کفایت سرمایه بانکهای بورسی در چه وضعیتی است؟

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]اهمیت کفایت سرمایه آنجا مشخص می شود که این مقدار ملاک مطمئنی برای سنجش ثبات مالی شبکه بانکی کشور است. البته باید این موضوع را اضافه کر...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]اهمیت کفایت سرمایه آنجا مشخص می شود که این مقدار ملاک مطمئنی برای سنجش ثبات مالی شبکه بانکی کشور است. البته باید این موضوع را اضافه کرد که سلامت گردش مالی یکی دیگر از شاخصه هایی است که با کفایت سرمایه می توان به آن پی برد. کفایت سرمایه بانکهای بورسی در پایان سال ۱۴۰۰ از چند اتفاق خوب و بد حکایت دارد. [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بررسیها نشان میدهد که از مجموع ۱۹ بانک بورسی در پایان سال ۱۴۰۰ تنها ۶ بانک از کفایت سرمایه مناسبی برخوردارند که اصلا آمار قابل قبولی نیست. به عبارت دیگر تنها ۳۲ درصد بانکهای بورسی از وضعیت مطلوب برخوردار هستند و سایر بانکها ریسگ سپرده و سرمایه گذاری بالایی دراند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که از این تعداد ۷ بانک کفایت سرمایه منفی دارند و در بین بانکهای که کفایت سرمایه مثبتی دارند ۲ بانک نسبت به سال ۹۹ در این مقدار دچار کاهش شدند که نشان میدهد وضعیت در شبکه بانکی کشور اصلا جالب نیست.

گفتنی است بانک مرکزی برای تمامی مؤسسات مالی و بانک‌ها، حداقل نسبت کفایت سرمایه را ۸ درصد معین کرده که این گزارش حاکی است تنها ۶ بانک این استاندارد را دارند و سایر بانکها زیر این مقدار قرار گرفته اند.

مقایسه کفایت سرمایه بانکهای بورسی

 

نام بانک یا مؤسسه اعتباری

درصد کفایت سرمایه در پایان سال ۱۴۰۰

درصد تغییر نسبت به سال ۹۹

خاورمیانه

۱۳.۱ ۱
پاسارگاد ۱۱.۰۲

۰.۷۲+

کارآفرین

۱۰.۹۸ ۰.۱۵+
سینا ۸.۷

۰.۶+

سامان

۸.۴۵ ۶.۳+
ملت ۸.۲

۱.۰۹+

قرض الحسنه رسالت

۴.۹ ۳.۷۳+
پست بانک ۳.۸۹

۲.۷۵

اقتصاد نوین

۳.۸۲ ۰.۲۳-
تجارت ۲.۹۲

۰.۵۶+

صادرات

۲.۵ ۲.۴۵+
اعتباری ملل ۱.۲۵

۰.۲-

ایران زمین

۰.۴۳- ۰.۱۳-
گردشگری ۳.۸۶-

۰.۲۶+

سرمایه

۶- ۱+

پارسیان

۷.۷۷-

۲.۲۶-

شهر ۱۹.۳-

۱۱.۸۵+

دی

۳۹- ۸-
آینده ۱۵۶.۹-

۳۵-

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار