کاهش ۴.۸ درصدی تورم فصلی در بخش صنعت

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم فصلی بخش صنعت ۲.۳ درصد بوده است که در مقایسه با فصل قبل ۴.۸ واحد درصد کاهش داشته است.تورم سالانه ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه بندی شده به ۷۱ درصد رسید.

به گزارش رصد روز، مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی از شاخص قیمت تولیدکننده در فصل پاییز ارائه کرده است. بر اساس گزارش این مرکز، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالا‌های خود در داخل کشور نسبت به فصل پیش (تورم فصلی)، فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) و چهار فصل منتهی به پاییز سال جاری (تورم سالانه) اعلام شده است.

تورم فصلی در پاییز نسبت به فصل گذشته ۲.۳ درصد بوده است که در مقایسه با فصل قبل ۴.۸ واحد درصد کاهش داشته است. تورم نقطه به نقطه ۳۵ درصد گزارش شده که نسبت به فصل قبل، ۲.۶ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد. تورم سالانه نیز ۳۱.۹ درصد بوده که در مقایسه با فصل تابستان ۲.۷ درصد افزایش داشته است.

بیشترین تورم فصلی مربوط به ساخت مواد و فراورده‌های شیمیایی با ۱۲.۳ درصد است. کمترین تورم فصلی نیز به ساخت فلزات پایه برمی گردد که منفی ۴.۶ درصد است.

بیشینه تورم نقطه به نقطه مربوط به ساخت انواع آشامیدنی‌ها است با رقم ۶۲.۲ درصد و کمینه این تورم، تورم ساخت کاغذ و محصولات کاغذی است که ۱۹.۷ درصد گزارش شده است.

بیشترین تورم در سه نوع تورم ذکر شده به تورم سالانه ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه بندی شده در جای دیگر مربوط است که در فصل پاییز ۷۱ درصد بوده است. کمترین تورم سالانه نیز ۱۵.۶ درصد و درخصوص ساخت کُک و فراورده‌های حاصل از پالایش نفت است.

درصد تغییر تورم سالانه بخش صنعت نیز نشان می‌دهد پس از سال ۹۶، تورم در بخش صنعت بیش از ۴ برابر شد. بطوری که بخش صنعت از ۱۳.۳ درصد تورم سالانه در سال ۹۶ به تورم سالانه ۵۸.۶ درصد در سال ۹۷ رسید. هرچند روی همان عدد ثابت نماند و در سال‌های آتی نوساناتی را تجربه کرد، اما کمترین میزان پس از سال ۹۶، رقم ۳۱.۷ درصد بود که مربوط به سال ۹۸ می‌شد.

تورم ۲.۳ درصدی بخش صنعت/ تورم سالانه ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه بندی شده به ۷۱ درصد رسید

به طور کلی در دهه گذشته کمترین نرخ تورم سالانه برای بخش صنعت به سال ۹۴ و بیشترین آن به سال ۱۳۹۷ بر می‌گردد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار