صادرات ورق فولادی چین کاهش یافت

بر اساس آخرین داده‌های چین، مقادیر صادرات محصولات ورق فولادی چین برای چهارمین ماه متوالی در ماه سپتامبر کاهش می‌یابد.

به گزارش رصد روز، صادرات ورق فولادی شامل ورق گرم، ورق فولادی با ضخامت بالا، ورق سرد و ورق گرم گالوانیزه می‌شود.

به نقل از متال بولتن، در مقایسه ماهانه حجم صادارت ورق گرم در ماه سپتامبر، ۱۴درصد کاهش یافت و به قیمت ۵۵۱۱۷۶ یوآن در تن رسید. این درحالی است که در ماه آگوست کاهش ۳۱درصدی مشاهده شد. گرچه در مقایسه سالانه، میزان صادرات ورق گرم ۱۸درصد افزایش یافت.

در ماه سپتامبر، عربستان صعودی بیشترین میزان ورق گرم را از چین وارد کرد، در حالی که ویتنام پنجمین کشور در آمار صادرات ورق گرم از چین بوده است. در ماه آگوست نیز عربستان صعودی در صدر جدول بود و ویتنام در ردیف دوم قرار داشت.

بر این اساس یک کارشناس صنعت در شرق چین می‌گوید: چشم‌انداز نامعلوم بازار یاعث شده است تا خریدارن از سفارش مقادیر بالا صرف‌نظر کنند که این مسئله باعث کاهش میزان صادرات فولاد چین می‌شود.

تقاضای کم مداوم و همچنین کاهش ارزش یوان چین موجب نزول قیمت صادرات بازار چین به پایین‌ترین میزان خود در حدود دوسال شده است.

بر اساس ارزیابی فست‌مارکتز، شاخص قیمت صادارت ورق گرم، فوب بندر اصلی چین در روز ۲۴ اکتبر (۲آبان) ۵۳۵دلار به ازای هر تن بود که نسبت به ۱ آگوست (۱۰ مرداد) ۷۸٫۱۶درصد کاهش یافت. این کالا در تاریخ مذکور با قیمت ۶۱۳٫۱۶دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

رونق واردات ورق گرم

حجم واردات ورق گرم چین از شروع سال ۲۰۲۱، در ماه سپتامبر به بیشترین میزان خود رسید. واردات این محصول از بزرگترین عرضه‌کننده، ژاپن، تقریبا نسبت به ماه گذشته دو برابر شد.

چین در ماه سپتامبر ۲۲۹۳۹۸ تن ورق گرم وارد کرد که نسبت به ماه گذشته ۶۸درصد و نسبت به سال گذشته ۳۳درصد افزایش یافت.

ژاپن، ۱۱درصد این مقدار را معادل ۱۷۷۰۱۷تن ورق گرم را به چین صادر کرد که نسبت به ماه آگوست ۹۴درصد افزایش یافت. میزان واردات این محصول در ماه آگوست ۹۱۲۰۸تن بود.

میزان واردات ورق گرم از کره جنوبی در ماه سپتامبر به ۲۹۷۱۲تن رسید که نسبت به ماه آگوست ۳۹درصد افزایش یافت. درحالی که واردات از روسیه به مقدار ۱۴۷۲۷تن رسید که ۳درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافت.

بر اساس ارزیابی فست‌مارکت، قیمت واردات ورق گرم فولادی (از مبدا ژاپن، کره، تایوان)، cfr ویتنام در روز ۲۱اکتبر (۲۹ مهر)، ۵۷۰دلار به ازای هر تن بود که از نوامبر ۲۰۲۰ پایین‌ترین میزان است.

صادرات ورق سرد

صادرات ورق سرد چین در ماه سپتامبر نسبت به ماه گذشته ۳۸درصد و نسبت به سال گذشته ۵۶درصد کاهش یافت.

کشورهای آمریکای جنوبی _ برزیل، پرو و شیلی _ در بین کشورهای مقصد در صدر جدول قرار دارند. این کشورها به‌ترتیب در رده‌های اول، دوم و چهارم قرار دارند. و کشور تایوان از جایگاه هفتم در ماه آگوست به جایگاه سوم در ماه سپتامبر دست یافت. در حالی که امارات متحده عربستان از رده هشتم در ماه گذشته به رده پنجم در این ماه رسید.

صادرات ورق گرم گالوانیزه

چین در ماه سپتامبر، ۴۷۲۹۳۲تن ورق گالوانیزه گرم را صادر کرد که نسبت به ماه گذشته ۲۳درصد و نسبت به سال گذشته ۳۹درصد کاهش یافت.

کره جنوبی در ماه سپتامبر، بزرگنرین خریدار ورق گرم گالوانیزه چین باقی ماند و تایلند پس از جایگاه چهارم در ماه آگوست به رده دوم در این ماه رسید. برزیل و فیلیپین به‌ترتیب در رده سوم و چهارم قرار گرفتند. درحالی که ژاپن از هفتمین خریدار به پنچمین در این جدول رسید.

قیمت ورق گرم چین کاهش می‌یابد

کارخانه‌های اصلی چین، ورق گرم SS400 را با شیوه معاملاتی فوب چین، ۵۶۰-۵۴۷دلار به ازای هر تن پیشنهاد دادند. درحالی که فعالان بازار اعلام کردند که ممکن است کارخانجات مشتاق باشند تا این محصول را در بازه قیمتی ۵۵۰-۵۴۰دلار به ازای هر تن عرضه کنند.

یک کارخانه اصلی در شمال چین که فعالیت رقابتی دارد، ورق گرم با شیوه معاملاتی فوب را با قیمت ۵۴۷دلار به ازای هر تن پیشنهاد می‌داد که نسبت به اواسط ماه ۵۷۰دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

به گفته فعالان بازار، خریدارن ویتنامی انتظار قیمت‌های بین ۵۰۰ تا ۵۲۰دلار به ازای هر تن با شیوه معاملانی cfr را دارند که معادل ۴۸۵ تا ۵۰۵دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی فوب چین است و هزینه حمل‌ونقل ۱۵دلار به ازای هر تن محاسبه شده است.

صادرات ورق چین برای چهارمین ماه متوالی در ماه سپتامبر به ۲٫۸۲میلیون تن رسید که نسبت به ماه گذشته، ۹۹۰۰۰۰ تن معادل ۲۶درصد نسبت کاهش یافت.

معامله ورق گرم با شیوه معاملاتی futures در روز دوشنبه با قیمت ۳۶۵۶ یوان به ازای هر تن بسته شد که به نسبت معامله جمعه هفته گذشته ۵یوان افزایش یافت.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار