یک چهره سیاسی اصلاح‌ طلب: محمدرضا خاتمی و مصطفی معین از کاندیداهای احتمالی هستند که برنامه دارند/ افراطیون سیاسی‌ مانع اجرای برنامه‌های اصلاح طلبان هستند

چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: مهمترین عاملی که اصلاح طلبان نمی توانند برنامه هایشان را آن گونه که می خواهند و مطلوبشان است اجرا کنند، افراطیون سیاسی هستند.

به گزارش رصد روز ،«فاطمه راکعی»، چهره سیاسی اصلاح طلب، در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ ابتدا باید به سراغ مانیفست بروند یا به سمت تعیین ساختار حرکت کنند؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: ساختار شورای عالی سیاستگذاری باید ترمیم و تقویت شود. شورای هماهنگی اصلاح طلبان که در حال حاضر به جبهه هماهنگی اصلاحات تغییر نام یافته، مجموعه حدود ۳۰ حزب شناخته شده و فعال اصلاح طلب هستند که از قبل هم بودند و کارهایی را با هم اندیشی با یکدیگر انجام می دادند، معمولا هم در دوره های انتخابات حضور پیدا کرده و فعال می شدند.

او افزود: اما با تجدیدنظری که در این ساختار پیش آمد و با پیشنهاد بعضی از اصلاح طلبان شاخص، بنا شد فقط مجموعه جبهه اصلاحات به احزاب اکتفا نکنند بلکه از شخصیت های ملی که هر کدامشان در سطح ملی وزنه ای بوده و اعتباری و طرفدارانی دارند و به بیانی سخنانشان برای بسیاری افراد در جامعه حجت است، اینها هم به شورای هماهنگی دعوت شوند.

راکعی ادامه داد: این مهم، رخ داد و تعدادی از عزیزان به این شورا دعوت شدند و این شورای جدید که علاوه بر ۳۰ حزب شامل تعدادی از اشخاص حقیقی اصلاح طلب بود تحت عنوان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تشکیل و قرار شد، علاوه بر اینکه در زمان انتخابات به صورت فعالانه دور هم جمع شوند تا تصمیمی اتخاذ کنند درباره سایر مسایل اصلاح طلبان هم، این شورا وجود داشته باشد و تصمیم گیرنده باشد.

راکعی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل اتفاقاتی که رخ داده به ویژه درباره مجلس ۹۸، عارف و موسوی لاری متاسفانه بدون طرح مسئله در شورای عالی سیاستگذاری، خودشان را از این شورا کنار کشیدند و برای ما هم درست تبیین نشد که چرا کنار کشیدند. ضمنا برخی از بزرگوارانی که به عنوان شخصیت حقیقی دعوت می شدند حضورشان، آنچنان جدی و پر رنگ نبود این مسائل به هیچ وجه ساختار وجودی شورای عالی را نفی نمی کند.

این چهره سیاسی عنوان کرد: بر این باورم که ساختار شورای عالی سیاستگذاری قابل بازسازی است. شورای هماهنگی اصلاحات که در درون شورای عالی است شخصیت های حقیقی که حضور داشتند باید مجددا دعوت شوند و زمان بگذارند اگر جدی هستند وگرنه این ترکیب باید تغییر کند، یعنی اشخاص حقیقی تغییر کنند و کسانی دعوت شوند که حتما این دغدغه را دارند که در سطح شورای عالی اصلاح طلبان می توان کارهای بزرگی را انجام داد و باید حضور پررنگ پیدا کنند. تا جایی که بنده خبر دارم در این زمینه کارهایی در حال انجام است و لزومی ندارد که به سالهای قبل بازگردیم. به هر حال شورای هماهنگی وجود داشت شاید به دلایلی تشخیص داده شد که آن شورا به شورای عالی تبدیل شود. شورای عالی باید ترمیم شود و رییس و نایب رییس آن هم مشخص شوند و به سرعت به کارهای خود ادامه دهد. شورای هماهنگی هم کار خودش را انجام دهد و همواره در کنار هم کار کنند.

او اظهار کرد: به نظر من همواره جبهه هایی که می آیند و فراگیر هستند و در یک سطح عالی، مشمول همه احزاب می شوند و با هم سیاستگذاری و همفکری می کنند هر چه اعتلا پیدا کنند به نفع حضور جدی اصلاح طلبان در کشور است. آن ساختار چون یک سطح بالاتر از شورای هماهنگی است، ایجاد شده و در انتخابات مجلس و شورا موفق بوده علی رغم مسائلی که همیشه در مورد این گونه نهادها وجود دارد و مجددا باید اصلاح شود.

فاطمه راکعی درباره برخی انتقادها مبنی بر اینکه اصلاح طلبان در حاشیه نشستند و شکست خود در انتخابات مجلس ۹۸ را شاهد بودند در حالی که بیشتر و بهتر از اینها می توانستند تلاش کنند؟ تصریح کرد: اصلاح طلبان از انتخابات عقب ننشستند و با همه ظرفیت مان آمده بودیم اما وقتی که به طور جدی و مهندسی شده، همه چهره های شاخص اصلاح طلب رد شدند کاندیدایی باقی نماند که بتوانیم، معرفی و حمایت کنیم. کسانی هم از اصلاح طلبان بر این باور بودند که با وجود چنین شرایط به وجود آمده توسط نظارت استصوابی باید حضور داشته باشند اما نتیجه ای نداشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان برای این دوره از انتخابات کاندیدایی دارند که نگران رد صلاحیت آن نباشند؟ گفت: اخیرا لیست هایی به صورت غیررسمی منتشر شد و در همان لیست های گمانه زنی، چهره های بسیار شاخص اصلاح طلبان از جمله محمدرضا خاتمی و مصطفی معین و غیره بودند. همواره چهره های شاخص اصلاحات در صحنه سیاست کشور بودند و نقش ایفا کردند.

راکعی افزود: از این رو چطور ممکن است بعد از سالها که به تجربه و اعتبار سیاسی آنها روز به روز افزوده شده با برنامه در عرصه انتخابات حضور پیدا نکنند. این چهره ها از مدتها پیش هم برنامه هایی داشتند و برنامه هایشان را به روز می کنند. به هر روی ساختار اصلاح طلبی در کشور پویا است و خود را نقد درونی می کند و همه هدفشان به یاری خدا خدمت به مردم و رفع معضلات کشور به صورت مبنایی و زیربنایی، است.

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش اضافه کرد: در دوره خاتمی مجلس و دولت که در اختیار اصلاح طلبان بود اقدامات بزرگ مبنایی در سطح ملی و بین المللی صورت گرفت. متاسفانه دولت در سایه همواره به خودش حق می دهد که حضور داشته باشد نه اینکه نقد کند بلکه چوب لای چرخ دولت ها بگذارد مخصوصا دولت اصلاح طلب که شاهد بودیم که چه اقداماتی انجام دادند.

این چهره سیاسی تاکید کرد: مهمترین عاملی که اصلاح طلبان نمی توانند برنامه هایشان را آن گونه که می خواهند و مطلوبشان است، اجرا کنند افراطیون سیاسی هستند که این اجازه را نمی دهند، وگرنه اصلاح طلبان بهترین برنامه ها را دارند و دلسوزانه با دغدغه عمیق انسانی و اجتماعی می توانند کشور را اداره کنند.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

برنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار