فولاد مبارکه اصفهان صنعت خودرو را متحول می کند

عدم توسعه لازم در ایجاد زیرساخت جهت افزایش سطح ایمنی و کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی پای فولاد مبارکه اصفهان را به پاسخگویی به انتظارات چندین ساله مشتریان محصولات خودرویی باز کرد تا این واحد تولیدی با محصول جدید خود انقلابی در صنعت خودرو ...

عدم توسعه لازم در ایجاد زیرساخت جهت افزایش سطح ایمنی و کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی پای فولاد مبارکه اصفهان را به پاسخگویی به انتظارات چندین ساله مشتریان محصولات خودرویی باز کرد تا این واحد تولیدی با محصول جدید خود انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کند

به گزارش اختصاصی رصد روز، یکی از مهمترین مطالبات مشتریان صنعت خودرو افزایش ایمنی در محصولات داخلی است که هرچند برای این مسئله گامهای مهمی برداشته شده اما به باور عموم مردم این اقدامات هرچند که لازم بود اما کافی نیست. متأسفانه باید اذعان کرد طی سالهای گذشته به واسطه مسائل مختلف صنعت خودروی کشور آنطور که باید در ریل توسعه قرار نگرفته و یکی از عواملی که انتظارات را از این بخش  که بیشترین ارزش افزوده را برای صنعت کشور به همراه دارد بالا برده همین موضوع است.

توجه به توانمندیهای داخلی در این باره می تواند پاسخگوی مطالباتی باشد که براساس انتظارات واقعی شکل گرفته و با توجه به ظرفیت امکان سنجی واحدهای مختلف امکان پیاده سازی جدیدترین دستاوردها و نتایج بر خودروهای داخلی را تضمین می کند تا این صنعت پرسابقه همراه با کاروان پیشرفت خودروسازی دنیا حرکت کند.

یکی از مهمترین مواردی که از سالها پیش تاکنون در صنعت خودروی کشور نیازمند تغییر است ورق های استفاده شده در محصولات داخلیست که به گفته کارشناسان در ایمنی خودروها نقش تعیین کننده دارد.

اهمیت ورق های فولادی در صنعت خودرو

بررسی ها نشان می دهد که ۵۵ درصد وزن خودرو از فولادست . یک خودروی متوسط حاوی ۱۰۸۸ کیوگرم فولاد می باشد که این مقدار برای خودروهای نیمه سنگین تا ۱۳۶۰ کیلوگرم افزایش می بابد. با این توضیح مشخص می شود که اهمیت ورق ها فولادی و آلیاژهای آن در خودروها تا چه اندازه می تواند در بحث ایمنی مؤثر باشد به عبارت روشن تر بزرگترین جزء وزنی هر خودرویی فولاد است که البته ذکر این نکته الزامی می آید که نمی توان در سال ۱۴۰۲ براساس استانداردهای ۱۰ سال پیش ورق های خودرویی را روی محصولات سوار کرد.

ورق های فولادی در چهار محور وزن، استحکام و ایمنی اثرگذار هستند و استفاده از ورق های سبک تر از ۲۰ سال پیش تا کنون انتظار همه فعالان خودرویی و کارشناسان است. اما متأسفانه باید اذعان کرد که خودروسازان داخللی متناسب با تحولات صورت گرفته در صنعت خودرو حرکت نکرده اند و در بسیاری از محصولات ورق هایی استفاده می شود که سبب افزایش وزن و مصرفسوخت خواهد بود. به گفته برخی از کارشناسان این ورقها سالها پیش در محصولات کمپانی هایی مانند کیاموتورز، بنز و شورولت مورد استفاده قرار می گرفت.

این نکته را نیز باید اضافه کرد که عدم پیشرفت لازم در این باره سبب شد تا در زمانی که پای خودروسازهایی مانند پژو و رنو به ایران باز شد این مسئله مورد انتقاد قرار گرفته و محصولات تولید شده با ورق های موجود برای صادرات مورد تأئید قرار نگیرد.

در واقع تغییر در ورق های فولادی مورد استفاده در صنعت خودرو چندین نتیجه را رقم می زند که مهمترین آنها افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه ها در بخش انرژیست.

انقلاب فولاد مبارکه اصفهان در صنعت خودرو

فولاد مبارکه اصفهان با درک درست این مسئله با همکاری مجتمع فولا سبا اقدام به تولید ورق های گرم دو فازی کرد. این محصول که یکی از اصلی ترین گریدهای مورد استفاده ورق های خودرویی در دنیا می باشد با پنج هدف افزایش رضایت، کاهش مصرف سوخت، کاهش حوادث جاده ای، کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت خودروهای داخلی در فاز تولید قرار گرفت و آنطور که گفته می شود فولاد مبارکه اصفهان قادر خواهد بود تا سالانه ۵۰ هزار تن از این ورق ها را در اختیار خودروسازان قرار دهد.

ورق های دوفازی فولاد مبارکه اصفهان که بناست تا در قسمتهای ستون ها، رکاب کاشین و سازه محفظه ایمن سرنشینان خودرو استفاده شود ۲۰ درصد فولاد استفاده شده در محصولات خودرویی خودروسازان برتر دنیا را تشکیل می دهد و از این جهت می توان از آن به عنوان انقلاب صنعت خودرو نام برد.

این گرید ارزشمند که با ریز ساختار فریتی و مارتنزیتی و همچنین فریتی بینیتی و دانش CSP با همکاری شرکتهای دانش بنیان دانشگاههای مطرح داخلی برای اولین بار در کشور تولید می شود خواهد توانست تا بخش عمده ای از مسائل مربوط به ایمنی خودرو را مرتفع کند. این محصول که طبق استانداردهای بین المللی دارای ضخامت ۲ میلی متر می باشد دارای استاندارهای معتبر جهانی است که نوید روزهای بهتری را در توسعه محصولات زنجیره فولاد دهد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار