گران شدن ۵۰ درصدی قیمت دخانیات با افزایش هزینه های تولید

تاجدار گفت: در سایه افزایش هزینه‌های تولید، دخانیات داخلی حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

به گزارش رصد روز، تاجدار رئیس انجمن دخانیات کشور در نشست خبری این انجمن اظهار کرد: بازار مملو از سیگار‌های قاچاقی است که در هر استان و بر اساس طبع ساکنان منطقه وارد می‌شوند که در مجموع  بیش از ۵۰۰ نوع محصول دخانیات قاچاق داریم.

او افزود: این در حالی است که کمیسیون تلفیق به دنبال افزایش عوارض و مالیات دخانیات است. در سال ۹۹ مالیات شرکت‌های دخانی از ۱۰ تا ۴۰ درصد بود؛ مالیات بر ارزش افزوده هم ۱۵ درصد و حق انحصار آن هم ۲ درصد بود،البته عوارض کالا‌های آسیب رسان هم که یکی از آن‌ها دخانیات است به آن اضافه شد.

 

او با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی تولید سیگار در کشور از افزایش قیمت سیگار‌های داخلی داد و گفت: در مجموع مالیات صنعت دخانیات در سال ۹۹ بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که با افزایش قیمت‌ها این مقدار افزایش هم پیدا کرد. در چند ماه اخیر بانک مرکزی و وزارت صمت هم همکاری مناسبی داشتند.

تاجدار با اشاره به حجم بالای قاچاق و تفاوت کالا‌های قاچاق با تولیدات داخل بیان کرد: آنچه که به صورت آشکار در کف بازار‌های تهران و سایر شهر‌ها به فروش می‌رسد تنها بخشی از سیگار‌های  با گرید a و b هستند و ما بقی آن‌ها کیفیت پایین تری از سیگارهای داخلی دارند. گرید‌های پایین تر به شدت تحت تاثیر قیمت بوده و با افزایش قیمت به سرعت مصرف کننده را به سمت کالا‌های قاچاق می‌کشند.

بیش از ۵۰۰ نوع سیگار به کشور قاچاق می‌شود

این مقام مسئول اظهار کرد:مالیات برای هر نخ سیگار برند بین‌المللی ۵۰ تومان و برای هر کارتن ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. قیمت پایه سیگار تولیدات داخل ۲ میلیون تومان و برای سیگار خارجی ۵ میلیون تومان است. با دریافت مالیات از هر نخ سیگار تولیدکنندگان داخلی به شدت آسیب خواهند دید. پیش از این نرخ ۴ و ۲۰۰ برای عوارض گمرکی در نظر گرفته می‌شد و حالا با حذف این مقدار و افزایش هزینه‌های تولید، برند‌های داخلی حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت. این به معنای فراهم شرایط برای  ورود کالای قاچاق به بازار است.

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط