادثه کاهش دهید. بهتر است برای آرامش ذهن فرزند خود از اتفاق‌های خوبی که در اطرافتان صورت گرفته؛ مثال بزنید؛ همچنین می‌توانید با فعالیت یا بازی جدید حواس فرزند خود را به موضوع دیگری معطوف کنید.

معطوف کردن ذهن کودک  به سمت یک موضوع دیگر بهترین گزینه برای کنترل استرس، حفظ آرامش ذهنی و کاهش پیامد خبر شوکه کننده محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توانید در مکانی که فرزند شما احساس آرامش دارد حضور پیدا کنید و از او بخواهید تا صحبت کند. صحبت کردن باعث می‌شود ذهن او خالی شود و احساس آرامش بیشتری داشته باشد.

توصیه می‌شود مثال‌هایی از خودتان برای کنترل احساس در قالب داستان تعریف کنید تا بتوانید ذهن فرزند خود را آرام‌تر کنید. در صورتی که موفق نشدید شرایط روحی فرزندتان را آرام‌تر کنید؛ حتما از متخصصان روانشناسی کمک بگیرید.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار