گزارش پایان بورس امروز دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ / رشد هزار واحدی شاخص کل

گزارش پایان بورس امروز دوشنبه 7 شهریور 1401، بازار سرمایه در نخستین روز اجرای دامنه نوسان هفت درصدی سبزپوش شد و برخلاف روز گذشته روندی صعودی به خود گرفت.

به گزارش رصد روز، گزارش پایان بورس امروز دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱، بازار سرمایه در نخستین روز اجرای دامنه نوسان هفت درصدی سبزپوش شد و برخلاف روز گذشته روندی صعودی به خود گرفت.

گزارش پایان بورس امروز دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱

شاخص کل بورس امروز با ۱۰۴۹ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۴۵ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم توانست ۲۰۷۵ واحد افزایش یابد و رقم ۴۱۰ هزار و ۶۳۳ واحد را ثبت کند. در این بازار ۳۱۴ هزار معامله انجام شد که ۳۴ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال ارزش داشت.

فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سرمایه‌ گذاری گروه توسعه ملی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس هم با صعودی هشت واحدی در رقم ۱۹ هزار و ۳۱۴ واحد ایستاد. در این بازار ۱۹۶ هزار معامله به ارزش ۱۴۱۹ میلیارد ریال انجام شد.

آهن و فولاد غدیر ایرانیان، پلیمر آریاساسول و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل بانک دی، فرابورس ایران، صنایع مادیران و پویا زرکان آق‌دره نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

بر اساس این گزارش، با پیشنهاد شرکت‌های بورس و فرابورس و تصویب هیات مدیره سازمان بورس، دامنه نوسان در بازارهای اول بورس و فرابورس با افزایش یک درصدی از امروز به مثبت و منفی هفت رسید.

 شاخص کل امروز با افزایش حدود یک هزار واحدی همراه شد که عملاً می‌توان گفت نسبت به روز گذشته تغییری را تجربه نکرد. همچنین نگاهی به روند تغییرات شاخص کل در طول روز نشان می‌دهد که از میانه بازار شاهد کاهش شاخص کل بودیم که حاکی از افزایش فشار فروش است.

گزارش پایان بورس امروز دوشنبه 7 شهریور 1401

 این موضوع بیش‌تر ناشی از معاملات منفی نمادهای فلزات اساسی است؛ معاملات منفی فلزات اساسی پس از بازگشایی بازارهای جهانی شاید دلیل معاملات منفی امروز این گروه باشد. فولاد با ۵۶۳ واحد و فملی با ۴۲۵ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. بر خلاف فلزات اساسی،‌ نفت معاملات مثبتی را تجربه کرد و همچنان نفت برنت بالای ۱۰۰ دلار معامله می‌شود با این وجود شاهد معاملات قوی در ‌پالایشی‌ها نبودیم و معاملات این گروه در محدوده صفر تابلو دنبال شد. این در حالی است که این امید وجود داشت بازگشایی بازارهای جهانی، بتواند محرکی برای شاخص کل به ویژه برای اوره سازان و پالایشی‌ها باشد. با این وجود به نظر می رسد که صحبت‌های رییس فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره و همچنین شرایط نه چندان مناسب اقتصاد چین،‌ ترس را به جان بازارهای جهانی انداخته است.

فشار فروش در برجامی‌ها هم همچنان بالاست و به طور مشخص خودرویی ها شاهد بیش‌ترین عرضه در معاملات امروز بود این در حالی است که ارزش گذاری بلوک خساپا هم نتوانست رنگ سبز را به خودرویی ها برگرداند. بانکی ها اما امروز نسبت به خودرویی ها معاملات متعادل‌تری را دنبال کردند.

شاخص هم وزن هم با افزایش بیش از ۲هزار واحدی دوباره وارد کانال ۴۱۰ هزار واحدی شد و برخلاف شاخص کل،‌در طول روز روند افزایشی خود را حفظ کرد؛ موضوعی که نشان می دهد برخلاف نمادهای بزرگ، شرایط تقاضا در نمادهای کوچک بازار بهتر بوده است. هر چند که در خصوص شاخص هم وزن هم هر چقدر به پایان بازار نزدیک می شدیم،‌ شیب افزایش شاخص کم تر می شد که نشان از افزایش فشار فروش در کلیت بازار است.

ارزش معاملات خرد امروز دوباره به زیر سه هزار میلیارد تومان رسید و برابر با ۲هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان بود.

امروز ۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که نشان می‌دهد نسبت به روز گذشته،‌ شدت خروج پول حقیقی کاهش یافته است؛ روز یکشنبه شاهد خروج ۲۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. با این وجود روند ورود (خروج) پول حقیقی در طول معاملات امروز نشان می دهد که از میانه های بازار شاهد افزایش فروش حقیقی‌ها بودیم؛ تا ساعت ۱۱،‌ حقیقی‌ها حدود ۲۴ میلیارد تومان وارد بازار کردند اما در یک ساعت و نیم پایانی بازار شاهد خروج ۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.

وبانک امروز با ورود حدود ۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی،‌ رکورددار بازار امروز بود؛ ذوب با ۲۲ و خراسان با ۱۳ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی ورود پول حقیقی بودند. در نقطه مقابل، شستا و خاور با ۱۴ و سامان با ۱۲ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

گروه فلزات اساسی با حدود ۳۰ میلیارد تومان،‌بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند؛ زراعت با ۹ و انبوه‌سازی با ۵ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی ورود پول حقیقی قرار داشتند. در نقطه مقابل، بانک ها و موسسات اعتباری با ۲۳، بیمه و صندوق بازنشستگی با ۱۳ و استخراج کانه‌های فلزی با ۸ میلیارد تومان نیز بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

نقشه بازار بورس امروز دوشنبه 7 شهریور 1401

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار