کمبود شیرخشک نداریم/ رفع ۹۹ درصد نیاز دارویی کشور از طریق تولیدات داخلی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ۹۹ درصد نیاز دارویی‌مان را می‌توانیم از طریق داروهای تولید داخل برطرف کنیم.

به گزارش رصد روز ، «محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و دارو  در واکنش به انتقاد برخی از انجمن‌‌های بیماران مبنی بر اینکه بعضی داروهای تولید داخل به برخی بیماران نمی‌سازد، گفت: انجمن‌‌ها به جای آنکه چنین چیزهایی را بگویند، به ما دو مدرک علمی در این خصوص نشان دهند. ما ثبت عوارض دارویی در کشور داریم تا هر موردی است به صورت مستند به ما معرفی کنند، ما هم مرتب این چیزها را می‌شنویم و شفاها این صحبت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهم خوشبینانه به این موضوع نگاه کنم، سوال این است که چرا چنین مواردی به ما منعکس نمی‌شود و اگر بخواهیم از نگاه دیگر در مورد این موضوع صحبت کنیم، پشت این مسئله شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را می‌بینم که این حرف‌ها را می‌زنند، در هر حال هر صحبت مستندی با ما شود، مطمئن باشید که رسیدگی خواهیم کرد.

شانه‌ساز ضمن اشاره به خودکفایی در زمینه‌ی دارو گفت: ما ۹۹ درصد نیازمان را می‌توانیم از طریق داروهای تولید داخل برطرف کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا اکنون کمبود شیرخشک متابولیک در بازار وجود دارد؟ گفت: خیر، شیرخشک‌های متابولیک جزو اقلامی است که در کل دنیا کم مصرف است و تولید کننده‌های محدودی هم دارد و البته این به معنای آن نیست که ما نتوانیم تولید کنیم، بلکه برای شرکت‌های تولید کننده‌ ما این موضوع از نظر اقتصادی منطقی نیست، ولی از نظر تکنولوژی تولیدش آنقدر چیز پیچیده‌ای نیست که نتوانیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه یک الی دو شرکت هم تقاضای تولیدش را به ما دادند و ما تشویق می‌کنیم که این اجناس در داخل تولید شود. برای شیرخشک معمولی هم اصلا واردات خارجی نداریم و همه تولید داخل است.

 

 

ایلنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار