کاهش عجیب تقاضا در بازارهای جهانی انرژی

بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته چهارم آبان ماه با افت تراز شاخص کل تا سطح 2 میلیون و 38 هزار واحدی مواجه شد. در این روزها رشد اخیر ارزش معاملات خرد شکسته شده و با کاهش تراز شاخص کل بار دیگر شاهد خروج جریان پول حقیقی از بازار سهام ه...

به گزارش رصد روز، بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد افت تراز کمتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت کاهش تراز شاخص کل بود. ریزش تراز شاخص‌های اصلی بازار سهام در معاملات روز چهار‌شنبه ضعیف بود. تغییرات منفی شاخص‌های سهامی در معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار سهام با خروج جریان پول حقیقی توان فتح سطح حمایتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را ندارد و حتی احتمال از دست رفتن سطح حمایتی این روزها نیز با ریزش قیمت جهانی نفت بالا رفته است. شرایط پیش‌ رو معاملات سهام با مرز حساس ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل مواجه است و روند آتی شاخص کل می‌تواند شرایط میان مدت بازار سهام را تغییر دهد.

روز چهارشنبه، شاخص کل و هم‌وزن فرابورس ایران عملکرد مشابه شاخص‌های اصلی بازار بورس را به ثبت رساندند اما افت تراز ضعیف‌تری داشتند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران بیانگر عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن بود؛ درحالی که شاخص کل هم‌وزن در بازار فرابورس ایران بازدهی مثبت داشت. روز معاملاتی اخیر شاخص‌های اصلی فرابورس ایران به جز شاخص کل هم‌وزن تماماً قرمز پوش بودند. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم با ۲۷ صدم درصد افت به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن با ۵ صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت استخراج نفت با ۵۲.۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت حمل و نقل با ۲۱.۲ میلیارد تومان و صنعت انبوه‌سازی با ۱۷.۹ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۱۳۸.۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فرآورده‌های نفتی با ۳۱.۴ میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۱۶.۱ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر
بورس تهران در روز ابتدای هفته قبل با خروج پول حقیقی از سهام و کاهش نوسانات شاخص ها مواجه شد. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته سوم مهرماه تراز ۵ همتی را تجربه کرده بود و در انتهای هفته آخر مهر به سطح ۴ همتی بازگشت و حتی مدتی در سطح ۳ همتی تثبیت شد؛ در روز ابتدایی هفته دوم آبان در سطح ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومانی قرار گرفت. در هفته قبل متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۱۱.۰۸ درصد افت به نسبت هفته سوم آبان تا سطح ۳ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومانی پایین آمد.

برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم مهر ماه منفی ۷۶۸ میلیارد تومان بود و در هفته سوم مهر تا منفی ۲ هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان افزایش داشت. این معیار در آخرین هفته مهرماه به منفی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید و اولین هفته آبان ماه را با خروج هزار و ۲۶۴ میلیارد تومانی پشت سر گذاشت. در هفته دوم مهر ماه نیز ۲ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان از ارزش مالکیت کدهای حقیقی بازار کاسته شد. در هفته سوم آبان شاهد برآیند ورودی پول حقیقی به سهام بودیم که آخرین بار در اولین هفته معاملات شهریور ماه امسال اتفاق افتاده بود این هفته اما بار دیگر برآیند جریان پول حقیقی چرخش داشت و در هفته قبل منفی ۶۰۴ میلیارد تومان بود.

تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته سوم آبان ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱ واحد بسته شد و در روز انتهایی هفته قبل تا سطح ۲ میلیون و ۳۸ هزار و ۸۷۵ واحدی افت داشت و بازدهی منفی ۸۳ صدم درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران در هفته قبل بر خلاف شاخص کل، رشد تراز داشت و از تراز ۶۹۸ هزار و ۷۶۸ واحدی تا تراز ۷۰۲ هزار و ۱۴۰ واحدی بالا آمد و ۴۸ صدم درصد رشد تراز یافت.

ارزش صف‌های خرید سهام تا روز سه‌شنبه هفته گذشته با افت شدید به ۹۴ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز در شرایط مشابه تا ۷۲ میلیارد تومان ریزش داشت. روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام افزایش ۳۶ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۳۲۳ درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به ۳۰۵ میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های خرید تا ۱۲۸ میلیارد تومان افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۳.۱ میلیون تومان روز سه‌‌شنبه تا ۲۲.۸ میلیون تومان کاهش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش یافت و از ۲۵ میلیون تومان روز سه‌شنبه به ۲۲.۶ میلیون تومان رسید. با این اوصاف همچنان شکاف سرانه خرید و فروش به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند و تنها در روز سه‌شنبه به نفع فروشندگان بوده است.

پیش بینی بورس شنبه
بورس تهران هفته آخر آبان ماه را با سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی ۷۵۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه بیست و هفتم آبان ماه، شاخص‌های سهامی رشد هفته سوم آبان ماه را تکرار کنند؛ احتمال افزایش ارزش معاملات تا سطح ۶ همتی وجود دارد و می توان به شکسته شدن سطح مقاومتی شاخص کل امید داشت و در صورتی که شاخص ها با افت تراز مواجه شوند؛ هفته آخر آبان ماه از بازپس‌گیری تراز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل دور می‌شود و احتمال از دست رفتن سطح حمایتی ۲ میلیون واحدی نیز به شدت افزایش می‌یابد. افزایش شدید ریسک سیاسی بازار سهام با تنش های این روزهای خاورمیانه، انتشار صورت های مالی شش ماهه شرکت ها، انتشار گزارش های عملکرد مهرماه شرکت ها، افت شدید قیمت نفت، رشد اندک قیمت فلزات در بازارهای جهانی، کما قیمت طلا و ارز در بازار آزاد، تحرکات جریان پول حقیقی در میان صنایع و افزایش احتمال آتش بس در غزه از سیگنال‌های ترند این روز‌های بازار سهام به شمار می‌روند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۴ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط