بدهی های ایران خودرو دیزل ۵۲.۰۰۰ میلیارد ریال بیشتر از دارائیهایش

اتفاقی که این روزها در این مجموعه خودرویی در حال افتادنست نگرانی هایی را برای سهامداران ایجاد می کند که باید دید چه توضیحی در مورد چنین چالشهایی وجود خواهد داشت.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، ایران خودرو دیزل از شرکتهای زیر مجموعه ایران خودرو است که مدیریت آن را محمد زالی بر عهده دارد و با ۴ میلیارد و ۹۸۹ میلیون سهم در بازار پایه زرد فرابورس فعالیت می کند.

اتفاقی که این روزها در این مجموعه خودرویی در حال افتادنست نگرانی هایی را برای سهامداران ایجاد می کند که باید دید چه توضیحی در مورد چنین چالشهایی وجود خواهد داشت.

ایران خودرو دیزل که تمامی اعضای هیئت مدیره آن موظف هستند ، ۱ میلیارد از سهام خود را در اختیار ایران خودرو می بیند و شرکت سرمایه گذاری سمند نیز ۱ میلیارد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

محمد زالی و همکارانش در این گروه خودرویی با اینکه در آمار تولید و فروش عملکرد قابل قبولی دارند اما در بخش نتایج که در صورتهای مالی شرکتها متبلور است رضایت بخش عمل نکردند و در نتیجه آنچه که برای آنها رخ داد شاید بسیاری از سهامداران را نا امید کرده باشد.

 

*بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری ۶۸ میلیارد تومانی ایران خودرو در املاک + سند

عملکرد ضعیف ایران خودرو ریشه در ساختار مدیریتی دارد؟

آینده شاخص خودرویی در بازار بورس

 

موضوعی که باید درباره بازدهی سود و زیان شرکتها به آن توجه کرد سود و زیان خالص آنهاست که در این بخش این شرکت زیرمجموعه ایران خودرو با تحقق ۲.۹۹۸ میلیارد ریال زیان خود را در مضان انتقاد کارشناسان قرار داد.

 

زیان انباشته ایران خودرو دیزل ۱۱.۵ برابر سرمایه ثبت شده 

 

از طرفی زیان انباشته این شرکت نیز رقم ۵۸.۱۴۲ میلیارد ریال را نشان می دهد که برای حل موضوعات موجود در این شرکت باید آستین همت را بالا زد. زیرا این رقم ۱۱.۸ برابر سرمایه ثبت شده شرکت است و یا به عبارت دیگر زیان انباشته آن ۱۰۶۵ درصد بیشتر از سرمایه ثبت شده آن است.

 

پیشی گرفتن عجیب بدهی ها از دارائیها

 

نگاهی به وضعیت دارائیها و بدهی ها بیانگر سوءمدیریت مالی در این مجموعه است. برای پی بردن به این موضوع کافیست به رقمهای ثبت شده به عنوان دارائی و بدهی نگاه کرد. این شرکت خودرویی که رقم دارئیهای خود را ۳۴.۶۳۱ میلیارد ریال در پایان سه ماهه ۹۹ می بیند در مقابل رقم ۸۷.۶۲۴ میلیارد ریال را به عنوان جمع بدهی ثبت کرده است که این نشان می دهد بدهی های ایران خودرو دیزل بیش از ۵۲ هزار میلیارد ریال از دارائیهای آن بیشتر است.

 

*بیشتر بخوانید:

از کاهش ۸۸ درصدی فروش تا افزایش ۲۹ درصدی نرخ فروش تولید محور خودرو

مدیران چندشغله ایران خودرو تردیدهای پیش رو

سهامداران مؤسسه اعتباری توسعه در بلاتکلیفی ادامه دار

 

این آمار نا امید کننده محصول هر سبکی از مدیریت است نیاز به اصلاح عمیق و جدی دارد که باید امیدوار بود که اتفاق بیفتد زیرا دود حاصل از این ماجرا بدون شک در چشم سهامداران خواهد رفت.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار